L

lillskutt_

Hur lång tid i genomsnitt tar de för en sen skada att läka? hästen har varit svullen i tre veckor mellan framknä och kota.... förut var hela benet därimellan svullet men nu har svulnaden minskat till en tredjedel (hon har vilat i dessa veckor såklart, och skall vila tills efetr jul)

Nån som vet på ett ungefär hur lång tid en sån här skada kan ta att läka (inget trasigt och hästen är 20+)

Sv: Senskador

lillskutt_ skrev:
Hur lång tid i genomsnitt tar de för en sen skada att läka? hästen har varit svullen i tre veckor mellan framknä och kota.... förut var hela benet därimellan svullet men nu har svulnaden minskat till en tredjedel (hon har vilat i dessa veckor såklart, och skall vila tills efetr jul)

Nån som vet på ett ungefär hur lång tid en sån här skada kan ta att läka (inget trasigt och hästen är 20+)

Hmm...
Inget trasigt?

Hur kan den då ha en senskada? För då är det väl trasigt eller hur menar du?

Min häst blev diagnosticerad med senskada i början på november förra året, han vart rekommenderad en vila efter de 5 dagarnas medicinering på 8-10 veckor har jag för mig! Sedan skulle han sättas igång LUGNT i skritt för att sedan TIDIGAST vara ridbar hyfsat till sommaren..

Nu visade det ju sig att det inte ver en senskada utan "bara" en vrickning.

Naturligtvis så är alla senskador individuella liksom övriga skador, men i och med att din häst är gammal så skulle jag ta det ytterst försiktigt!

Räkna inte med att kunna rida fullt ut förrän tidigast till sommaren! Ta det hellre lugnt och låt skadan läka ordentligt så minimerar du risken för att skadan kommer tillbaka!

Hej! tack för svaret....

med trasigt menar jag att skadorna är inte så allvarliga... hon haltar inte och har inte gjort utan bara varit svullen. Medicineringen vet jag inget om då det inte är min häst (även om jag planerar att de skall bli så) ... är orolig att de inte kommer läka så de överväger avlivning (ja inte nu men i vår 2006.... :)

Den senskada jag haft på min gammelponny, beräknades ta ca tre månader att läka ut. Man får räkna med mellan 2-7mån beroende på omfattningen på skadan. Om du inte tagit ut veterinär så gör det. Genom ultraljud ser dom skadan och du får en behandlingsplan och konvalecenstid.

Jag har just nu en som är vilande med en böjsena. Hon har heller inte visat någon direkt hälta.... men för ett tränat öga så är även hon halt.
Har ultraljudat senan och hon fick vila i 2mån har B o t på sig dygnet runt. Nu har vi ultraljudat senan igen och nu kan vi skritta henne och om en månad kan vi trava lite och sen öka på det. Men och det är ett stort MEN... minsta lilla reaktion så måste vi lugna ner tempot och skritta igen.
Nu är hon inte så gamal som din häst och tydligen har hon ett otroligt läk kött, för min vet var förvånad att skadan läkt så bra.
En senskada på en äldre häst är alltid svårare att läka ut.

Försök att ha en kort tå på hästen eller öppen tå eller tvär tå.

giffan skrev:
Har ultraljudat senan och hon fick vila i 2mån har B o t på sig dygnet runt.

Vill bara säga att Back On Track grejorna är som typ.. ska vi ta kaffe som exempel.. Men måste ha mer och mer.. Så man måste ge hästen en paus från B o T om man vill att de ska funka som det ska.. bara ett tips från en kunnig användare... ;)

Samma sak här, min fick en blödning på senan i våras och är fortfarande svullen, även om den gått ner mycket.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
337
· Visningar
32 674
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 098
Senast: Sassy
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 901
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka