Sv: Senskada - vågar jag?
Flash: vart satt det på din? gaffelbanden?
Hästen skadade sej på gropig dålig bana, trampade fel, i norska derbyt, men fortsatte loppet och sprang alltså på det skadade benet ända i mål, och kom inte ens sist
Det blev ju ordentlig skada. Ytliga samt djupa böjsenorna hö fram illa skadade samt förstärkningsbanden. Dessutom en frakturlinje i kotleden, m a o rejält.
Han var då 3 år.
Efter cirka ett år, vid 4, startade han galopp igen några gånger, benet höll, men han hade tappat lusten och gick inte lika bra. Jag köpte honom som ridhäst vid 5 år, genom tips från en tränare, väldig chansning(föll direkt för honom, inget förnuft gällde
), men jag hade som sagt kontakt med behandlande veterinären som gillade hästen mycket och som var expert på den sortens skador dessutom. Det var denna veterinär som utförde besiktningen också. Fick bra info och kunskap om senskador, senors struktur, dvs hur de ser ut och hur man vill att de ser ut (ultraljud) läkning osv.
Jag skulle idag absolut kunna köpa en häst med liknande skada,(dvs rent olycksfall, i hans fall en vurpa på dålig gropig bana
) men däremot förslitningsskador som uppkommit av felaktig träning över tid, det är jag skeptisk till. Kontakt med veterinär och utlåtande om skadans orsaker, samt hästens senor öht, skulle jag som sagt vilja ha.
Sen håller jag med alex om konvalecensen, det är inte bara att släppa i hage min hade ju stått på täby och det var nog bra, bara skrittmaskin och ledas, när han väl fick gå ur boxen (var ju fraktur också) Det är en lång historia med att bygga upp under långsamt ökande belastning, inte övertänja det är A och O.
Läkningen sker i flera led s a s jag länkade till nån artikel om det i nån tråd
Först gäller en sak, att trådarna nybildas, sen ska det elastiska stärkas, tror du hittar om du söker på nätet, det kan vara bra att känna till för att förstå dels hur lång tid det tar och dels hur läkningen ser ut och vad det ställer för krav i de olika skedena.