Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Samma härJag gillar semlor, men är inte förtjust i kardemumma så det är så trist att så många har kardemumma i semmelbullarna. Måste svänga förbi stället som inte har kardemumma i bullarna nästa gång jag kör till stugan
Men mammas hemgjorda är bäst, lite mindre och kompaktare bullar självklart utan kardemumma
Var var? Gillar alla nötsmörInspirerad av tråden har jag just beställt två kilo cashewnötssmör till mycket förmånligt pris, för jag hittade ett recept med just den ingrediensen som borde funka för mig. Helgerån osv, oh yes!
Jag tycker om traditionen att äta semla vid fettisdagen mer än jag egentligen tycker om semla. En om året räcker därför bra för mig (resten av cashewsmöret ska bli tryfflar och andra bakverk). Eventuellt två, en hetvägg och en au naturel.
Här! Bodybuilding-sajter är generellt bra för nötsmör. Gjort många fynd.Var var? Gillar alla nötsmör
Detta låter mycket väl genomtänkt. En tanke slår mig dock: går inte ”vara ganska liten så att man inte blir mätt innan man hinner äta upp” emot själva semmelfunktionen? Är det inte meningen att det ska vara så mycket, så näringstätt och så stort att en blir asmätt (och fortsätter vara asmätt i ungefär 40 dagar, idealiskt sett?).Jag är strikt semmelkonservativ. Semlor ätes ICKE före fettisdagen! I år såg jag semlor till salu redan innan tjugondag knut. Barbarer! Helgerån! Vart är världen på väg?!?!
Jag är dock öppen för att andra bakverk som innehåller grädde och/eller någon typ av fyllning serveras året runt. Dock utan att kallas semla.
Semlor består av kardemummabulle, mandelfyllning och grädde. Fyllningen består allrahelst av en blandning av det urgröpta bullinkråmet, mandelmassa, grovhackade rostade mandlar samt smör och/eller lite grädde rört till lagom mjuk konsistens och kanske en liten nypa salt. I nödfall räcker en skiva mandelmassa för att bakverket ska kvalificera som semla, men det räcker inte för att vara en BRA semla. Bullen ska helst vara ganska liten så att man inte blir mätt innan man hinner äta upp. Den ska vara saftig och smaka kardemumma. Grädden ska vara färsk och inte allt för hårt vispad. Den får absolut inte börja bli grynig. Locket ska vara täckt med florsocker, så att man får en hostattack om man begår nybörjarmisstaget att andas in alldeles innan första tuggan. Den kan serveras som hetvägg, eller som den är.
Visa bifogad fil 137102
Tack! Funkar det bra att frysa?Här! Bodybuilding-sajter är generellt bra för nötsmör. Gjort många fynd.
Tillägg: planerar frysa det i lagom ”portioner” för framtida bak.
Återkommer! Det tror jag. I alla fall för att baka med. Nu blev jag lite nervös!Tack! Funkar det bra att frysa?
Sorry för OT!
Egentligen, jo! Att följa själva fastan är dock lite för konservativt även för mig. Jag kör istället på den mer moderna (=1800-tal enligt wikipedia) varianten att semlor ätes under fasteperiodenDetta låter mycket väl genomtänkt. En tanke slår mig dock: går inte ”vara ganska liten så att man inte blir mätt innan man hinner äta upp” emot själva semmelfunktionen? Är det inte meningen att det ska vara så mycket, så näringstätt och så stort att en blir asmätt (och fortsätter vara asmätt i ungefär 40 dagar, idealiskt sett?).
Anti-fasta till folket!Egentligen, jo! Att följa själva fastan är dock lite för konservativt även för mig. Jag kör istället på den mer moderna (=1800-tal enligt wikipedia) varianten att semlor ätes under fasteperioden
Hjälpa vispen med att handvispa samtidigt? Har du många händer eller hur gör du?Så mycket luft som möjligt, inte för hårt vispad! Gärna hjälpa vispen med att handvispa samtidigt.
Eventuellt med 45 graders lutning.
Jag rör elvispen växelvis med- eller motsols.Hjälpa vispen med att handvispa samtidigt? Har du många händer eller hur gör du?