Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack så mycket! Vad glad jag blir.
Dom är som kärlekstörstande tanter så där har du helt rätt.
Vad gäller att veta vad man har i kopplet gäller ju även andra, större raser. Jag har letat runt på nätet men bara hittat en enda undersökning där man mätt bitkraften hos olika raser och där framkom det att en staffe och en schäfer har ungefär samma kraft i käkarna, tror tom att schäferns var något högre. Enda skillnaden är väl att staffen är 35-40 cm hög och schäfern betydligt större.
Men när det gäller staffarnas bakgrund som kamphundar så är det ju något som de flesta avlar för att få bort. Det finns fortfarande kvar viss könsbunden aggressivitet, men jag tycker att man ser allt fler som har både en och 5 hanhundar hemma under samma tak och vittnar om att det går bra. Många uppfödare väljer aktivt bort hundar som inte fungerar med andra av samma kön.
Och det här med att man ska vara medveten om vad man har i kopplet handlar egentligen inte lika mycket om hur staffarna är, som om den bild som folk har av staffarna. Det finns helt enkelt inte utrymme för en staffe att bete sig illa eller att man som ägare brister i sin uppsyn. Och jag som seriös staffeägare tror att jag är ännu mer mån om att folk ska få en bra syn på min hund än vad många andra är, just för att dom har sitt rykte.
Jag och Ila blev jagade av en lös chihuahua en gång som sprang och nafsade henne i hasorna. Något hon ignorerade, eftersom att jag sa åt henne att göra det. Sen hände inte mer. Chihuahuan tröttnade till sist på att jaga oss och återvände till sin tomt. Hade min hund jagat en joggare som passerat med sin hund och nafsat hunden i hasorna hade det förmodligen blivit tidningsrubriker bara för att hon är av den ras hon är.