Senskada - vågar jag?

nexxa

Trådstartare
Nu har jag blivit erbjuden en kanonfin häst som är duktig på att hoppa. Dock har han en senskada, 5 år gammal och enligt ägaren ska han bara gå ett par månader i hagen på vila och sen är han fullt ridbar.

Jag har aldrig haft en häst med senskada och har tillräckligt med otur senaste 1,5 åren så givetvis är jag extra orolig men vill ändå inte missa denna chans. Så vad är oddsen för att allt ska gå åt pepparn? Hur många blir bra? Hur många faller tillbaka?

Tack på förhand!

Sv: Senskada - vågar jag?

Gör en besiktning, få kopia på alla papper och prata med en veterinär!

Hästen kan bli helt bra, men den kanske aldrig blir det!

Om den aldrig blir det, slutar den som haghäst då eller kan den rent av lidaav att bara vara sällskapshäst..?

De flesta klarar av att vara haghäst. Iaf om de kommit så långt att de kan gå i hagen symptomfria.

Vad är det för typ sv senskada gaffelband har jag en del erfarenhet av gör som ovan skrev ta kontakt med veterinär m.m.Hade en vallack med dubbelsidig gaffelbands skada behandlade honom med schock våger han blev helt återställd (och då var det allvarligt ) om du köper hästen kan jag rekommendera vet.spångfors nere i halmstad han ultraljudar och beh oftast med jättebra resultat.Sen får man ju alltid förebygga en sån här skada o ha den i åtanke när man tränar (linda,linement det bästa resultatet tycker jag att värme lera ger)Lycka till och hoppas att det går bra.

Tydligen kan han gå i hagen som vanligt och behöver gå där för att läka i princip. ska höra efter hur illa den är

ska kolla möjligheterna, skulle laser kunna fungera?
jag har använt spångfors innan han ska vara duktig på hältor men jag gillar inte deras sätt att handha hästarna så jag åker till en klinik i ängelholm i stället :)

Be att få tillgång till alla ultraljudsbilder och visa dem för en veterinär som är duktig på att tyda dem. Gärna bilder på det akuta skedet och sedan nya bilder efter ett par månader så att man ser hur läkningen fortgår.
Jag är av princip inte rädd för senskador men anser att man bör räkna med ett år från det att skadan uppstog tills hästen är i full träning igen.

MYCKET rörelse är i allmänhet att rekomendera så går den i hagen är det jättebra. Långsam uppträning är A och O för en lyckad läkning.
Laser har vi använt på två galoppörer med mycket gott resultat, båda hade rejäla skador på senan och båda kom tillbaka i full löpträning igen.
Den ena av dem har jag nu som ridhäst (skadade sig hösten 02) och han har aldrig haft något som helst problem av sin sena. Den andra är också ridhäst numera och har tävlat fälttävlan upp till enstjärning nivå.

Jag jobbar själv med laser och det ger fina resultat tar ner svullnader ökar blodcirkulationen och startar en läkningsprocess som kan halvera konvalicent tiden,ger även en smärtlindrande effekt.Dock så går det inte lika fort som med shock vågor.Laser är också ett jättebra alternativ till att förebygga och underhålla en sån här typ av skada.

Känns som att det är eller kan vara rätt lätt att lösa om man gör "rätt". Hästen kommer i såfall gå ute 8-17 om dagarna, skulle han må bra av ännu mer eller möjligen promenad vid hand efter detta? Bör man undvika för hårt underlag såsom asfalt och grus? Eller är det bra mer variation för att bygga upp? Kan lerea i hagarna påfresta senorna mer?

disel: hur fungerar shockvågor? jag har hjälp utav en mycket duktigt tjej som håller på med massage, "kiroprakti", magnettäcke och då även laser. Hur ofta skulle man behöva behandla med laser för att se ett resultat, hur länge?

Jag tror det bästa du kan göra är att prata med vet. som har undersökt och behandlat hästen om vad den kan göra o.s.v., det är ju oftast inte en mall för hur varenda senskada ska skötas och det som hjälper för den ena kanske stjälper för den andra.
Jag skulle inte göra det för jag är mot att skaffa sig mer problem än vad man ändå får men det är ju upp till var och en.
Men ett ordentligt snack med vet. och höra hur allt ligger till är det bästa du kan göra.

Dock har han en senskada, 5 år gammal och enligt ägaren ska han bara gå ett par månader i hagen på vila och sen är han fullt ridbar.

:confused: Är senskadan fem år gammal?? Eller är det hästen som är fem år?

En fem år gammal senskada skulle jag inte hysa mycket hopp om att den skulle läka, en "ny" senskada skulle jag heller inte lita på att den ska försvinna på "ett par månader", även om den mycket väl kan göra det med rätt behandling som ni diskuterat ovan.

Men om skadan är så okomplicerad som ägaren menar, varför inte ta hästen på foder "ett par månader" och genomföra köpet när hästen är friskförklarad?

Instämmer ang att ta reda på mycket mer och se bilder, vilken typ av skada mm mm.

Ts:
Jag har också erf av häst med svår olycksfallskada i ett löp, (norska derbyt)
som efter ett år cirka kom igen i löp, samt jag sen dessutom hade som ridhäst i 18 år. Hade aldrig nånsin problem av den skadan eller något annat ben heller, red som vilken häst som helst, tävlades i hoppning, dressyr, terränd, red hubertusjakter mm.

En senskada behöver tid att läka men också att sen byggas upp igen under viss belastning men sakta, det är alltså så att eftervården och uppbyggnaden igen är a och o och sen förstås om hästen har svaga senor som orsak, eller om det är extrema belastningar (som i min hästs fall en grop i lerig bana i ett derby:crazy:) som orsakat den.

Många hästar som skadats i löp tex kommer igen som rid och tävlingshästar på häg nivå, bara de som sagt fått tiden! 5 månader är för kort om skadan är färsk, räkna med ett år, totalt, eller ännu längre tid innan ärrvävnaden tål samma påfrestningar som en frisk sena.

Man kan se på ultraljud om hästen i grunden har bra senor, det är en postiv faktor i så fall.

Tryckvårds behandling :Används på många djursjukhus i dag främst för just senskador och ligament.Med behandlingen innebär det att man använder ickefokuserande tryckvågor som ökar energin i vävnader,ökar blodcirkulationen och ger oftast en omedelbar smärtlindring.Behandlings tiden överskrider oftast inte mera än 10 min.

Laserbehandling:Laser har en celluppbyggande effekt och påverkar mitokondrierna (cellens kraftverk).Lasern har ett energirikt ljus med en specifik våglängd.Används främst för rehablitering av ligament och muskler (men funkar även jätte bra på sår frakturer mm.)Det ger en lokal stimulering av immunförsvaret och smärtlindrar med endorfiner.

Vid behandling av senskada beroende på vad det är och hur gammal skulle jag gå på lite mer intensivt i början av behandlingen för att sedan trappa ner ca 2-3 gånger i veckan till att börja med.Lasern jobbar i kroppen i ca 3 dagar med ökad blodcirkulation.Skulle också lasra knäled och armbågsled (senfästent)Hoppas att det har rätat ut lite frågetecken.En senskada i dag är inte slutet på en häst karriär men kräver att man har det i åtanke när man tränar.Kom bara ihåg att kontakta vet o rådfråga samt att du vet vad för senskada det rör sig om så att hästen kan få rätt behandling från början.Lycka till hoppas allt går bra med din ev häst.

Glömde att skriva att efter ca 4-6 gånger ska du se ett resultat som går åt det bättre hållet.

En allvarlig sen skada tar minst 1 år för att läka...Och många gör felet att sätt igång för tidigt...Gör en mkt nogrann vetrinär beskitning annars kan det bli en mkt dyr affär beroende vad du ska hästen till...Jag vet dom som fått Täby hästar gratis och lagt ner 10 000 tals kr utan att det blivit bra..

Senast ändrad:

Man skall dock skilja på chockvågor och stötvågor.

Min häst kom med en ligamentskada och en kraftig senskada på djupa böjsenan för 3 veckor sedan till vet. spångfors. Han var då 1-gradigt halt i skritt och 2-gradigt i trav.

Nu är han efter endast 2 chockbehandlingar ohalt i både skritt och trav.

Utan dessa undersökningar/behandlingar hade min häst inte levt idag.

Känns som att det är eller kan vara rätt lätt att lösa om man gör "rätt". Hästen kommer i såfall gå ute 8-17 om dagarna, skulle han må bra av ännu mer eller möjligen promenad vid hand efter detta? Bör man undvika för hårt underlag såsom asfalt och grus? Eller är det bra mer variation för att bygga upp? Kan lerea i hagarna påfresta senorna mer?

disel: hur fungerar shockvågor? jag har hjälp utav en mycket duktigt tjej som håller på med massage, "kiroprakti", magnettäcke och då även laser. Hur ofta skulle man behöva behandla med laser för att se ett resultat, hur länge?

Hårt, fast underlag är vad som rekommenderas under konvalescensen för senhästar. Sen måste senor läka under lagom, succesivt ökad belastning. Om hästen t ex 'bara' går i hagen så riskerar man att f en sena som bara håller för hage.

Men hur gammal är skadan, dvs har hästen kommit dithän att den får gå i hage, eller har skadan nyss skett och hästen släpps i hage?

Nja den kan gå på varierande underlag men man ska bara undvika alltför djupa och hala dvs hästen får inte övertänja senan mer än vad den då klarar, vilket blir mer och mer allteftersom,

lite ot:
Jag har sett en fd galopphäst som fick en svår gaffelbandskada redan i USA där den fanns då, sattes endast i box och liten hage, dvs tränade aldrig upp senan under någon mer belastning än att gå i hage (eftersom den sattes i avel och inte skulle arbeta mer) När denna häst efter rätt många år kom till Sverige och så småningom i ett stall sattes i större hage och rörde sej mer var den halt av den stumma ärrvävnaden. Men successivt kunde den efter mer än 10 år mjuka upp vävnaden så att den numera är ohalt :bow: ( Den rids inte nu men skulle mycket väl kunna ridas), men rör sig ändå mycket. Så vävnaderna har en enorm förmåga att hämta sig och anpassa sej, det är helt upp till människorna omkring hästen hur det går med senskador, väldigt ofta.

Jo, menade mer generellt, skulle varit lite mindre stressad när jag skrev. Men lera = obra, och grus/asfalt = ingen fara sålänge det är kontrollerad rörelse (och vad det innebär beror ju på var i konv. man är)

TS frågade ju just om lera och om asfalt/grus.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 325
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar