Gnapp
Trådstartare
Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma brunn och pump - som ligger på en fjärde fastighet, som dock inte tar vatten därifrån. Det finns servitut, från slutet av sjuttiotalet när avstyckningar gjordes, dvs det är lite luddigt (för mig som är ovan) vad som faktiskt gäller numera. Jag har också försökt googla, men alla frågor folk har verkar handla om att fastighet A har en brunn, och fastigheterna A och B båda delar på den (dvs det finns servitut för B att ta vatten ur brunnen hos A) - och hos oss är det B, C och D (men inte A) som har brunn och pump hos A.
Vi funderar på
Vi funderar på
- Vem står för underhållet av brunnen? Rimligen vi tre fastigheter som använder den, men vad får vi göra? Får vi bygga om den så den blir tätare? Göra om kanterna helt och hållet? Vad gäller om vi t ex måste ta ut maskiner dit? (Brunnen ligger ute vid ett fält, inte vid en körbar väg.)
- Finns det gränser för hur nära dricksvattenbrunn man får ha hagar med t ex hästar eller kor? När jag letat ser jag bara specifika vattenskyddsområden för specifika vattentäkter, inget generellt.
- Finns det någon annan regel för vad A får göra, om det påverkar vattentillgången? Dika ut, borra ny brunn, jag vet inte.