sexuellt överförbara sjukdomar hos häst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare parchita
  • Startdatum Startdatum
P

parchita

Vad finns det för sådana och hur påverkar det hingst resp. sto?

Har hört att det finns någon som kan göra hingsten steril, stämmer det?
Hur smittar dessa? Kan ett sto som tidigare gått på naturlig betäckning och varit frisk bli smittad på något vis när hon "gått tom" i hage i några år?

Hehe, många frågor, men viktigt att ha koll på tycker jag!

Sv: sexuellt överförbara sjukdomar hos häst

Tack så mycket!

Hittar dock ingenting om att hingsten skulle kunna bli steril, bara att den måste kastreras för att sluta vara kronisk bärare av EVA.

Lärde mig oxå att stoet troligen bara kastar 1 gång i livet p g a virusabort, det hade jag aldrig hört innan.

Så om jag förstod det rätt så är risken inte speciellt stor att ett sto går och bär på något som kan smitta hingsten om hon varit tom några år.

Har dock hört om ett sto som smittat en hingst som då blev steril, vad kan det ha varit?

Sv: sexuellt överförbara sjukdomar hos häst

*puttar upp*

ingen som vet något mer?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 965
Senast: mars
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
5 012
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 146
Senast: valpköpare
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka