Semester ö i Grekland

mira2013

Trådstartare
Den här årstiden börjar jag alltid drömma om nästa utlands semester.:)
Jag har svårt att få tid att resa bort under vintern, men till sommaren när hästarna går på bete är det lättare att komma iväg.

Jag vill åka till Grekland i sommar. Någon som har ett bra tips?
Önskemål är fina sandstränder, gärna boende vid havet. Reser med min dotter på 3år och ev. min mamma.
Har själv tittat på Thassos, Skiathos och Mykonos.

Sv: Semester ö i Grekland

Vi var på Samos för många år sedan ,men det verkar som att den ön har tvärdött som semesteralternativ?
Där var i alla fall jättetrevligt och väldigt genuint,vi hyrde vespor och åkte med varsin unge på pakethållaren upp i bergen.

Samos, finns det sandstrand där?:)
Ja jag vet att det är fint med klappersten strand också, men den här gången vill jag ha sandstranden.

Nästa gång jag åker till Grekland ska det bli Santorini eller Zakhyntos :)

Känner flera som vart där och det verkar underbart.

Tror Santorini har mest stenstrand men Zakhyntos har sand.

shipwreck-beach-zakynthos-greece-wallpaper-1920x1200.jpg

Samos, finns det sandstrand där?:)
Ja jag vet att det är fint med klappersten strand också, men den här gången vill jag ha sandstranden.

Japp en lång fin sandstrand fanns det längs ena kusten,(hette något på V)vi åkte dit på våra vespor:)annars var det klappersten.Badsko på:)

Som jag minns det har stränderna vid turistorterna på Samos klappersten.

Av charteröarna har nog Skiathos finaste sandstränderna.

Till Naxos finns charter och där är fina sandstränder, i synnerhet om man bor utanför Naxos stad. Men då får du en båttransfer från Santorini. På Skiathos landar du direkt på ön.

Senast ändrad:

Japp en lång fin sandstrand fanns det längs ena kusten,(hette något på V)vi åkte dit på våra vespor:)annars var det klappersten.Badsko på:)

Votsalakia kanske? Har aldrig varit där så jag vågar inte säga om det är sandstrand. Men om du känner igen namnet så är det det.

TS: det finns charter till Votsalakia på Samos, orten anses vara barnvänlig.

Eftersom jag reser med barn är ett önskemål är en någorlunda kort transfer, ej någon båt.
Santorini och Naxos har jag varit på.
Någon som vet något om Thassos?

Alimounda mare är rena lyxhotellet, med chartergrekiska mått mätt.

Problemet med stranden utanför Pigadia på Karpathos, om man åker med en treåring, är precis det du säger: det är lite stenigt just när man gått i vattnet.

Många med småbarn bor i stället i orten Amoopi som har små stränder, både med klappersten och sand. Eller Lefkos, enbart sandstränder.

Lefkos är ett riktigt dröm resemål för mig, dock inte för min mamma. Hon har varit där tidigare och blivit "jagad" av en turisthatande kvinna:p. Så hon vill tyvärr inte återvända dit...

Hit vill jag någon gång, Lefkos
Apollos bild
gorgina-and-sofia--sommar-2014-32782053-1380268036-WideInspirationalPhoto.jpg

Skiathos är min favorit bland de grekiska öarna. Fina sandstränder och många bra restauranger. De gånger vi har varit där har vi bara haft flygstol och sedan bokat boende på plats. Billigt o bra :)

Jag och sambon var på Rhodos i oktober i år. Jättemysig ö med en hel del att se, fina stränder men de flesta med småsten istället för sand (där vi var i alla fall).

Skiathos är en av mina favorit öar.:) Var där för nästan 15år sedan så jag antar att mycket ändrats sen sist.
Har du något bra tips på barnvänligt, rum med havsutsikt och lugnt ställe med fantastisk strand att rekommendera?

Zakynthos är hittills min favorit, bodde då i Laganas, OTROLIGA stränder:)

Dock var det på den tiden (15-20 år sen) ett partyställe...

Rhodos har en del fina stränder, Santorinin drömmer jag om, men vet inte hur stränderna är:o

Jag var på thassos för två somrar sedan.
Väldigt blandat med folk och inget "endast partyställe".
Vi bodde i lägenhetshotell där vi kom o gick som vi ville dygnet runt.
Ca 1,5 minut promenad till lång sandstrand men jättefint vatten. Vissa delar runt ön har fullt med sjöborrar men där var det helt fritt.
Massa fina matställen och livsmedelsaffär runt hörnet. Vi bodde på hotell afroditi och området hette golden beach. Fanns flera hotell i området men vårat var på det lugnaste stället o krogarna låg ca 15 min promenadväg bort. Så inte massa gap o skrik om man vill ha det lugnt.
Bussar gick ofta om man ville åka på marknad eller titta runt i den stora "staden" på ön eller bara ta en rundtur .
Utsikt hade vi rätt mot havet :)
Kan mycket väl tänka mig att åka tillbaka.

afroditi är ett av hotellen jag kollat på.:)
Är det havsutsikt från alla rum?
Åkte du charter dit?
Fanns det några hyfsade resturanger i närheten?

Någon som har varit på Mykonos?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 287
Senast: Fetaost
·
W
Övr. Barn Till sommaren ska våran familj på sin första utlands semester, Rhodos. Våran dotter som nästan har hunnit bli 3år när resan sker, ska...
Svar
6
· Visningar
1 112
Senast: pemi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama