Separationsångest

M

My Precious

Har problem med min nyhemkomna tvååring som inte under några omständigheter låter sig separeras från min vallack i stallet.
Nu börjar den riktiga träningen inför våren och hon går inte att hålla i utan lyckas slita sig när jag tar ut henne utan vallacken. Hon får alltså riktiga ångestattacker när hon hör att han gnäggar efter henne:cry:

Hur tycker ni att jag skall tackla detta bettende hos henne?
 
Sv: Separationsångest

Tänk invänjning på dagis.

Hästen har en komfort zon
en stretchzon där det går att tänja på gränserna
och en stresszon där du gör mer skada än nytta om hästenbefinenr sig i.

Hur mycket förstör valacken?
Har du bara två?

Ett bra sätt är att sära på dem när de skall äta

ta ut 2 åringen och mata utanför hagen, och ställ hinken sedan längre och längre bort

tänk på att unghästen måste få ett bra förtroende för dig

Hur länge har den varit hos dig?
Tänk på att 2 åringar har en period då de är allmänt spökiga

deras stretchzon är då mycket mindre

Lägger du en bra grund nu och låter det ta tid så kommer du inte ha problem sedan.
jag köpte min 1 åring från tyskland och hon hade stor sparatiosnångest i början
Tog man in henne först så stog hon och bockade i boxen, så då löste vi det på annat sätt.
Nu ett år senare kn hon vara ensam hemma när vi åker och tränar, men det har tagit hela sommaren att få henne så trygg.

Hon får stå och äta inne i boxen när vi åker, finns det havre så glömemr hon att det är jobbigt just när vi går.
Innan dess så har vi ridit i en hage bredvid henne


Vi gjorde så för ett år sedan att vi tog ut henne i hagen först där hon fick äta lite havre i en hink utan handtag i väntan på de andra.

Men om din är så uppjagad så nöj dig med att ta den ut i stallgången att äta, sedan utanför dörren osv.
mata den inte med händerna dock.

Vallacken kan få hö i boxen.

Låt det ta tiiiiid

Så småningom skiter den i vallackens bröl
 
Senast ändrad:
Sv: Separationsångest

Hon har bara varit hos mig en vecka så vi känner ju inte varandra så bra än. Jag har tre hästar i stallet men det är hon och vallacken som värkligen har funnit varandra. Hon bryr sig inte om att det står en häst till i stallet, det är bara honom hon bryr sig om.

Tack så hemskt mycket för tipsen, låter jättebra:love: ! Skall börja lite försiktigt idag...
 
Sv: Separationsångest

Hur är det om valacken lämnar henne, alltså att hon står i stallet och du rider valacken?
 
Sv: Separationsångest

Låt henne acklimatisera sig lite till du. Dettar ca två veckor för hästar att bara acklimatisera sig till ny miljö.

Själv hade jag bråttom med min, tog ett grimskaft som hängde utanför hennes box och skulle gå på promenad,det var visserligen efetr ett par veckor - men för tidigt ändå

Läbbigt sa hon och stegrade sig flera gånger när vi kommit en bit, nehedu sa jag och drog till - varpå grimskaftet gick av ( hon hade tuggat på detpå natten) varpå hon for iväg full careta först till stallet - men när hon inte kom in där vände hon sprang till grannen 1 km bort :crazy:

Låt hästen landa

gör det lätt och ta det försiktigt

LYCKA TILL
 
Sv: Separationsångest

Jag har ett liknande problem dock ine lika hysteriskt.. min valack är fem år och vill inte lämna flocken utan uppsikt, det går bra att rida en bit bort bara han kan skymta dom. men vissa dåliga dagar nästan vägrar han gå hemifrån om vi ska rida ut eller dummar sig för att kunna vända. t.ex blir "jätterädd" för en bil och försöker fly hemmåt (bilar är inte farliga när man har sällskap....) eller om man rider på ett fält så drar sig hela tiden volten hemmåt och blir oval... han liksom "bryter ut" eller går emot skänkel lite för att komma närmare och närmare hem. Har ni några bra tips på hur ,man ska få honom att slappna av och "glömma" flocken en stund? Kan tillägga att han var hingst länge och har därför ett visst hingstbeteende. han vill hela tiden ha koll på vad flocken gör. Han är kolugn även om han inte ser flocken om han VET att de är i stallet t.ex...
 
Sv: Separationsångest

Jo det är ju sant, när allt annat flyter på bra är det lätt att att tro att allt går på en dag men så är det ju naturligvis inte alls!

Precis så gjorde min också när jag tog ut henne ur stallet för några dagar sedan, stegrade sig slog över varpå jag tappade henne och hon sprang tillbaka till stallet.

*Ja, hon blir tokig när killen går med, står och hoppar upp och ner inne i boxen ungefär:crazy: Är bara rädd om henne, hoppas att det löser sig till slut, får ta det lite lungnare framöver med bebisen.
 
Sv: Separationsångest

min äldrevalack ä rlikadan - villinet lämna bäbisarna, men han är rät tväluppfostrad och FRÅGAR - kan viitne gå hem nu?
För mig är det praktsk att ta in bebisarna på "gödning" medan valacken är ute på tur - hur funkar det för dig?
 
Sv: Separationsångest

Även hästar mår ju bra om de tillåts utveckla en viss grudntrygghet ( livet är begripligt och tryggt)

Tänk att ju mer tålamod du har nu - desto mer har du igen sedan.
En bra grundtrygghet gör hästen stabil - hela livet.

Håll dig inom stretchzonen - gå bara runt stallet om det är så illa

låt henne äta samtidigt som du går
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 521
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp