KooksKooks

Trådstartare
Häst upptäcktes vara något svullen över kotan i december i samband med tappsko. Något halt. Dagen efter även ngt gallig runt om senan, jämn mjuk svullnad. Hältan borta dag 2, svullnaden borta dag 6 då jag bokat tid på klinik. De gör endast ett rörelseprov men tycker inte det finns fog för att ultraljuda. Hem och sätts igång, går hoppträning etc (ca 3 veckor senare) men får sedan 1 månads planerad vintervila. Sista dagen på vilan så händer exakt samma sak igen, halt i två dagar, svullnaden borta efter fem dagar. Samma ben, dock ingen tappsko denna gång. Tilläggas skall att hon är en mkt rörlig häst och att hon vrickat sig vid två olika tillfällen känns inte jätteotroligt.

Men så läser man här på buke, och iom att det är runt senan så blir jag orolig! Men beter sig en senskada som jag beskrivit? Hon har ju även varit svullen runt kotan som primär svullnad. Hade varit mer orolig om det kommit i samband med hård träning, men nu är det ju under vilan?

Jag ska ringa vet idag, hon får ultraljudas idag om jag vill, men är det overkill? Jag anar att vet kommer säga det, men vill iaf ha en andra åsikt om det.

Någon?

Sv: Senskada?

Kan det inte vara bra att ultraljuda så att du får veta säkert? OM det mot förmodan skulle vara en senskada så är det ju viktigt att man upptäcker den så fort som möjligt innan den hinner bli värre, och så att prognosen kan hållas så bra som möjligt, och är det inte det så vet du det och slipper oroa dig mer. Jag vet tyvärr hästar som inte varit halta alls av senskador och där svullnaden varit väldigt liten och gått ned efter några dagar. Vet inte hur vanligt det är att senskador kan bete sig så, men det är tydligen inte omöjligt iallafall. Och senskador kan ju uppkomma även i hagen. Det är inte min mening att skrämma upp dig, men jag anser att senskador är så pass alvarligt så misstänker man det så ska det kollas upp. Det är inte värt de kronor man tjänar på att inte kolla upp det om det skulle vara en skada. Lycka till och hoppas att det inte är något!

Sv: Senskada?

Jag hade ultraljudat. Min häst har en senskada och han var varken varm eller svullen när vi åkte in på klinik. Kändes enbart som en ojämnhet i ridningen. Vill inte skrämma upp dig men kolla upp det! Är det en senskada är det stor skillnad på att upptäcka den tidigt.
Lycka till och skriv gärna hur det gick!

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 277
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
993
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 902
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 806
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka