Semmeltråden

Har inte varit i Sverige när det är säsong och här i Norge har dom semlor..., men inte med mandelmassa utan med hallonsylt 😱 det går inte ^^ så jag bakar egna och gör egen mandelmassa på rostade mandlar :d

Men jag tror och hoppas att mitt favoritställe för bröd & annat bakat (kör ca 40 min enkel väg) ska göra traditionella med mandelmassa snart. Är orimligt exalterad 😁

Gjorde iof egen nutella idag så blev lite sugen på att göra semlor med det i helgen :idea:

Och vad är en vanilj semla? 😅

Har inte varit i Sverige när det är säsong och här i Norge har dom semlor..., men inte med mandelmassa utan med hallonsylt 😱 det går inte ^^ så jag bakar egna och gör egen mandelmassa på rostade mandlar :d

Men jag tror och hoppas att mitt favoritställe för bröd & annat bakat (kör ca 40 min enkel väg) ska göra traditionella med mandelmassa snart. Är orimligt exalterad 😁

Gjorde iof egen nutella idag så blev lite sugen på att göra semlor med det i helgen :idea:

Och vad är en vanilj semla? 😅
Tror det är hyfsat vanligt med sylt i semlan i andra länder, men då heter det förstås inte semla. I Estland till exempel äts vastlakukkel på fettisdagen och då är det med tranbärssylt istället för mandelmassa. Gissa om jag blev besviken när jag fick med mig fel sort hem från bageriet en gång!

Tror det är hyfsat vanligt med sylt i semlan i andra länder, men då heter det förstås inte semla. I Estland till exempel äts vastlakukkel på fettisdagen och då är det med tranbärssylt istället för mandelmassa. Gissa om jag blev besviken när jag fick med mig fel sort hem från bageriet en gång!
Italien har ju en som påminner om semla som ser vansinnigt god ut, kommer inte på vad den heter just nu.

Hehe,.. hade lite liknande upplevelse med hallonsylten. Här heter det fastelavnsbolle så jag tänkte automatiskt fastlags bulle,... Men det var det ju inte :cautious:

Älskar semlor! :love: Den klassiska semlan är bäst, men jag kan ibland offra mig för kunskapen och utvecklingens skull och pröva någon annan variant. Jag älskar nutella, men nutellasemla är bara mastigt och äckligt så det vill jag inte ha.

JAG ÄLSKAR SEMLOR. Ja det måste skrivas med stora bokstäver. De kan inte börja säljas fort nog tycker jag. Jag vill åka till Gulf och köpa årets semla, jag brukar alltid vilja prova den. I år är den med hjortron!! OMG!
Maxi kör veckans semla här och i veckan är det en med blåbär och vanilj, den vill jag ha men vet inte om det är rimligt att åka in till stan för en semla :angel: i övrigt tycker jag nog allra allra bäst om vaniljsemlan faktiskt.

Frias frysa släta bullar funkar helt ok att göra semlor med.
/ Hon som varken tål gluten eller mjölkprotein, men gillar semlor. :d
Jag tycker Frias släta bullar (bullar överlag) är rätt hemska 🙈 Deras bröd har blivit jättebra, muffinsen är kanon, men jag gillar verkligen inte bulldegen de använder…

1705672975426.webp

Väldigt dumt att jag arbetade idag....

Liknande trådar

Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 580
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 011
Senast: hundtant
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 182
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama