Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är inte min mening att "avhyvla", däremot tycker jag det är frustrerande när folk utger sina hundar för att vara något de inte är.
Ju fler som säger att deras icke-vallande, oreggade "BCs" är renrasiga borders, desto mer utspridd blir myten att BC är som vilken aktiv sällskapshund som helst.
Om man har en oreggad hund så är det inte en renras. Hur typisk den än ser ut.
Hoppas att du trivs med din hund, självklart, men fundera en sväng på varför du så gärna ville ha en extrem vallhund utan vallning, att du valde att stödja helt okontrollerad avel som går tvärt emot avelsråden istället för att dra lärdom av att seriösa uppfödare inte säljer bra hundar till folk som inte vallar.
Återigen, inte meningen att gå på dig personligen, och jag hoppas verkligen att du och din hund kommer ha ett kanonliv ihop!
Jag var väl medveten om att jag köpte en arbetsmaskin. och jag vet att dom har ett oerhört starkt vallningsintresse. Just därför letade jag efter en hund med så lite av detta som möjligt jag trivs med "rasen", däför köpte jag en border. Jag jobbar lite och korta pass (alltså har jag mycket tid för hunden) och det är liv i luckan hela tiden. Så hunden får arbeta både psykiskt och fysiskt varje dag. Vi går även kurser. Förra hunden var också vallande. Du som har border vet ju vilken otrolig hjärna dom har och det finns mer förutom vallning. Det står i hans papper att han är oreggad. Han är en oreggad border collie, är det ok att säga så eller måste jag kalla honom blandras? Klart det finns raser som kanske skulle passa mig bättre, bordern har bara alltid stått mig nära hjärtat, och det kanske är lite fel att köpa en reggad extrem vallande border om vallning inte är mitt huvudintresse. Jag tänkte inte att det var så känsligt, därför skrev jag att jag hade en renrasig border collie, för mig är han det men han är inte reggad .
Fast alla BC's har väl vallning i sig, sen beror det väl på hur man utvecklar anlagen till vallningen. Men finns där gör det ju alltid.
Min syster köpte en "oreggad BC" som såldes som sällskapshundar, gick inte med hennes andra hund så jag fick honom.
Även om ingen av hans föräldrar har vallat och avgjort VP och inte heller farmor, farfar, morfar, mormor eller några ännu längre bak så är han en vallhund och det sitter otroligt starkt i honom.
I början trodde jag att det gick "att träna bort", men tji fick jag. Hunden mådde ju dåligt. Numera har vi provat på vallning några gånger, och jag har aldrig sett hunden lyckligare.
Det var inte alls det jag ville när jag tog honom, jag var väl naiv och trodde att det gick att träna bort vallningen. Men nu när jag ser honom i hans rätta element så är det helt klart värt de extra milen, den extra tiden och alla pengar.
Jag kommer aldrig ha en BC/blandis igen, men jag älskar denna hund och får göra det bästa av situationen.
Jag skulle aldrig stödja en sådan uppfödare. Zotis uppfödare (ja, hon tar flera kullar varje år tror jag) menar på att dom funkar som vanliga sällskapshundar, sen sa hon även att om valparna avgör godkänt VP så blir dom reggade, hon lurar alltså sina valpköpare och försöker även få några av oss att avla vidare på dom för parar vi våran "oreggade" med en reggad så blir valparna reggade. Helt sjukt..
Hennes mål med aveln på Zotis pappa är att få fram en till valp med pappans färg?
Aja, nu blev det långt, men det står mig ganska varmt om hjärtat just detta..
*kl*
Dagens snöbad!
Hmm.. iPhonen har vissa problem med att ta bilder i snön Jag ska låna familjens kamera nån dag i hopp om bättre bilder!!