Semin-Posten ingen Lördagsutdelning ?

Miaa

Trådstartare
Någon som vet hur man löser Seminskicken efter den 1/5 när posten drar in sin Lördagsutdelning ?

Mia

Sv: Semin-Posten ingen Lördagsutdelning ?

Troligen kommer de flesta hingstar tappas som vanligt (mån ons fre) och fredagsskicken går med Jetpak. Det kommer dock att bli dyrare på fredagar, och man ska se till att få sina skick redan på fredag em, kommer de inte förrän på lördag blir det mycket dyrt (om man bor långt från Jetpaks serviceställe).

Mitt råd är att ta kontakt mer din seminstation tidigt, och att du el seminstationen kollar med den aktuella hingsten vad som gäller just för den.

Vi vet inte så mycket nån egentligen, jag går just nu seminkursen på Flyinge och vi har diskuterat det både å travets vägnar och dito ridhästarna, och åtminstone i förra veckan visste ingen mycket mer än ovanstående.

Det gäller väl för var och en seminstation att kolla upp hur pass långt man har till upphämtningsställe och räkna på vad det kan komma att kosta.

Troligen kommer de flesta hingstar tappas som vanligt (mån ons fre) och fredagsskicken går med Jetpak. Det kommer dock att bli dyrare på fredagar, och man ska se till att få sina skick redan på fredag em, kommer de inte förrän på lördag blir det mycket dyrt (om man bor långt från Jetpaks serviceställe).

Mitt råd är att ta kontakt mer din seminstation tidigt, och att du el seminstationen kollar med den aktuella hingsten vad som gäller just för den.

Vi vet inte så mycket nån egentligen, jag går just nu seminkursen på Flyinge och vi har diskuterat det både å travets vägnar och dito ridhästarna, och åtminstone i förra veckan visste ingen mycket mer än ovanstående.

Det gäller väl för var och en seminstation att kolla upp hur pass långt man har till upphämtningsställe och räkna på vad det kan komma att kosta.

Har du missat det här: ??

Vid ett möte på Flyinge under bruksprovet bestämde därför ett antal av de stora hingstaktörerna som Gränsbo, PS Flyinge & Partners, Eklunda, Westlife, Hästak, Tullstorp, Askö m.fl. att följa travets beslut via Svenska Hingsthållare att fortsätta samla och skicka på måndag, onsdag och fredag.

Tyvärr innebär detta att det inte längre är självkart att alla stationer till rimlig kostnad kan få hem semin direkt till dörr som tidigare på fredag/lördag.

Ett centralt rabatt avtal som avsändare stationerna kan ansluta sig till har tecknats i samarbete med travet och Svenska Hingsthållare. I detta avtal ingår upphämtning och utkörning inom 25 km radie från Jetpaks terminaler till en kostnad av 700 kronor.

* Grund priset 700 kr förutsätter att paketet hinner fram under dagtid på fredagen (före kl. 18.00) vilket inte alltid är självklart, därefter tillkommer jouravgift och för upphämtning/utkörning utöver 25 km tillkommer milersättning.

*KL* Tack för svaret då gäller det att välja seminstation även efter detta ..
Det blir bara dyrare och dyrare att betäcka för stoägarna .

Mia

Någon som vet hur man löser Seminskicken efter den 1/5 när posten drar in sin Lördagsutdelning ?

Mia

Jetpak kommer bli alldelses för dyrt!! för oss som håller på med halvblod.
Jag vet hingstägare som vill arbeta på söndagar, alltså skicka söndag, måndag ,onsdag, torsdag . kanske dubbeldos på torsdagen så man kan seminera på lördag oxå.

Men du kan väl knappast tro att "söndagsjobbet " blir gratis?

Stuterierna ska då ta ut veterinär för att känna på ston, söndagar.
Personal skall in för tappning, söndagar.

Den personalen skall jobba röd dag och lär ta extra betalt..

Billigare? Nä.

Alternativt kan det bli en massa onödiga skick.
Mottagarstationen "chansar" och beställer "ifall att"

Jetpack är en bra lösning i denna cirkus. Vi har i alla fall alltid hämtat lördagsskicken någon mil bort tidigare så speciellt mycket ändring kanske det inte blir.

Diskussion om uppsamlingsställen finns ju också.

Till exempel hingststation ABC tappar hingst till 5 märrar i Mälardalen. Alla lådor går till..inte vet jag, Västerås kanske?
Och så åker mottagarna och hämtar sina lådor där på lördagen.

Däremot är det bra för stoägare som tänker åka till seminstation att tänka om lite.
Att inte åka till närmaste seminstation, utan offra 15 mil till och åka direkt till hingsten..

Det fixar sig nog skall ni se :D
Är inte ett dugg orolig.

AM

Troligen kommer de flesta hingstar tappas som vanligt (mån ons fre) och fredagsskicken går med Jetpak. Det kommer dock att bli dyrare på fredagar, och man ska se till att få sina skick redan på fredag em, kommer de inte förrän på lördag blir det mycket dyrt (om man bor långt från Jetpaks serviceställe)..

Denna fråga fick jag av en kund som jag träffade på under min körning. jag bollade den vidare till den som har lite bättre koll än jag. för i mina öron så låter detta inte klokt. vi kör ut till en semin station och den ligger ca 2.5mil ifrån vårat service kontor. men jag ska ta reda på detta. är lite för dåligt insatt i avtalet men lovar att komma med mer info när jag vet mer.

Det du tappar på torsdagen har nog inte så många motila spermier kvar tills på lördag.... helt meningslöst, enda anledningen skulle vara om stort inte är öppen och går att seminera på tors /fred och du inte kan få nytt skick förrän tis,.

Jag har heller aldrig fattat detta med att spara doser i lådan, för att seminera nästa dag. Seminen lever bäst i stoet.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 667
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 505
Senast: Sassy
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 278
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?