Semmeltråden

Jag brukar baka semlor. Stora semlor. Mycket grädde. Föredrar klassiskt semla (som hetvägg eller med glas mjölk intill), men är inte bangen för nymodigheter.

Bifogade filer

• IMG_4691.webp
    IMG_4691.webp
    417,7 KB · Visningar: 49
Jag gillar egentligen bara locket på semlan. Önskar man kunde köpa bara det 😂 själva bullen gillar jag inte så mycket, den är alldeles för stor och jag orkar inte en hel.
Vi har faktiskt bytt till att sätta ihop egna, köper pågens minibullar som är till för att göra semlor. Vispar grädde och köper färdig mandelmassa just för att ha i semlor, lite florsocker på. 👌
De blir verkligen mini och är allergisk lagom att äta en eller två. Men man slipper att det blir så mycket bulle.

Hälften av personerna i min familj har celiaki (jag är den ena) så vi åker till konditori och köper glutenfria (klassiska) semlor på semmeldagen. That’s all. Tyvärr. :cry: Semlor är ju livet.

Men i år har vi en vettig ugn, så jag är sugen på att baka egna semmelbullar och dra ut på njutningen lite. De hemgjorda blir ändå godast tycker jag, när man kan göra fyllningen av både inkråm från bullen, mandelmassa och lite grädde istället för bara mandelmassa.
Frias frysa släta bullar funkar helt ok att göra semlor med.
/ Hon som varken tål gluten eller mjölkprotein, men gillar semlor. :d

Vi har faktiskt bytt till att sätta ihop egna, köper pågens minibullar som är till för att göra semlor. Vispar grädde och köper färdig mandelmassa just för att ha i semlor, lite florsocker på. 👌
De blir verkligen mini och är allergisk lagom att äta en eller två. Men man slipper att det blir så mycket bulle.
Åh ska testa! Då kan jag skippa mandelmassa också för gillar inte det egentligen.

BTW,
kan vi snacka om grädden en stund. Hur vispar en egentligen den perfekta grädden?
Min grunddevis är kylskåpskall 40% grädde, vispad långsamt. Men ska en vispa in så mycket luft som möjligt i grädden, kanske via lutad bunke? Eller ska den röras tjock med minsta möjliga invispad luft? Har hört det andas ur två olika läger.

BTW,
kan vi snacka om grädden en stund. Hur vispar en egentligen den perfekta grädden?
Min grunddevis är kylskåpskall 40% grädde, vispad långsamt. Men ska en vispa in så mycket luft som möjligt i grädden, kanske via lutad bunke? Eller ska den röras tjock med minsta möjliga invispad luft? Har hört det andas ur två olika läger.
Så mycket luft som möjligt, inte för hårt vispad! Gärna hjälpa vispen med att handvispa samtidigt.
Eventuellt med 45 graders lutning.

Den här tråden var ju inte bra om man hade tänkt sig att inte börja för tidigt. ;) Brukar hålla mig till februari, mest för att hinna äta upp julgodiset och tappa något julkilo...

Bullen ska smaka mycket kardemumma, mandelmassan ska vara ganska fast och inga bitar av mandel eller annat inblandat och grädden ska vara åt det fastare hållet. Runt eller trekantigt lock spelar ingen roll men mycket florsocker är viktigt.

Skulle kunna tänka mig inblandning av pistage i mandelmassan eller smaksättning med lakrits. Allt blir bättre med lakrits. Eller varför inte någon god likör i mandelmassan och/eller grädden. Gillar Bräutigams marsipan med grand marnier, t.ex.

Redan sett semlor i butik och tycker inte det är kul alls. :( Alldeles för tidigt.

Vi bakar egna, på semmeldagen. Det är väl inte det godaste jag vet, men hembakta är iaf godast och det är en kul tradition.

Älskar semlor, men de är mest ätbara som hetvägg, med varm mjölk. Så löser man den torra bullen :D

Blir ju bara slemmigt istället 😅. Kommer att tänka på en gammal dam vi hade i hemtjänsten, 90 + och gärna och ofta skulle ta en halv semla med hetvägg som fika såhär års. Mina utländska och/eller yngre kollegor begrep ju inte så gissa lyckan när jag eller någon av de äldre i personalen gav henne det🥰

Jag är semmeltaliban, den ska vara klassisk och ätas på fettistagen. Förra året stod jag i kö för att köpa semla hos ett bageri vid St Eriksplan som fick bra i test. Problemet var att jag inte var den enda utan det ringlade en lång kö och var uselt väder. Dessutom var det slut så vi fick vänta på att fler semlor skulle levereras. Kommer inte göra om det i år. Så goda var de inte.

Kanske köper på ett lokalt bageri, det blir aldrig mer än två. Laktosintolerant diabetiker som struntar i det och tar konsekvenserna. Nej, vill inte ha laktosfria semlor, det ska vara de riktiga! En, högst två, gånger om året så går det bra.

Nu blev jag helt plötsligt väldigt sugen på semlor :cautious: har inte ätit någon i år men blir framöver, främst den klassiska. Vi har ett bageri utanför stan som gör minisemlor i olika smaker som jag är sugen på att prova, tex. blåbär och hallonlakrits! Får se om jag tar mig dit dock, är lite krångligt utan bil.

Jag har ätit en semla i år, och det blir väl några till. Köper oftast klassisk semla, har provat vanilj (blev bjuden på) och blåbär.

Liknande trådar

Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 580
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 011
Senast: hundtant
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 182
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama