Sen-problem

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 700
T

Tjalfe

För några månader sen konstaderades det ju att min lilla fjord hade fått en väldigt allvarlig senskada strax nedanför knät. DÅ var veterinären jätte negatvia och sa att det troligtvis aldrig skulle bli bra och det skulle inte gå att göra något åt det. Han fick iaf 6 veckor på sej att visa någon bättring. Vi hade ju slutat hoppats men när vi väl stog på kliniken nästa gång visade det sej att det blivit mycket bättre. Efter det har vi varit där några gånger på ultraljud och det har visat sej att skadan har börjat läka.:eek::banana:
Så just nu är det jätte posetivt.

Vad har ni för erfarenheter av sen-skador?

Har en liten fundering bara.... Förut hade vi BoT på nätterna och stödbandage på dagarna. Men nu sa veterinären att han inte behövde något utan att det skulle få läka av sej självt och att han ska få gå promenader varje dag plus gå i hagen. Men fick en liten fundering.... Han är ju rakad på senan nu efter ultraljudet. Blir det inte väldigt kallt för honom om den då nu när vintern kommer? Tänkte att det kanske blir stelare och så då? Vad tror ni? Bara jag som är fjantig kanske....:angel:

Sv: Sen-problem

har du haft så bra effekt av b o t paddarna hade jag använt dem tills det var utläkt, Och jag håller nog med dig om kylan, kallt = stel. Det blir ju knappast sämre med b o t lindning. Lycka till

Men lindar jag benet på honom så får det ju mycket stöd och det kanske inte är bra? det kanske är meningen att senan ska arbeta nu?
Eftersom veterinären sa att jag inte skulle använda BoT längre(var så stressigt där nere så han slängde typ bara ur sej orden i farten).
Nu vet vi ju inte heller om det är BoT som har hjälpt eller om det börjat läka ändå. Hmm. Funderar på hur jag ska göra.

BOT paddarna hjälper till att läka skadan så dem hade jag fortsatt använda! Kanske kan du ha dem på lite då och då under dygnet?
Att han är utan några timmar för att belasta senan och har på dem sedan så de hjälper till med läkningen.

Vad gäller kylan så tror jag att om han står stilla mycket så blir det kallt och stelt men om han rör sig så borde det inte vara så farligt, kanske kan du ha på paddarna halva dagen ute?

Vad glad jag blir att höra att han är på bättringsvägen:banana:

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 011
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 407
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Vet att endast läkare kan hjälpa mig, och jag har en tid till ortoped om ett par veckor men jag är så himla nervös över att han ska säga...
Svar
7
· Visningar
2 836
Senast: clovergirl
·
Hästvård Hej! För ca 2 veckor sedan så busade min häst i hagen och skadade sig på något vis. Hans sena på höger fram är svullen men blir bättre...
Svar
13
· Visningar
2 684
Senast: nattrexx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka