Semester som nyanställd-Unionen

ia_

Trådstartare
Kan du, som nyanställd med unionens avtal, kräva 4v sammanhängande semester sommartid?
Det avser obetald semester...
 
Har för mig att det är en vecka pr kvartal du varit anställd som du kan fråga om. Annars brukar det gälla att om bedriften/företaget inte har användning för "underhållspersonal" eller kan erbjuda jobb under semestern eller stänger helt får du vara hemma utan betalning för de dagar du inte har tjänat in.
 
Kan du, som nyanställd med unionens avtal, kräva 4v sammanhängande semester sommartid?
Det avser obetald semester...
Alla har rätt till 4 v sammanhängande ledighet under juni-juli-augusti. Så svaret är ja. (Om nu inte semesterlagen har ändrats, men det tror jag väl inte).
 
Gäller inte mig, men det var detta vi undrade, omsemesterlagen gäller även obetald semester...
Alla har rätt till 4 v sammanhängande ledighet under juni-juli-augusti. Så svaret är ja. (Om nu inte semesterlagen har ändrats, men det tror jag väl inte).
e
 
Kan du, som nyanställd med unionens avtal, kräva 4v sammanhängande semester sommartid?
Det avser obetald semester...
4 § En arbetstagare har rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår. Om anställningen påbörjas efter den 31 augusti under semesteråret, har arbetstagaren rätt till endast fem semesterdagar.

Under semesterledighet ska arbetstagaren ha semesterlön, om sådan har tjänats in enligt 7 §. Lag (2009:1439).

5 § När det gäller en anställning som avses pågå i högst tre månader och som inte varar längre tid, får det avtalas att semesterledighet inte ska läggas ut. I sådant fall har arbetstagaren rätt till semesterersättning. Lag (2009:1439).

6 § En arbetstagare som byter anställning har rätt till semesterledighet i den nya anställningen endast i den utsträckning arbetstagaren inte redan har haft sådan ledighet i den tidigare anställningen.

Från
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ingssamling/Semesterlag-1977480_sfs-1977-480/
 
Gäller inte mig, men det var detta vi undrade, omsemesterlagen gäller även obetald semester...

e

Ja det har du rätt till.
Man måste skilja på själva ledigheten och betald ledighet. Du har rätt till ledigheten men inte själva betalningen.
Har du kollat om din arbetsgivare ger förskottssemester.?
 
Tack för svaren, lite surt att vi behövde en till här i sommar som anställdes (Gjorde sin praktik hos oss först) och innan anställningen skulle h*n inte alls ha någon semester för det hade h*n inte råd med eftersom den var obetald!
NU plötsligt när hela sommarplaneringen är gjort DÅ ska h*n plötsligt ha 4 veckors semester för det har h*n rätt till.....
 
Alla har rätt till 4 v sammanhängande ledighet under juni-juli-augusti. Så svaret är ja. (Om nu inte semesterlagen har ändrats, men det tror jag väl inte).

Japp, men man ska tänka på att arbetsgivaren har full frihet att placera ledigheten inom den perioden för att lösa verksamheten.
 
Men semesteråret följer inte kalenderåret och jag har då aldrig fått 4 veckor när jag börjat arbeta samma år som semestern är
 
Tack för svaren, lite surt att vi behövde en till här i sommar som anställdes (Gjorde sin praktik hos oss först) och innan anställningen skulle h*n inte alls ha någon semester för det hade h*n inte råd med eftersom den var obetald!
NU plötsligt när hela sommarplaneringen är gjort DÅ ska h*n plötsligt ha 4 veckors semester för det har h*n rätt till.....


Men om anställningen är mindre än tre månader (semestervikarie), om inte ansökningen kommit in i tid så är det ju bara att neka. OM man ändå vill vara schysst så har ju arbetsgivaren rätt att förlägga semestern till när det passar verksamheten, inom juni, juli och augusti.

Sedan hade jag nog tagit ett snack med den anställde, om hur man smidigt sköter sina åtaganden om man vill ha sina referenser.
 
Tack för svaren, lite surt att vi behövde en till här i sommar som anställdes (Gjorde sin praktik hos oss först) och innan anställningen skulle h*n inte alls ha någon semester för det hade h*n inte råd med eftersom den var obetald!
NU plötsligt när hela sommarplaneringen är gjort DÅ ska h*n plötsligt ha 4 veckors semester för det har h*n rätt till.....
Häll i hen några SF så har hen glömt den där semestern o allt är som vanligt ;)
 
Nu kanske jag är ute och cyklar, men beror det inte på hur många timmar man har jobbat?
När jag fick min första provanställning, började jag typ 2 jan, endast 2,5 tim i veckan första två mån, sen hade jag 22,5 tim veckan. Till den sommaren hade jag "fått ihop" 7 dagars betald semester, och 10 dagars obetald som jag kunde ta ut.
 
Nu kanske jag är ute och cyklar, men beror det inte på hur många timmar man har jobbat?
När jag fick min första provanställning, började jag typ 2 jan, endast 2,5 tim i veckan första två mån, sen hade jag 22,5 tim veckan. Till den sommaren hade jag "fått ihop" 7 dagars betald semester, och 10 dagars obetald som jag kunde ta ut.
Hur många timmar du jobbat påverkar bara hur mycket betald semester du får. Som @lil-sis klistrade in från lagen så har du alltid rätt till 25 dagar semester om du börjat di anställning före 31 aug.

Det vanliga semesteråret innebär att du tjänar in semester april-mars för att kunna ta ut betald semester under efterföljande april-mars. Det finns även företag som har innevarande semesterår, det löper jan-dec och du tjänar in semestern samma år som du tar ut den. Dvs betald semester som tas ut nu sommaren 2014 tjänas då in under 2014 och om du slutar anställningen i höst så kan du bli återbetalningsskyldig om du tagit ut full sommarsemester.
 
Personen är tillsvidareanställd med tre månaders provanställning...
Just nu går det inte att diskutera med personen h*n håller bara på sina rättigheter...
I Vår bransch är det svårt att ha lång sommarsemester vilket personen mycket väl vet...
Lösningen som det ser ut nu är faktiskt att provanställningen avslutas istället, kan man inte som helt nyanställd inte samarbeta och vara flexibel så...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
849
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 112
Senast: BernT
·
Juridik & Ekonomi Behöver input från er allvetande bukare igen! Jag ska förhoppningsvis börja jobba i Sverige, och skulle haft lite info kring vad som är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 504
Senast: Bison
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 504
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp