service-kostnad

Affa

Trådstartare
Vad är rimligt att betala för in-/utsläpp & 3 fodringar/per dag 7 dgr/v om kallhyran (dvs endast box, hage, el & vatten) fn ligger på 600:-/mån? Visst, räkna ut hur lång tid det tar och osv men vad är folk egentligen villiga att betala?

Sv: service-kostnad

Det beror ju lite på kanske? här nere i skåne eller ja i Lund varrierar priserna en del.
Brukar väl ligga på ca mellan 600-1000kr mån beroende på var stallet ligger, ridmöjligheter..komunikation osv.
Sen om man nu har fullservice med ALLT..inkl foder, mockning osc. så snackar vi mellan 2-3000kr men de beror ju som sagt på!

Varför inte ringa runt och fråga? Det beror mycket på var i Sverige du bor.

Det beror på hur stallet ser ut och vad som finns där. Är det bara ett par boxar med några sadelhängare, någon garderob och dyl. samt enbart ridvägar så kanske det skulle kunna kosta runt en tusenlapp totalt sätt.

Men hur ser stallet ut? Är det fräscht, luftigt, ljust osv.? Hur många hästar står det där? Vad finns det för hagar? Vad finns det för utrymmen för utrustningen? Är det gott om utrymme, är utrymmet uppvärmt? Finns det torkskåp eller någon annan möjlighet att t.ex. torka täcken, kanske t.o.m maskiner så man kan tvätta de? Finns det någon spolspilta, skrittmaskin? Hur ser det ut med ridmöjligheterna? Är där endast skogsvägar
eller finns det ridavstånd till ridbana eller ridhus, ridhus eller ridbana på gården? Hur är anläggningen skött?

Hur ser hagarna ut? Hur stora är de, vad är det för slags hagar?

Var mer exakt ligger stallet, i vilket område?

Det är så mycket runt omkring som spelar roll.

Grejen var de att jag ville kolla vad folk kan tänka sig att betala för SERVICEN, alltså oavsett var i landet det ligger. Även om kallhyrorna varierar så är det ju ändå samma jobb som utförs?

Men iaf;
Stallet är nyrenoverat och ligger ett par mil söder om Göteborg. Fn står det 5 hästar här, varav 4 är våra egna, det finns totalt 8 boxar. Dvs inte mycket spring och skitsnack som det är i de flesta grannstallen. Ingen paddock än så länge, vi har börjat få hem materialet men den är inte klar än på långa vägar. Dock finns det belyst paddock på 10 min skrittavstånd (kostar 100:-/mån) & en fd travträningsbana 3 min skrittavstånd (ingår i hyran). Stallet ligger ca 1 km från närmsta busshållplats och är omringad av många kanonfina varierande ridvägar. Hästarna går ute hela dagarna i stora hagar, dock är det lerigt vid grindarna. Torkrum & större sadelkammare byggs under vintern, den vi har nu är i minsta laget (ca 12 kvm). Det finns ingen spolspilta, men det finns slang med varm + kallvatten på utsidan huset som vi kan använda.
Torv och hösilage kan man köpa hem själv eller av oss, pris beroende på hur mkt man använder.

Generellt så ligger kallhyran i liknande stall häromkring på 600:- De flesta sköts mestadels kollektivt så jag har inget direkt att jämföra med.
Vad skulle ni kunna tänka er att betala? Alltså box, hage, el och vatten, in-utsläpp, 3 fodringar/dag 7 dgr/v utan foder och strö.

Kan tillägga att det är stor efterfrågan på boxplatser häromkring...

Senast ändrad:

Jo jag förstod det men dessvärre är det så att saker i större städer oftast kostar mera, även servicen. Men om vi räknar så här då:

*In och utsläpp 10:-/dag
*Täckesbyten vid in och utsläpp 5:-/dag
*3 fodringar 15:-/dag
*Ev. mockning 25-30:-/box och dag

Det kanske är lämpligt? Alltså för kallhyra och fodringar, täckesbyten och in/utsläpp
runt 1500:- i månaden? Och sedan för ev. mockning kan man ta runt ca 25:-/dag eller liknande, ska mockningen ingå kanske typ 2000:- är lämpligt?

Läste lite mellan raderna.. eftersom ridmöjligheterna lät skapliga? Kanske du t.o.m kan ta runt 1750:- exkl. mockning och ca 2200:- inkl. mockning?

Ridvägarna är verkligen jättebra, det finns både grus/sandvägar, skogsstigar och anlagda ridvägar i direkt anslutning till gården.

Vi har hittills delat på alla in-utsläpp och fodringar vilket inte har funkat speciellt bra. Dels så har jag ju fyra av fem hästar och dessutom slutar det alltid med att jag får ta alla fredags-lördagskvällar och söndagsmorgnar eftersom inhysningen ska ut å festa...
Jag har iaf pratat med henne för ett par veckor sen om att detta ska ingå i hyran istället, vilket hon tyckte lät jättebra. Vi har även pratat om hyran och jag har sagt att den kommer hamna på ungefär 1200-1300, inga problem. Nu ska tydligen hennes föräldrar börja betala för hästen istället och de ville inte betala mer än MAX 200-300 extra för den servicen! Kallhyran ligger ju som sagt på 600 nu...

Men enligt dina prisförslag så är jag nog inte helt ute & cyklar eller? :)

Nej, du är då inte ute och cyklar. Tycker t.o.m det låter relativt billigt.
För 200-300:- kommer man ju inte långt med, klart du måste ta betalt för vad
tjänsterna är värda och de är ju då inhysningarnas eget fel att de inte skött
sig ordentligt. Antingen får de lov att betala, alternativt så får de flytta hästen.

Affa skrev:
Vad är rimligt att betala för in-/utsläpp & 3 fodringar/per dag 7 dgr/v

Hos oss kostar den servicen 15kr per dag. I grannstallet tar dom 20kr per dag har jag för mig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 813
Senast: SwedEmB
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka