Sen vetreinärräkning

MoQ

Trådstartare
Hur långt efter besök på klinik är det möjligt att få räkning på veterinärvård?
Var och behandlade en hovböld på klinik för 3,5 år sedan.
I februari -06 fick jag en räkning ,vilken jag givetvis betalade.
Denna gick knappt upp till självrisken ,så jag blandade inte in försäkringsbolaget.
I går kom det en ny större räkning.
Här framgår INTE när hästen behandlades,dessutom var hästen enl fakturan 10 år yngre (19 år nu).
Ska givetvis ringa både försäkringsbolag och klinik och höra deras åsikt!
Men ,vad tror ni?

Sv: Sen vetreinärräkning

Men har de skickat räkningen till fel person? Eftersom åldern inte stämmer på hästen och du redan har fått en räkning.

Jag tror det är så att den som har betalning att kräva in har 10 år på sig att göra det. Med andra ord så kan du få en faktura så långt som 10 år efter besöket.... Inte för jag tror att det är speciellt vanligt...
Det är väl bland annat därför som Skattemyndigheten kräver att man ska behålla sina räkningar odyl i 10 år innan man får slänga dem.

Var där 2 ggr,men det var inte mkt som framgick av någon av räkningarna.
Mitt och hästens namn stämmer,men det är väl det enda.....

Nja, 2 år har man på sig att skicka en faktura. Fast i det här fallet verkar det väl snarare som om ett misstag begåtts och fakturan skulle till någon annan. Kanske en annan häst med samma namn som behandlats?

Jag har fått en räkning hem på vetrinärkostnad på min första häst, ett år efter jag hade varit på kliniken, häst namn och mitt namn stämde men inte datumen, de hade fakturerat fel helt enkelt, tydligen hade de flera hästar med samma namn inlagda och blanda i hop lite så det är säkert så i ditt fall också! eller nåt...

Den vanliga preskriptionstiden är 10 år, d v s man har 10 år på sig att skicka fakturan. Det finns inte några andra preskriptionsregler för denna typ av räkningar så vitt jag vet, varför den angivna tidsfristen på 2 år förmodligen inte stämmer. Var har du fått den ifrån?

Sedan kan man ju ifrågasätta en så sen fakturering ur andra aspekter, dock ej juridiska.

Jag har för mig att det är företag till företag som är 10 och när det är privatperson är det bara 3 år.

Precis detta har jag också för mig - med undantag för elbolagen, då ...

Men i TS fall skulle jag ringa kliniken och fråga om fakturan, det låter ju som om de skickat till fel person?

Man ska spara kvitton i tio år för att skattemyndighetens kvarnar mal långsamt, o misstänker de fusk ska de kunna gå tillbaka o se hur länge det fuskats. Det har inget med faktureringstid att göra.

När jag gick en bokföringskurs (sov mig igenom...) så sa de att det är 3 år som gäller till privatperson at fakturera!

Jag är ganska säker på att du har rätt och att man måste fakturera privatperson inom tre år. Jag VET att man ska spara kvitton på räkningar i tre år, förutom skattepapper som som någon skrev måste sparas i tio år.

Då har jag nog blandat ihop det där med faktura och skattepapper, fick för mig att det var 10 år på båda... :o Men man ska lära sig något nytt varje dag! :)

Jag ska ta och ringa konsumentombudsmannen tror jag,så att jag vet säkert hur jag ska göra!
Sveland är beredda att reglera skadan även om det är sent!

Det enklaste är väl att börja med at ringa kliniken och fråga när denna behandling skulle ha skett. Om det då är ett tillfälle du inte varit där så säg det och se hur de reagerar. Att börja med att blanda in konsumentombudsmannen redan innan du frågat kliniken är inte det lite överreaktion?

Tycker nog att det är bättre att ha alla fakta innan jag börjar argumentera med kliniken! Då vet jag ju mina rättigheter och skyldigheter!

Men, ett enkelt samtal och frågan om det verkligen ÄR din räkning, behöver man inte komma med "storsläggan" för. Det är troligen också smartare att bara anteckna vad kliniken säger, för att återkomma senare. Då kan konsumentombudsmannen också hjälpa dig lättare.

Trots allt förmodar jag att du vill ha en fortsatt god relation till kliniken; detta är ju möjligen bara ett misstag, så varför blåsa upp det större? Fel kan alla göra, och gör också förr eller senare - det är lösningen som är intressant.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 745
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 142
Ekonomi & Juridik Inspirerad av den andra försäkringstråden kom jag och tänka på det här. Så när har du använt din försäkring senast, varför och vad hade...
2
Svar
33
· Visningar
3 091
Senast: LindaKL
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 318
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka