Senskidegalla!

R

Rosetten

Min häst har behandlads för en skada i karpalleden. Har även haft en galla i senskidan ovanför karpalleden på utsidan av frambenet. Nu har den gallan kommit tillbaka. Är det någon här på bukefalos som haft en häst med inflammation i karpalleden och som samtidigt varit svullen i senskidan ovanför karpalleden och kan berätta hur det har gått. Vad kan man göra åt det? Han är sprutat tre gånger i både karpalleden och senskidan.

Sv: Senskidegalla!

Kan vara karpaltunneln som är förtrång. Det går att operera med bra resultat. Många travhästar som har det problemet. Ligamentet är för stramt eller förtjockat. Man skär ett snitt i det så att det vidgar sig och därmed fungerar blodflödet som det ska igen. Man ultraljudar karpaltunneln för att ställa diagnosen och det är en enkel operation. ca 6 veckors boxvila sen sätter man igång så smått igen.

Tack för ditt svar. Men borde inte hästen bli halt då? Veterinären trodde inte att det var karpaltunneln som orsakade den tidigare hältan utan karpalleden. Även fast han var svullen även i karpaltunneln.

Nu var det ju inte det som var problemet med min häst, men min vet trodde det först och förklarade det mer som domningar och stickningar. Min häst var inte halt på rakt spår vare sig före eller efter böjning men vid longering utan inspänningar kunde man se en oregelbundenhet som kom och gick men som man efter en stunds betraktande faktiskt insåg var en hälta. Enl vet var det också typiskt för karplatunnel att hältan syntes på böjt spår men ej på rakt.

Lite lurigt iom att den finns en skada i knät också. Men ta och ultraljuda ligamenten och se, finns där inget så kan du ju utesluta karpaltunneln. Svårt att ge råd när man inte kan se det själv.

Sen det där en att spruta så många gånger - Jag har själv hållt på med det och det är helt sjukt. Blir inte hästen bättre så har ni inte hittat grundorsaken. Leta efter den istället.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 514
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar