Seperationsångest från hästen.

Xoya

Trådstartare
Jag vet inte om tråden ligger rätt men hoppas den gör det. Annars får någon snäll moderator gärna flytta den.
Idag när jag släppte min häst uppe på bete hos grannen som bor 400m bort, fick jag en sådan stor ångest över att min älskade häst inte var på gården när jag kom hem.
Jag började inbilla mig det ena efter det andra skulle kunna ske med honom om jag inte fanns där för honom om det skulle kunna hända något. Och nu ikväll vid klockan elva så kunde jag inte riktigt få någon ro i kroppen och gick upp till betet för och kolla till hästen.
Han mådde prima skinka...men tittade länge och väl efter mig när jag började gå hemåt igen med ett lite mer lättare sinne.
Men precis när jag kommit utom synhåll för honom så hörde jag hur min älskade lilla häst gnäggade hysteriskt efter mig några gånger och det skar som knivar i hjärtat på mig. Jag fortsatte att gå hemåt men övervägde både 3 och 4 gånger på och vända och ta med mig hästen hem.
I vanliga fall är jag en stark person som har ett hårt psyke och klarar det mesta själv. Men när det kommer till min häst så blöder jag så fort jag behöver sova borta en natt eller låta någon annan ta hand om honom.
Till saken...är det nån mer än jag som har haft seperationsångest från sin häst?!
Hur ska man hantera en sådana känslor som seperationsångest?!
Mvh Xoya

Sv: Seperationsångest från hästen.

Du är inte ensam ;)
Jag blir tokig bara över en dag utan min pålle..

Men det bästa och det jag kan rekomendera är att tänka ungefär så här;

- pålle är i goda händer
- de ger honom mat, vatten och bra omvårdnad
- pålle har sina kompisar
-pålle tas in om natten eller då det är ruskigt dåligt väder
- det är snälla människor som sköter honom då jag inte är hos honom

och sist: vad är det som kan hända? jag är inte där, MEN andra goda människor ser till min häst och uppfyller hans behov. Hästen överlever hos dem och det är det viktigaste

så brukar jag tänka :)

Ååh vad skönt och veta att man inte är helt ensam med seperationsångest från hästen. :)
Bra råd. :)
Glömde det nästan...hästen hade nog också seperationsångest från matte...för klockan 8 i morse stod han utanför grinden till trädgården och gnäggade helt hysteriskt.
Han hade hoppat över staketet från hagen till betet...eh vad ska man säga om en sådan sak...:rofl::angel::confused::D:p:confused:

Jag har seperationsångest från mina hästar.
De ska vara borta länge nu, på bete på en ö. Med turister :eek: Jag är nervös för vad som ska ske med dem... Resten av flocken ska gå där till 1:e DECEMBER, men planerar på att ta hem mina i mitten av september.

jag känner likadant!
min pålle är på betäckning, det tar 6 timmar enkel resa med transport dit :eek:

men jag vet att hon är i goda händer, men iaf! man är ju skitnervös, både separations ångest och ångest för att hon inte ska brunsta eller ta sig som hon ska osv osv!

Eeek..hur länge klarar ni er...jag hade inte klarat en vecka utan min hästs närvaro...

Min kära sambo tycker jag är väldigt fånig när hästen går på bete. Jag har väldigt svårt för att koppla av och speciellt på natten och när det regnar. Då kan han mycket väl små le mot mej och säga:
"Nu står hästen där ute i mörkret och är blöt och har ingenstans att krypa in eller ställa sig....." bara för att bråka och sen ligger man där klarvaken hela natten och hör regnet slå mot fönstret....Man får riktigt hålla sig i allt för att inte kasta på kläderna och fara iväg och hämta hem honom.
Sen kastar man sig i bilen på morgonen och far iväg för att kolla och trösta och så går de där och betar och viftar lite flugor och undrar vad i hela friden man kommer i sån fart för....
Gissa om hämta-hem-från-betet dagen är den bästa på året....
Blir en bra sommar i år för de ska vara hemma och kan komma in om det regnar....och sova ute om det är riktigt fint väder...
Att sen ungarna är ute i regn, det spelar ingen roll....

jag har ju en häst till....

sen vet jag att det är för en bra sak....

man försöker intala sig själv att hon mår prima!

sen köpte jjag henne från det stuteriet och jag har bra kontakt med dem, så på så sätt känns det bra...

Jag är alltid lite orolig när någon annan ska fodra eller ta in mina hästar. Får de ordentligt med hösilage? Fyller de på rent vatten? diskar de hinken ordentligt? Blöter de fodret tillräckligt? Tar de bort all urin när de mockar? Usch, jag känner mig hemsk ibland då jag går och dubbelkollar dagen efter om det är ordentligt gjort. Det kan inte vara lätt att hjälpa mig! :o Jag kanske inte är så hemsk som jag låter, men man har ett jäkla kontrollbehov när det gäller hästarna. Jag gör hellre allt jobb själv, men ibland när det kör ihop sig med barn och allt måste man få lite hjälp. :)

Eeek..hur länge klarar ni er...jag hade inte klarat en vecka utan min hästs närvaro...

Jag kan inte neka mina unghästar chansen att få gå lösa på 300 hektar ö. Det vore hemskt egoistiskt av mig när möjligheten finns. 13 hingstar på en ö. Rena drömlivet för dem :love:

Nej det är ju klart. :)
Jag har aldrig varit borta från min häst i mer än några dagar och det var jobbigt nog.

Är det Bassholmen? Vi brukar segla dit och kolla in hästarna. De har det så himla bra där! :D Ligger ofta helt utslagna allihop i gräset! Jättegulligt!

lite off topic...

Oh ja! Har väldigt mycket separationsångest om jag skall lämna pållen ngra dagar. Brukar undvika det så gott jag kan, men ibland måste man! :crazy:

Det är jättejobbigt för jag vet att min häst står och längtar efter mig. Det är lättare när de är på bete, men även då brukar han vara jätteglad när jag kommer. Hade varit lättare om han inte brydde sig så mycket...

Har inte haft en avkopplande semester på många år pga det. :crazy:

Vet inte hur man skall bli av med separationsångesten!

*hi hi* jag har nog sprungit femti elva ggr farm och till baka till betet sen vi släppte våra. Min man ser bara väldigt konstig ut och säger "nu igen" när jag säger att jag måste kolla hästarna. Men det är ju inte samma sak att ha den en halv km bort eller precis utanför förnstret!

Jag måste erkänna att jag är mer "nojjig" när jag har hästvakt än barnvakt åt barnen...
Får ofta höra av mina barns pappa att jag bryr mej mer om hästarna än om barnen (vi bor inte ihop).....:grin:
Givetvis kommer mina barn i första hand men jag förstår hur han menar...

Hehehe...känner igen mig själv ganska mycket med det där att bli sambon tittar konstigt på mig och säger att man är "nojjig" eller att ska du upp till hästen nu igen. :P

Visst är det hemskt...hehe...men nuförtiden om jag och min sambo åker på semester så tar vi med hästen. :)
Sambon påstår det att då har jag ju koll på honom iaf det skulle hända något. :)

Hehehe...sån där är jag med...fast brukar mest springa kolla mitt i natten...har varit varning för varg häromkring trakten jag bor. Så då blir man ju ännu mer nojjig...:crazy:
Jag löste det problemet med att låta hästen få gå ute om dagarna och beta och på natten får han komma hem och sova inne...:)

Visst är det hemskt...hehe...men nuförtiden om jag och min sambo åker på semester så tar vi med hästen. :)
Sambon påstår det att då har jag ju koll på honom iaf det skulle hända något. :)

Vart åker ni då? Det hade ju varit det bästa...!

Vi brukar segla på sommaren... Många tar ju med hunden ombord, vet inte hur pigg min häst hade varit på att följa med. Hade nog fått köpa en flytväst som man har till hundar, fast ngra storlekar större. :grin:

Vi åker till hästrally som jag och min häst kan vara med på och sambon kan åka dit han vill åka kolla på saker som finns i närheten. :)
Sen annars i år så ska vi nog åka och campa lite...och då ringer vi nog nån camping och frågar om det är tillåtet och göra i ordning nån egen hage och ha häst över natt. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 324
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 907
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama