Sex efter förlossning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kalaspinglan

Trådstartare
Kort fråga:

Hur tidigt efter förlossningen kan man ha sex (nu pratar jag inte om lusten)? Har inte lyckats googla fram något bra svar...
 
Sv: Sex efter förlossning

har aldrig hört talas om avslag, vad e det?:angel:
Har inga barn:rofl: men nån dag ska jag skaffa..lät rätt äckligt haha..6-8 veckor utan sex hmmm:crazy:
 
Sv: Sex efter förlossning

man kan ha sex så snart man har lust om man använder kådis för infektionsrisken...
 
Sv: Sex efter förlossning

Man bör inte ha sex så länge man har avslag. Men om man nu vill det ändå så ska kondom användas pga infektionsrisken.

Avslag är den blödningen som ibland tar uppemot 8 veckor på sig att sluta efter en förlossning. Det blöder ur det "såret" som blir i livmodern där moderkakan har suttit.

Jag fick operera ut moderkakan eftersom den ville stanna kvar. Då fick jag nån spruta med ihopdragande medel som gjorde att jag bara hade avslag i några dagar... kom sen litegrann till och från i nån vecka. Tänke beställa det nästa gång också! :-)

Vi har ett bevis på att det går att ha sex ganska tidigt, blev gravid igen när Emma var sex veckor. Vi hade väl "jobbat" på lillasyskon då i 3 veckor ungefär..
 
Sv: Sex efter förlossning

En BM rekommenderade att man skulle vänta tills avslaget är slut, en annan sa att man skulle vänta tills efterkontrollen (6-8 veckor).
Ungefär samma tidpunkt (avslag+efterkontroll) för de flesta verkar det som...
 
Sv: Sex efter förlossning

Vi har ett bevis på att det går att ha sex ganska tidigt, blev gravid igen när Emma var sex veckor. Vi hade väl "jobbat" på lillasyskon då i 3 veckor ungefär..


OT

Hur var det?
Är själv sugen på att skaffa "täta syskon", men alla rekommenderar oss att vänta då "det blir så jobbigt".
Du kanske inte fått det andra barnet ännu?
(hoppas jag inte skrämmer dig genom att skriva som jag gör :o )
Man ska ju naturligtvis göra som man själv vill, så jag är nyfiken på olika åsikter om att skaffa barn så tätt :)
 
Sv: Sex efter förlossning

Man säger 6 veckor i Ungern. Här får nästan alla oxytocin-injektion direkt efter förlossningen. (drar ihop livmodern och stoppar blödning)
 
Sv: Sex efter förlossning

hur går det med amningen om man blir gravid så snabbt efter förlossningen? Slutar mjölkproduktionen eller?
 
Sv: Sex efter förlossning

Frågar du mig så har jag inte en aning :D


Men nu när jag var hos BM på efterkontroll och vi pratade om minipiller har jag för mig att hon sa att "det är så låg hormonhalt i dem, precis som när man är gravid och det är inte skadligt att amma när man är gravid".
Jag är inte säker på att det var så hon sa... :confused:
 
Sv: Sex efter förlossning

Jag vet faktiskt inte. Ska kolla upp det.
De kanske snittar dem direkt...:angel:
(Universitetskliniken har 50% kejsarsnitt)
 
Sv: Sex efter förlossning

Tack för svar!!

"Läskigt" att bli gravid så snart [Mli] (om man nu inte planerat det). Jag trodde det var ganska så säkert så länge man ammade. Bäst att läsa på lite mer...
 
Sv: Sex efter förlossning

Man säger 6 veckor i Ungern. Här får nästan alla oxytocin-injektion direkt efter förlossningen. (drar ihop livmodern och stoppar blödning)

Nu kanske det är högre dos man får i Ungern, men det fick jag efter mitt snitt med Elin, men jag hade avslag längre än efter Fredrik som är andra barnet, dock född vaginalt...
 
Sv: Sex efter förlossning

Snittar man så blir det ju ytterligare ställen som kan blöda, inte bara där moderkakan har suttit utan även där stygnen sitter. Har ingen aning om hur länge de avråder från sex efter ett kejsarsnitt här, men de brukar ha rejälare säkerhetsmarginaler än i Sverige.
 
Sv: Sex efter förlossning

Min BM på förlossningen avrådde mig inte från sex överhuvudtaget, utan sa att det var fritt fram så länge man kände för det, oavsett avslag eller ej. Dock så rekommenderade hon självklart kondom pga infektionsrisken.

Däremot måste jag säga att det gjorde ONT att ha sex dom första 5 gångerna ungefär, och jag ammar inte så att just det kan ge torra/sköra slemhinnor eller så. Nu är det dock helt som vanligt igen, tack och lov.

Jag är för övrigt snittad, och hade sex efter 2 veckor för då kunde jag inte stå emot längre :p Hade avslag i 6 v, och mensen började dagen efter avslaget slutade :crazy:
 
Sv: Sex efter förlossning

Ger man det till dem som har anlag för blodpropp?

Det gör man säkert, oxytocin gör att vävnaden drar hop sig och stoppar pss blödning, det gör inget med själva blodet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Jag är gravid och borde ju börja förbereda mig inför nedkomsten.. MEN, jag är "ensam", pappan till barnet har valt att packa väskan och...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 007
Senast: Milosari
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 956
Senast: gullviva
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 697
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp