Senskada - vågar jag?

Sv: Senskada - vågar jag?

för några månader sen stod jag inför ett liknande beslut, men hästen som jag beslöt mig för att ta hand om var friskförklarad från sin senskada. om du vill kan du använda sökfunnktionen och hitta mitt inlägg och se vad andra skrivit om senskadan. en del kloka inlägg bjuds det på:)

Nu har jag blivit erbjuden en kanonfin häst som är duktig på att hoppa. Dock har han en senskada, 5 år gammal och enligt ägaren ska han bara gå ett par månader i hagen på vila och sen är han fullt ridbar.

Jag har aldrig haft en häst med senskada och har tillräckligt med otur senaste 1,5 åren så givetvis är jag extra orolig men vill ändå inte missa denna chans. Så vad är oddsen för att allt ska gå åt pepparn? Hur många blir bra? Hur många faller tillbaka?

Tack på förhand!

Som sagt, vad är det för typ av senskada, bristning,övertänjning,yttre trauma och var sitter den (position i senan) I djupa,ytliga böjsenan eller i gaffelbandet?? Har man kontrollerat läkningsprocessen nu när det gått ett par månader eller tänker man "avvakta"??

5 åring som har eller har haft en senskada som är duktig på att hoppa, får i alla mig att dra öronen åt mig och det säger inte lite för dom är skitstora.

En övertänjning eller bristning i senapparatur är tyvärr kroniskt (även om nu vissa kommer skrika högt över hur fel jag har) och leder ofelbart till att hästens prestation måste sänkas upp till 50%.

Tack för ditt svar :bow:
Så man bör om jag fattat dig rätt, lasra 4-6 ggr med 3 dagars mellanrum för att få något "resultat"?`

Alex: vi har hagar, gräshagar som är kuperade och som är både plana och backiga på ca 1-1,5 ha/styck. Bör man lämpligen hålla den i plan hage, utevistelse som de andra och sedan även promenera denne vid hand?

till resterande kan jag bara säga att jag vet inte mycket om hästen än att den är 5 år (så NEJ det är inte en 5 år gammal senskada såklart :grin: ) hästen går idag i en hage på 15x20 m (de har inte större hagar..) den leker och har sig ute och visar ingen antydan på hälta. Vad jag förstått är det en lättare drabbning (vilken och var vet jag ej men får reda på i veckan, givetvis får man också ha kontakt med veterinär - jag var mer nyfiken på hur andra fått göra/vad som kan komma att krävas)

vad jag fundera lite över är om BoT skulle kunna vara något? Om man lindar med detta ökar ju blodtillförseln som det vad jag förstått är lite dåligt med även normalsett i senorna. Bör man lämpligen linda alla ben med detta eller bara det drabbade? (lindar alla ändå för jämnt tryck men menar specifikt över BoT)

Jag funderar mest i banorna över hur mycket hage man vågar ge hästen och om det är OK att den är kuperad..hur länge man vågar låta dem gå ute osv

Beroende på konv givetvis, men kuperad hage är bara bra när de kommit tillräckligt långt i konv.

Senor ska ju läka under gradvis ökad belastning, för att 'ärrvävnaden' sen ska hålla för belastning. Och det inkluderar ju även kuperat, olika underlag etc.

Dvs alldeles i början är det box och korta promenader på hårt och fast underlag som utökas. Sen får de liten hage, och större och större. De får röra sig i annan gångart än skritt och på mer underlag osv osv.

Det man vill undvika tills senan är i princip friskförklarad är ju just hopp och skutt och liknande, inkl att de halkar/slinter/slirar. Det kan slå upp skadan och eliminera allting.

Nu studsar och brallar ju den där rätt nog redan nu som det låter, och har den klarat det så är den ju en bit i konvalescensen. Och då ska det inte vara några problem med kuperad hage. Naturligtvis är det inte bra om den ägnar dagarna åt att tokgaloppera i den och göra slidestops, men under förutsättning den är normallugn i hage så är det bara bra med långsam rörelse på kuperat underlag.

Om man vill de ska hålla för mer än hage sen, måste man som sagt dock röra på dem vid sidan av med. När de kommit ut i stor hage brukar de kunna skrittas och travas uppsuttet dock, eg ska det gjorts före stor hage/brall och bus för att se så den 'tål' det, men ibland blir det bakvänt och det kan gå utmärkt då med.

Men du får ju mer info av vet, men av vad det låter så är det inte direkt optimal konv - men har den klarat det och senan ser bra ut så borde prognosen vara rätt god för att komma tillbaka till ridhäst =)

5 år och redan senskada :confused: Tja om ägarna betalar allt för hästen dvs uppstallning osv så är det väl en sak men skall du betala allt själv hade jag inte tagit den hästen utan en frisk.

Men hur den har fått skadan och varför är jätteviktigt att ta reda på, om du ska ta den.
Är det överansträngning på en begåvad hopphäst, så nej, ta en annan häst.
Då kommer den troligen inte att hålla.
Är det en olycka, under extrem påfrestning just då på senan, på en häst med i övrigt friska bra senor, (bra kvalitet på senorna helt enkelt) så är det en helt annan. Det måste man veta, om man ska kunna säga något om prognosen.

När jag köpte min satte jag mej in i det där så gott jag kunde, och pratade med folk med mycket kunskap om senor, samt egna erfarenheter, bla den vet som behandlat min häst och som också var den tidens största expert på senskador. Annars hade jag inte vågat chansa, det ska jag ärligt säga.

Alex: ja jag uppfattar det också som att han kommit en bra bit i konvalscenten :) vad tror du om BoT?
Fio: senskadan kommer inte från sin hopptid,då den inte är hoppad så länge
Flash: vart satt det på din? gaffelbanden?

Jo, frågan är ju om han gjort det 'på riktigt' eller ej. Det jävliga med senskador är att hästen är ohalt långt innan senan är helt läkt. Så de vill gärna skutta och fnatta långt, långt innan de bör. Så rek absolut ett ultraljud och se.

Sen, om så konv är rakt mot vad man eg vill, så kan det gå bra ändå. Men det går inte bara att kika på en ohalt häst och tycka 'gick ju bra'.

Min herre gick ju ut i hage 'för tidigt' - medvetet (lång story, men i korthet så han var T-märkt redan när han fick skadan, det var livkvalitet först och ffa så OM han bara höll för hagvistelse i framtiden gjorde det inget). Och han brallade och busade och tokade som han inte borde. Men senan läkte utmärkt fint. Dock så när han var ohalt och spunkade osv, dvs såg 100% frisk ut, så kikade du på UL så såg man ju att det inte var lika bra som det såg ut. (Däremot så läkte den helt tillslut, men just dag X i konv, när han gick i stor hage med kompisarna och for runt som ett litet jehu, var helt ohalt osv - så fanns det fortfarande en klar och tydlig senskada på UL)

Därför jag tjatar så om hur har konv sett ut. Har den följt konv som den ska och är såpass långt i konv att det inte gör ngt om den spunkar, eller är den förvisso ohalt och vill spunka men är på tok för tidigt i konv för att göra det eg?

Uttalandet att den ska gå i hage i X mån och sen är fullt ridbar gör mig skeptisk, det tyder på att äg inte riktigt har pejl på konv. För senskadekonv är en lååång historia som är ett långsamt steg i taget, och där belastningen ska in mycket gradvis. Inte stå stilla i box - ut i hage och bralla - ut i större hage - börja ridas. Utan snarar box + promenader som utökas, sen ut i liiiten hage och lugn och än mer utökade promenader. Liiite större hage, börja med långsam försiktig trav under tömkörning t ex. Osv osv.

T ex med min valack, när han släpptes ut (vilket INTE ingick i konv eg) så promenerade han 60 minuter per dag och stod i liten sjukhage. Och dit hade det tagit månader att nå, i början var det strikt boxvila och 10 min promenad/dag.

Meningen var sen att han skulle få gå i lite större sjukhage, och vara igång i långsam trav ca 10 minuter innan han fick gå ut i hage. Och innan han 'fick' bocka/bralla/busa skulle eg senan varit helt läkt, dvs vi snackar minst 8 - 12 månader...

Flash: vart satt det på din? gaffelbanden?

Hästen skadade sej på gropig dålig bana, trampade fel, i norska derbyt, men fortsatte loppet och sprang alltså på det skadade benet ända i mål, och kom inte ens sist:eek::crazy:
Det blev ju ordentlig skada. Ytliga samt djupa böjsenorna hö fram illa skadade samt förstärkningsbanden. Dessutom en frakturlinje i kotleden, m a o rejält.:crazy: Han var då 3 år.

Efter cirka ett år, vid 4, startade han galopp igen några gånger, benet höll, men han hade tappat lusten och gick inte lika bra. Jag köpte honom som ridhäst vid 5 år, genom tips från en tränare, väldig chansning(föll direkt för honom, inget förnuft gällde:love:), men jag hade som sagt kontakt med behandlande veterinären som gillade hästen mycket och som var expert på den sortens skador dessutom. Det var denna veterinär som utförde besiktningen också. Fick bra info och kunskap om senskador, senors struktur, dvs hur de ser ut och hur man vill att de ser ut (ultraljud) läkning osv.

Jag skulle idag absolut kunna köpa en häst med liknande skada,(dvs rent olycksfall, i hans fall en vurpa på dålig gropig bana:crazy:) men däremot förslitningsskador som uppkommit av felaktig träning över tid, det är jag skeptisk till. Kontakt med veterinär och utlåtande om skadans orsaker, samt hästens senor öht, skulle jag som sagt vilja ha.

Sen håller jag med alex om konvalecensen, det är inte bara att släppa i hage min hade ju stått på täby och det var nog bra, bara skrittmaskin och ledas, när han väl fick gå ur boxen (var ju fraktur också) Det är en lång historia med att bygga upp under långsamt ökande belastning, inte övertänja det är A och O.

Läkningen sker i flera led s a s jag länkade till nån artikel om det i nån tråd:confused:
Först gäller en sak, att trådarna nybildas, sen ska det elastiska stärkas, tror du hittar om du söker på nätet, det kan vara bra att känna till för att förstå dels hur lång tid det tar och dels hur läkningen ser ut och vad det ställer för krav i de olika skedena.

Senast ändrad av en moderator:

Sen håller jag med alex om konvalecensen, det är inte bara att släppa i hage min hade ju stått på täby och det var nog bra, bara skrittmaskin och ledas, när han väl fick gå ur boxen (var ju fraktur också) Det är en lång historia med att bygga upp under långsamt ökande belastning, inte övertänja det är A och O.
.

Jag skrev faktiskt just det när jag svarade på PM till TS. Att 'normalt' så är eg galoppstallsrutiner ganska perfekt för senskadehästar om man gör det rätt. Just för mkt box, walker (med bra underlag), sen ut halvdag i liten hage osv.

Och om man då 'tar' dem i det läge av konvalescensen där de är uppe i ordentlig skritt/dag, står i liten paddock så blir det ganska bra och naturligt påbyggnad om man 'slussar ut' dem till en mer 'standardtillvaro' för ridhästar.

Men att det där inte fungerar riktigt om de som hästen som nämns kanske inte är en så 'bra' patient, och t ex bockar i sin lilla hage etc.

Men även om man i andra lägen kan ha åsikter om hur 'bra' hästar på stora galoppanläggningar eg har det, så för en senskadehäst är det ju, rätt utfört, rena idealet i mångt och mycket - med förutsättningar som är betydligt svårare skapa i ett 'vanlig ridhäststall'.

Jag skrev faktiskt just det när jag svarade på PM till TS. Att 'normalt' så är eg galoppstallsrutiner ganska perfekt för senskadehästar om man gör det rätt. Just för mkt box, walker (med bra underlag), sen ut halvdag i liten hage osv.

Och om man då 'tar' dem i det läge av konvalescensen där de är uppe i ordentlig skritt/dag, står i liten paddock så blir det ganska bra och naturligt påbyggnad om man 'slussar ut' dem till en mer 'standardtillvaro' för ridhästar.

Men att det där inte fungerar riktigt om de som hästen som nämns kanske inte är en så 'bra' patient, och t ex bockar i sin lilla hage etc.

Men även om man i andra lägen kan ha åsikter om hur 'bra' hästar på stora galoppanläggningar eg har det, så för en senskadehäst är det ju, rätt utfört, rena idealet i mångt och mycket - med förutsättningar som är betydligt svårare skapa i ett 'vanlig ridhäststall'.

Du har ju både erfarenhet och kunnande, samt delgett din "statestik" Hur god har dina egna prognoser varit i rehabeliterings syfte och återkommande status till full användbarhet??

Du har ju både erfarenhet och kunnande, samt delgett din "statestik" Hur god har dina egna prognoser varit i rehabeliterings syfte och återkommande status till full användbarhet??

Nu skriver du så du bluddrar bort frågan?

Jag ställer inga egna prognoser, det gör veterinären?

Jag har haft total tre skador som kan räknas till senskador, och en ligamentskada. Samtliga pga trauma.

#1 en fyraårig valack som efter att blivit jagad av en jakthund sprungit genom 3 stängsel och antagligen halkat i det våta gräset. Gaffelbandsskada VB, akut övertänjningsskada. Prognos från veterinär: Avvaktande men ganska positiv. Stod 6 + 6 veckor i liten boxhage samt promenerade vid hand succesivt utökat. Sen ut i större hage och så vidare. Helt återställd.

#2 Ett 6 månaders föl som smällde i en kota i någonting och smällde till ilgamentsfästena samt fick en blödning i skelettet. Prognos från veterinär: Odelat positiv. Gick kvar i stor hage, pga åldern var det knepigt hålla i enbart skritt. Helt återställd

#3 Samma häst som #1. Var då 12 eller om det var 13 år gammal och T-märkt. Akut övertänjningsskada efter att ha rullat fast i box. Skada på djupa böjsenan VB, nere vid förgreningen i karleden. Veterinärens prognos: Dålig. Stod på box med promenader i 3 månader, släpptes sen ut i stor hage med kompisarna. Fullt återställd, förvånande över att han läkte så fort.

#4 Ungsto som slog i sitt knä i hagen. SKadade långa tåsträckaren. När är svårt säga. Slog i knäet och fick en senskideinflammation som treåring. Ulad utan senskada flera ggr, men svarade inte på beh, fick en allergisk reaktion av behandlingen gång X. Nästa UL syntes en ful skada på långa tåsträckaren. Sammanväxning av senskida och sena. Prognos innan de gick in och tittade: Relaivt god med operation. Prognos samma dag de varit in och tittade: Mycket tveksam, hängde på om kunde undvika sammanväxning. Senan skulle aldrig läka, varav sjukgymnastik rekommenderades tills stygnen var borta och därefter fri rörelse. Ny sammanväxning fanns 5 v efter operationen (dvs ÄNNU mer rörelse hade suttit fint däremellan). 8 v efter skadan var ursprungsskadan värre, senan bröts ner. Prognos från veterinären då: Game over.

Det är den sista du far efter. Där vet du lika väl som mig att det dels var en besvärlig patient, som kliniken inte ens lyckades hålla lugn. Och även att efter de gått in i knäet så blev prognosen markant sämre, och efter op var det rörelse, rörelse och rörelse som rek såfort stygnen var väck. Och att hon GÄRNA fick bralla och busa då, då det inte fanns hopp om läkning, men rörelse och bus kunde 'sträcka ut' en ev ny sammanväxning så hon kanske skulle kunna ha funktion.

Du skulle omskola dig till advokat gullet. Den som försvarade A.K framstår ju som en ren amatör gentemot din "pledering"

fast i sak så är det lika mkt "bullshit" när det gäller hästarnas välbefinnande.

Sussi lull.

Känns som att det är eller kan vara rätt lätt att lösa om man gör "rätt". Hästen kommer i såfall gå ute 8-17 om dagarna, skulle han må bra av ännu mer eller möjligen promenad vid hand efter detta? Bör man undvika för hårt underlag såsom asfalt och grus? Eller är det bra mer variation för att bygga upp? Kan lerea i hagarna påfresta senorna mer?

disel: hur fungerar shockvågor? jag har hjälp utav en mycket duktigt tjej som håller på med massage, "kiroprakti", magnettäcke och då även laser. Hur ofta skulle man behöva behandla med laser för att se ett resultat, hur länge?

Efter att ha fått tagit bort min fantastiska häst just p g a en senskada så vore det nog den sista typ av skada jag skulle önska på en häst! Flera hästbekanta har haft senskador på sina hästar med varierad utgång. Någon hade en skada på ett förstärkningsband på ett framben, det läkte fint efter lång boxvila och kontrollerad motion på asfalt och hårda grusvägar. Efter ca 1,5 år blev hästen ok igen. En annan skadade ett gaffelband. På denna häst fick man operera bort griffelbenet för att de läkta gaffelbandet med viss ärrvävnad skulle få plats. Det tog sammanlagt ca 2 år och den hästen är ok idag. Detta är dressyrhästar!
Själv provade jag allt alternativt som finns att tillgå, dvs magneter, chockvågor, laser, massage, chiropraktik, MSM, homeopater you name it! Alla sa de olika saker om denna skada som ingen riktigt kunde säga vad det var innan det var för sent. Därtill förstås en mängd av veterinärer på ett antal olika kliniker. Har man riktig otur så blir det ärrvävnad runt senskadan och denna kan göra senan oelastisk och stum med oanvändbarhet som följd. En senskadad häst ska inte gå på mjuka underlag!
Senskador ska läkas under viss rörelse, dvs skritt på hårt underlag och inte en lerig hage på egen hand! Boxvila i första hand för att undvika just risken för bindvävsbildning, liten sjukhage och skritt i evigheter. Det är inte månader utan kanske ett år! Köp dig en frisk häst! Skadad hinner den bli i alla fall!

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 325
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar