Sett barrockfilmer, undringar.

Att ta sig från A till B när det inte fanns andra fordon att välja på :)

Nej, det håller jag givetvis med om. Häst A fungerar inte på samma sätt som häst B. Men i grunden är det samma ridning, bara att man ökar på vissa ingredienser och minskar på andra. Jag har svårt att tro att det finns "nya" lösningar som vissa tycks tro. (t ex rollkur tycker jag verkar märkligt av bl a denna anledning)

Detta inlägg är inte riktat till någon speciell, utan ett inlägg i debatten.
Böjning och samling är varandras motsatser, i och med att en maximalt samlad häst är helt rak. Ju lägre form hästen går i, ju mer kan den böja sig. Detta gäller ffa. halsens böjning. Dock har böjning helt klart en mycket viktig del i hästens utbildning, förutom den gymnasticerande biten, har det med kontrollen av hästen att göra. Att överböja hästen (mao böja den i en låg form) kan göra att man får hästen att skifta vikt från innerfram, till ytterfram. Ja,jag vet att vikten ska bakåt, men viss del av vikten är på frambenen även på en häst som går riktigt bra. (Utom i levad.)Hästen ska när den svänger ha mer vikt på ytterfram än på innerfram, och vända gnm. att använda ytterbak mer än inner, istället för att på unghästvis vända gnm att använda vikten, falla inåt och sluta att ta i med innerbak. En korrekt vändning med hästen ställd i rörelseriktningen kännetecknas följdaktligen bl.a av innerframs fria rörelser.
Om man behöver göra detta på en sned häst, bör det vara mkt snabbt övergående arbete, med tanke på att det motverkar samling, men kan å andra sidan förbereda för den, i och med att hästen blir rakare.

Att trampa in med innerbak är en annan intressant grej, han visar tydligt att bakbenet ska inåt framåt, inte så som de jag ser gör, petar benet inåt utåt så att hästen snubblar på sig själv.

Förlåt en visuell-förklarings-handikappad stackare :o , men hur menar du med att man petar benet inåt utåt jämfört med inåt framåt? Inåt framåt förstår jag ju som att det inre bakbenet flyttas in och i princip sätts ner framför det yttre bakbenet? Om det stämmer, hur hamnar det då när det petas inåt utåt? :confused:

Böjning och samling är inte varandras motsatser. Se dem snarare som yin och yang. Den perfekta böjningen är rakhet.

Jag förstår vad du menar. Det jag menar är att hästen ju mer böjd hästen är, ju mindre klarar den rent fysiskt att resa upp halsen och nacken, vilket är en del av samlingen.

Så man vill hellre att hästen 'tvärar' mindre och rör sig mer framåt... Då uppnår man att hästen musklar sig i rumpan och trampar in under sig i balans? *frågar bara för att se om jag fattat det här rätt nu*

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 905
Senast: Lycan
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 497
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 136
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 678
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar