seminimport

rebus

Trådstartare
Om man hittar en hingst, låt oss säga i Tyskland, som är förmånligare att importera från t ex ett ställe i Danmark än vad som finns i Sverige hos seminimportören, hur fungerar det då? Seminimportören i Sverige har ju löst licens på hingsten i Sverige, men om jag ej går via denne är väl hingsten godkänd här ändå?

Sv: seminimport

Om du importerar ändå från Danmark, måste fölet regitreras i det avelsförbundet, altså kan den inte registreras i sverige direkt. Följden blir att den inte kan delta i alla årgångschampionat. Det är ett dilemma för oss som importerar sperma och löser licens faktiskt. Personligen tycker jag att ASVH gör fel med att man måste lösa licensen eftersom importen ändå är fri och konsekvenserna egentligen inte blir så stora. Fördelen med att använda en hingst med löst licens i sverige är att vi har mer skyldighet att rapportera resultat som är offentliga. Utländska hingstars dräktighet vet vi ju egentligen inte så mkt om...

Det jag undrade var vad som gällde om hingsten redan hade licens i Sverige. Jag kollade med ASVH för några dagar sedan. De sa att antingen fick man fråga om man kunde vara med på språngrullen hos den som löst licens, eller så fick man lösa en egen licens för hingsten till enbart sina egna ston. Det är alltid den som först på året löser licens på hingsten som ha kan använda hingsten i kommersiellt syfte och ej bara till sina egna ston.

När det gäller dräktighetsresultat som finns det en hel del som inte rapporteras av de hingstar som används med licens i Sverige också.

. Följden blir att den inte kan delta i alla årgångschampionat.

FEL!

Alla hästar får deltaga i årsgångs championaten, även importer och svensk födda hästar med grå/gula/vita papper.

Däremot får man INTE deltaga i 3 års test och 4års kvalitén utan i så fall utom tävlan i mån av plats.

Det gäller att hålla i sär :)

När det gäller dräktighetsresultat som finns det en hel del som inte rapporteras av de hingstar som används med licens i Sverige också.
Visst är det så. Jag tycker personligen att om man inte rapporterar in dräktighetsresultat så skall man heller inte kunna lösa liscens på den hingsten nästa år. :o

Tittar man tillbaka så är det oftast samma folk som inte rapporterar resultatet och det kan väl ändå inte bara vara dem, som drabbas av stoägare som inte rapporterar in resultatet av sina betäckta ston till hingsthållaren? :confused:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 589
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 708
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 115
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka