Semin eller naturlig betäckning bäst för dräktighetsresultat?

TwiggyM

Trådstartare
För en hingst som inte fungerat bra på skick, kan han ändå fungera bra på direktinseminering på station eller är fertiliteten bättre på naturlig betäckning? Beror det på varför hingsten ej går bra på transport?

Alla tankar och funderingar är självklart välkomna. Gärna även egna erfarenheter.

Sv: Semin eller naturlig betäckning bäst för dräktighetsresultat?

Ja, det kan fungera bra på hemmastationen även om det inte fungerar på skick.

Sv: Semin eller naturlig betäckning bäst för dräktighetsresultat?

När en hingst inte fungerar på skick beror det oftast på att säden inte tål behandlingen inför skick. Den ska ju spädas då med en vätska. Jag har inte koll på hur det går till. Men det är vad jag har hört......
Min egen erfarenhet är att jag har parat två ston via naturlig betäckning. 2 ggr / säsong, alltså på 4 brunster och ingen blev dräktig.
Medan jag förra året betäckte 2 ston via inseminering med färsk säd o bägge blev dräktiga. Så jag är inte så förtjust i naturlig betäckning längre. Jag trodde det var absolut BÄST innan jag lyckades få ett sto dräktigt. Men det är ju ingen statistik. Bara egen erfarenhet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 115
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 946
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 699
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka