Senast tagna bilden XIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
310961095_850002792827916_2128216751686986778_n.webp

Det går inte att ta fina foton på honom när han är ute. Dels för att han inte är stilla tillräckligt länge för att jag ska hinna manövrera telefonen, kopplet och min blindpinne tillräckligt länge och dels för att det inte är fint med nosgrimma och flexi på bilderna tyvärr. Lös kan han inte vara dock.

Visa bifogad fil 102562
Det går inte att ta fina foton på honom när han är ute. Dels för att han inte är stilla tillräckligt länge för att jag ska hinna manövrera telefonen, kopplet och min blindpinne tillräckligt länge och dels för att det inte är fint med nosgrimma och flexi på bilderna tyvärr. Lös kan han inte vara dock.

Du är inte rädd att han skadar sig av att ha nosgrimma och flexi? Om flexit då fäst i nosgrimman. Känns som de kan bli väldiga krafter?

Jag använder bara flexi i sele nu förtiden, tycker tom att de känns som halsband och flexi kan bli alldeles för mycket kraft på nacken i ett ryck, men är bara mina tankar och inget vetenskapligt kanske har helt fel? 😅

Du är inte rädd att han skadar sig av att ha nosgrimma och flexi? Om flexit då fäst i nosgrimman. Känns som de kan bli väldiga krafter?

Jag använder bara flexi i sele nu förtiden, tycker tom att de känns som halsband och flexi kan bli alldeles för mycket kraft på nacken i ett ryck, men är bara mina tankar och inget vetenskapligt kanske har helt fel? 😅
Det blir något ryck någon enstaka gång med långt flexi av misstag från hans sida, men de flesta ryck blir i kort koppel-oavsett om det är kort flexi eller kort vanlig läderkoppel. Innan jag köpte honom hade han lärt sig att om han gör ett kombinerat kraftigt hopp-knyck-ryck i kopplet så kan han ta sig ur både halsband och även sele om det används i stället för halsband. Dessutom var det effektivt för att folk skulle tappa kopplet med honom- och han kunde sticka till skogs precis som han ville. Och som den husky han är kunde han vara borta länge.

Detta beteende sitter fortfarande i, periodvis mer och periodvis mindre, när vi är på väg till skogen. Inte när vi är på väg runt kvarteret för en kissrunda.... Det går alltså inte fort nog för honom och jag vet ju hur mycket han verkligen älskar skogen. Jag har testat att ha fulllängd på kopplet (olika längder också) för att se hur jag kan minska ryckandet, men hittills har inget hjälpt, bara hålla emot och gå vidare, han lugnar sig när han kommer till skogen och får gå och snusa. Inget ryckande alls då.

Jag har lärt honom kommandon:
Vänta
Försiktigt
Höger
Vänster
Stanna
Fram
och några till. Dessa används flitigt och han lyssnar på dem (inte när han är stressad på väg TILL skogen dock). Vänta och försiktigt används också när han springer i sitt flexi som en påminnelse om att han faktiskt är kopplad, oavsett när de används så ska han sakta in och vänta på mig, antingen helt eller ha koll bak så att jag är med, och försiktigt används på så sätt att han ska ta det mycket lugnt, tex i backar, gå väldigt långsamt osv. Jag är mycket imponerad över att han lärt sig detta, men å andra sidan pratar jag med honom konstant ute som inne. Följer han inte kommandona står vi stilla..... i skogen fungerar det som "hot", han vill ju inte stå stilla så då blev det helt enkelt att han lärde sig att tex gå försiktigt ner för en backa istället för att pinna på.

Periodvis fungerar det bra att bara gå med halsband utan nosgrimma, så då gör jag det, men så blir det något återfall och han drar som en tok (mer än vanligt, dragandet verkar vara betydligt svårare att bryta helt), kanske beror det på dofter ute, jag vet inte, och då blir det nosgrimma en period igen. Efter att ha dragit sönder sin sele (framkopplad) i sin iver att dra, hoppade på tre ben för att ens komma fram, jag hade ont i ryggen och armen av att hålla emot, han var stendöv och tjöt för att det inte gick fort nog, så tog jag nosgrimma. Vi ska kunna ta oss TILL skogen, vi ska kunna må bra i båda kropparna och jag ska kunna berömma honom när det går bra.

Så svaret på din fråga är väl nej, jag oroar mig inte över eventuella ryck när han har nosgrimma och flexi i skogen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 194
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 524
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga den här tråden i dagbok eller här, men testar och ser om någon kan hjälpa mig. Jag har inget liv...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 885
Senast: Araminta
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 028
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama