Sett barrockfilmer, undringar.

Jag har faktiskt sett Annti träna en gång ;)

Visst kan det bli väldiga missuppfattningar om man som åskådare inte vet exakt vad det är man söker hos hästen i just det ögonblicket... Min danska är ju knappast den bästa heller, så jag erkänner att jag inte förstod allt som sades :o

Men oavsett om det är en korrigeringmetod eller inte så kan man ju disskutera om det är en bra kontra dålig korrigeringsmetod. Personligen så tror jag det finns bättre sätt. Jag tycker att man med huvudets placering i överböjning lägger alldeles för mycket av hästens kroppsvikt på inner fram, och att man i rörelse låser bogen på ett tråkigt sett. Om man vill stretcha halsen är det bättre att göra det ordentligt på "massör-vis" med hästen uppvämd, men stillastående. Inte med morötter, eller drag i tyglen. Vill man lösgöra hästen är det ju bättre att koncentrera sig på dess stelare delar som bogen, bålen och bäcken, istället för att lägga massa fokus på halsen som ändå är rätt böjlig på de flesta hästar. Nacken kan också vara svår att komma åt, men den behöver man inte böja hela halsen för att nå, det är rätt lite som skall till där. Oftast blir det tvärt om, att man luras att tro att hästen är ställd i nacken fast den i själva verket bara böjer halsen.

Linda! Ge något förslag på datum så får vi se om/när folk kan.

Mvh/Marie

Den mesta träningen, gäller nog för alla, är att korrigera.
Skrev tidigare att det saknas ekipage som är klara för högre skolor.
Dom flesta hästar som kommer och ska träna är nätt och jämt ridbara. Jo, jag vet att andra anser att dom är klara :)
För många ryttare är övetygade om att dom kan bara dom får träffa en instruktör som låter dom göra avancerat. Och när dom väl har gjort det så har dom förstört lång tids uppbyggnads arbete.
Överböjningar är bland det bästa man har i metod. Men då måste man veta vad man gör. Så det bästa vore att göra dom åt ryttarna och sen sätta upp dom på en häst som är klar för ridning. Oavsett område, kan vara kirurgi, konst mm. Få skulle komma på tanken att operera sig själv. Låt den som kan göra det. Rätt böjt så är det ingen ökad last på innre frambenet. Och att alla bara ser en tygel användas ska bero på att man lär, tränar en tygel åt gången innan dom kombineras.
Man snackar om att vägen är den viktigast. Men ingen vill ju gå den, de vill vara vid målet direkt.
Har ju sett det hända några gånger nu, folk som knappt kan sitta på häst än mindre framföra den vettigt har blivit mästare för att de har tillbringat en viss tid hos en kändis :)
Kanske är det jag som är obildbar men jag kan inte begripa hur en icke ridkunnig kan bli mäster tränare på så kort tid med den begränsade häst tillgången som en häst ändå är.

Skrev tidigare att det saknas ekipage som är klara för högre skolor.
Men nu kan alla få pröva på det! Mot en "modest" betalning kan den som vill få rida rörelser ur högre skolan på välutbildade Lusitanohingstar. Undervisade av islandshästryttare, det förstås :crazy:
Står i Ridsport.

Den högre islansskolan. Det är väl bli släppad, bli avskickad i snygg båge osv.

Ingen får begära att hästen ska ha förutsättning för arbetet eller att ryttaren ska ha det.

Nu e du litet grand ute på hal is... eftersom oavsett vilken klumpeduns man är när man lär sig rida, respektive den unga eller outbildade hästens klumpighet medan den lär sig, har ingen större relation till hur häst respektive ryttare blir med tiden.

Även en ryttare eller en häst med ALLTING mot sig kan bli jätteduktiga med rätt inställning och träning.

Varje dag som jag rider med min häst har jag målet att det ska bli ett litet uns bättre, jag har inte målet att bli den bästa ryttaren i världen på kort tid.

/Kung Tulle leg klumpeduns med en dito häst

Varför umgås du med oss om du tycker att vi är så dumma i huvet? Har du inga andra kompisar? :smirk:

(innan vi börjar disskutera så vill jag bara säga att mina reflektioner inte var en spegling av det jag sett dig göra på din kurs, bara så att du vet :smirk:)

Med överböjning menar iaf jag en böjning som är extremt stor i halsen, men som inte går igenom hela kroppen. Resten av kroppen kan ju knappt böja så mycket, om man tittar på rent fysiologiska fakta. Det finns vissa tillfällen som jag skulle överböja (t.ex. för att förklara något om hästen inte förstår, eller kanske ett varv på en extremt liten volt för att få "något att hända" på en höftstel häst). Däremot är jag rätt säker på att det blir ökad belastning på inner fram hur korrekt man än utför rörelse. Prova själv att binda en melon vid axeln och känn om inte den sidan får mer belastning på sig. :D Gör man det bara tillfälligt så tar ju inte hästen något stryk av det, men blir man hängandes där så är det ju ingen nytta.

Anledningen till att jag tycker det är bättre att göra det som en stretchövning är att då kan man böja igenom kota för kota och se till att varje led fungerar som den skall. Om man böjer med tygeln så kan hästen lätt fuska och ta ut rörelse i en rörligare led och låte de stela lederna förbli stela. Det kan man inte korrigera med tygeln.

Jag både håller med och inte om din slutkläm. Folk har absolut för bråttom, när det gäller utbildningen av sig själva och sina djur. Piaff & Passage har alltid varit något som de flesta ryttare vet att de aldrig kommer att uppnå. Och så plötsligt kommer någon (dansk) och gör det tillgängligt för alla! Inte konstigt att folk hakar på... :crazy: Personligen har jag ännu inte funnit någon som jag "vill följa". Alla läror har sina brister. Som tur är så har de också sina styrkor! Och det är där man får lära sig. Den mesta inspiration har jag ändå tagit ifrån hästen. Men däremot så upplever jag inte att folk kallar sig för mästare. Det kanske är något jag missat? De jag har träffat är vanligt trevligt folk som gör sitt bästa för att lära sig mer om ridning, och lära andra. Det brukar väl i sådana fall vara eleverna som sätter sin tränare på pedistal...?

Mvh/Marie

Med en korrekt riden häst så är massage och strech endast ett förhöjande av välbefinnandet. Vem skulle inte vilja bli knådad?
Men rids hästen med tanke så är den färdig när man slutar. Leder, muskler mm är genom gångna osv.
Klart, en yrkesgrupp blir utan jobb men det är rätt. För dom behövs inte när allt är riktigt.
Vi har provat alla varianter på massage och allternativ men inget av det har gjort skillnad. Helt enkelt för att hästarna rids så att de håller sig friska.
Det är vad ryttarna ska lära sig. Ok, vi har inga defekta hästar som måste ha behandling för att kunna existera. Det tar vi hand om i införskaffandet.

Sitter och fördriver tiden. :) Gjorde en sökning efter videon hittade: https://store.primediamags.com/shop/equine/

Den heter "Training and riding the baroque horse" Det är tre band.
1: Basic training
2: Dancing stallions
3: Riding as an art

Ryttarna är Bent, Kottas och Goncalo Oliveira. Jag misstänker att det är Kottas du inte tycker sitter så fint. Det är den första jag hör som tycker det, alla åsikter jag hört/läst om honom är att han sitter som en gud. Men du gillar ju iofs att ha avvikande åsikter. ;) :)

humm...det är ingen som har adressen till kort så man får se??? :confused: :o hur 'alla' sitter

Kottas rider inte på videon, han håller lektion. Men eleven rider nästan lika fint som han :)

Hmmm...ja... Nu pratade jag alltså om att böja igenom hästen från marken under ett träningspass, inte om en massagebehandling, även om det är det jag jobbar med. Det är stor skillnad på att göra en hel behandling och på att böja hästen under träningen, men jag ser ingen anledning till varför man inte kan göra stretching till en del av träningen, det är ju på sätt och vis det du gör när du överböjer med tygeln fast det inte är lika precist.
Sedan har du förstås rätt i att om man har en helt korrekt byggd häst som man rider & tränar korrekt i alla led så finns det ingen anledning att behandla, förutom för att höja hästens välmående. Men som du själv påpekar (mest hela tiden tycker jag) så är det inte riktigt så hästsverige ser ut idag. Folk vet inte exakt hur man skall träna hästen för att den skall må bra, och de verkar som om de hellre gör för mycket än för lite... Dessutom så har hästarna sina egna snedheter som skapar diverse problem.
Det är läckert att se vad man kan göra med massage för hästar som har problem med sin kropp, men det var ju knappast det vi talade om.

Mvh/Marie

Just, och läser du lite av inläggen här så talas det om yoga för hästen, om att ridkonsten är till för hästen mm.
Men ingen verkar ha någon förankring om vad det innebär i verkligheten.
http://w1.472.telia.com/~u47202999/1-2-3/skolor.html
Ridningen är till för att göra hästen stark och ändamåls enlig och hålla ett längre tag. Men många verkar mest rida för att roa sig. Vilket i sig inte är bara fel men ridningen ska innehålla mer än så.

Den högre islansskolan. Det är väl bli släppad, bli avskickad i snygg båge osv.

Så undrar man om du överhuvudtaget vet vad ridning går ut på, den typ av ridning du bedriver är alltså inte den enda rätta.

Men där måste jag få säga emot dig. Det FINNS bara ett sätt. Det rätta.
Ridning följer enkla grundläggande fysiska och mekaniska lagar. Inga betteorier eller modeflugor kan ändra på det. Allt vi vet idag, har folk i alla tider vetat. Vi har bara glömt att de visste det...

Fast om man ser på det nyanserat så finns det lika många rätta sätt som det finns kombinationer av hästar och ryttare.

Även om man generellt sett följer samma linje så är det så oerhört mycket nyanseringar, samt vissa som kanske nästan inte alls kan följa linjen, men lyckas ändå...

Förstod jag Boj rätt var det så hon menade.

Man kan ju inte säga: så här ska det vara, det har funkat förr, det funkade med första hästen alltså kommer det att funka med alla hästar hädan efter.
Fast så tror jag ju att du också tycker.

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 905
Senast: Lycan
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 497
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 136
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 678
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar