* När ska man inte åka dit? Almedalsveckan har jag koll på men annars?
Har bott här i Visby i lite mer än ett år nu och har upplevt Almedalsveckan (som arbetare), Medeltidsveckan (som besökare) och "Stockholmsveckan". Jag skulle nog inte avråda att besöka ön någon av dessa veckor då det finns så mycket annat att göra än att bara besöka Visby. Det jag rekommenderar är att kanske ha lite koll på vilka veckor som är i gång om det är så att ni hyr boende i/i närheten av Visby då priser kan variera beroende på pågående event. Andra veckor som finns är exempelvis "Crime time" och "Visby Art-week". Kanske finns det något som passar just er familj? Medeltidsveckan är trevlig att besöka bara över dagen om man inte är inne i medeltidssvängen medan man kanske gör något annat de andra dagarna.
* Tips på trevliga ställen att bo på. Har med 2 barn (13 och 10) samt en liten hund.
Se efter om ni hittar någon privat uthyrare. Ofta finns det fina stugor/hus att hyra utan att behöva bo på ett stugområde.
* Tips så saker man "måste" göra/besöka.
- Dreja på Ethelhems krukmakeri. Här rekommenderar jag att man besöker krukmakeriet innan/efter turistsäsongen då det tydligen kan bli långa köer.
- Besök en museigård. (Ex Bunge, Petes eller Kapitelhusgården). Den sistnämnda är en medeltida krog.
- Besök Fårö-kusten och kolla på Raukar.
Är det något speciellt som intresserar er? Lite enklare att kanske komma med lite tips
Och en sista fråga till er som bor på Gotland, är lite nyfiken på hur är det att bo på Gotland?
Jag trivs bra här. Vet inte om jag kommer att stanna kvar efter studierna, men kommer antagligen att komma tillbaka senare i livet och bosätta mig på en gård utanför Visby. Ibland kan man känna sig lite isolerad men samtidigt så är man inte mer än en timme bort från exempelvis Stockholm eller Göteborg, på somrarna Oslo/Helsingfors, tack vare flygplatsen.
Vädret är milt men blåsigt. Tyvärr knappt någon snö förra vintern. Sjukvården vet jag inte riktigt om den är varken sämre eller bättre än någon annan stans. På ön finns någonting som passar alla. Det finns fotbollslag, bågskytteklubbar, flygklubb, fäktning, gym, osv osv. Den enda affären jag saknar är IKEA och DEA Axelssons men det är något jag får besöka när jag åker till fastlandet istället