seltungor och selstickor!

Gullan86

Trådstartare
ja har lite problem med hur man fäster vagnen med dessa två alternativen....är någon av dessa bättre än skakelremmar?

har ni någon bild på hur man fäster dom två och vilket är bäst? någon som orkar förklara?

tacksam för svar. :bump:

Sv: seltungor och selstickor!

Selpinnar (överst) & seltungor (under)

selpinne.jpg

Används tillsammans i stället för skakelremmar. Seltungan krokas om dragringen, sätts genom öglan på skakeln och spärras med selpinnen genom hålet.

Hoppas det blev lite klarare... Jag kör själv helst med skakelremmar eftersom det inte skramlar lika mycket.

okej om jag fattat det rätt så tar man seltungorna och "hakar" på i den öglan där man igentligen sätter skakelremmarna men då tänker jag som det ser ut på bilden e det ju lixom bara en "krok" borde inte den lossna när man kör?.

jag har hört att det är bättre med seltungor/pinnar för att det inte börjar svaja lika mkt i traven än med skakelremmar lr?. det låter mer kan jag förstå men borde man inte kunna fästa på nåt annat sätt då?

Gullan86 skrev:
okej om jag fattat det rätt så tar man seltungorna och "hakar" på i den öglan där man igentligen sätter skakelremmarna men då tänker jag som det ser ut på bilden e det ju lixom bara en "krok" borde inte den lossna när man kör?.

jag har hört att det är bättre med seltungor/pinnar för att det inte börjar svaja lika mkt i traven än med skakelremmar lr?. det låter mer kan jag förstå men borde man inte kunna fästa på nåt annat sätt då?
Seltungorna är liksom delbara. Dom lossnar inte när du kör. Det blir helt omslutet när du sätter dit dom. Kolla i en butik så fattar du hur jag menar.

Om vagnen börjar slå så passar den antagligen inte ordentligt. Eller också kör du med en sele som inte är anpassad till vagnen i fråga. Med en rätt anpassad sele och vagn slår eller "svajar" inte vagnen.
Jag tror inte det spelar någon större roll om du har selstickor/tungor eller skackleremmar om vagnen slår, du kommer nog inte att bli av med problemet genom att byta.

jag har inte testat ännu alltså jag har inte köpt nåt av dessa saker men jag har erfarenhet av att vagnen brukar "slå" i sidorna och svaja i trav.

Det blir ett väldigt rasslande ljud med dem om du kör med rockard. Då hästens rörelser överförst till vagnen och tvärt om.
Med skakelremmar blir det tystare.
Om du får skakeln höjre upp så svajar oftast inte vagnen i sidled.
/M

hehe det är jag som säger att det svajar va? :D
jag kör ju med skakelremmar på ena och med seltunga osv på den andra pållan. På den sistnämda skramlar det inte alls mycket.

Och jag kan gissa att jag behöver dra ihop mina skaklor lite (justerbara) eftersom det är olika storlek på hästarna. sen blir det nog bättre om man höjer skaklorna.
men det svajar bara vid kort trav på raksträckorna, kanske lite obalanserad trav när man håller in hästen :p :angel:

nä du har säkert läst alla mina desperata trådar här på körning Frida men inget verkar ge nån utdelning...du får ta o pallra dej hit till mig o Thengill sen när vi kommer hem från semestern o hjälpa mej o snickra ihop selen så den blir bra=) du o jag vi fixar allt...=) p.s. då kan jag komma med några expertråd angående svängeln *fniss* d.s
bara så du vet *löv u*

hehe visst jag kommer till dig när du kommer hem från semestern, o jag inte jobbar övertid som typ jämt :smirk:

du vet jag fick en rejält blodad tand bildligt talat ( :D ) när jag fick hem selen och körde en hela 2km lång nostalgitripp men den enögda hästen :love: (föressten så blev det en avstickare in på ett gärde när vi mötte en traktor :o )

tänkte faktiskt ruinera mig och gråta till sömns genom att köpa en snygg finsele eller maratonsele eller liknande. ska måla om vagnen lite nu och betsa träet. lika bra att sätta dit en svängel då när man ändå håller på. sen ska här ut och fin åka över stock och nysådd åker :D :devil:

vi måste bara ses anna! ;)

haha :rofl: va kul det låter...hoppas den blir riktigt fin...
då kommer jag och finåker med dig så får thengill springa brevid då lr så kommer jag brevid i min sprillans nya jaguar/västerbyvagnen hehe skinande mörkblå(lr lila, vad tycker du?) :love:

men för att återgå till tråden frida=) ska du då ha seltunga/selsticka lr skakelrem till finvagnen? (det går kanske så långt att man ser dej o mej som konkurenter ute på körtävlingar snart då hehe) du med erfarne enögding o hilda i par=) och jag me oerfarne nyinkörde thengill de blir ju en bra start :angel:
ska vi säja att vi träffas i helgen o tävlar lite lr? min vagn e inte klar lr nåt men jag kan springa efter hehe

du eeeeeeeeeeee bäääääääääääääääääst

äsch vi kommer aldrig tävla mot varandra, vi måste ju vara varandras "grommar" lr vad det heter. mysko. måste gå på tävlingskurs juh! :D

fina selar ingår ju allt i har jag sett och räknat ut. för 5-6 tusen får man en maratonsele...en fin svart med ljusbruna kanter sådär snyggt. frågan är vart man ska köpa en sele. jag vet ju inte vad olika ställen har för kvaliteér. men det finns ju alltid folk med koll här på buke att fråga vad det lider :p

måste ha nåt rejält hållbart som bellman rejsar med mej. min styrkontroll funkar inte till hundra. men o andra sidan är jag ju så dum som uppmuntrar vildhjärnan till att göra lite som han vill (livsglädje skyller jag beteendet på)....o han trivs ju med att bli körd i grimma.... :angel:

tur att jag har hilda som lär mig allt och tillåter en massa misstag. hon är riktigt bra inkörd. men lite busig jovvist. sist trava hon tre meter åt fel håll. det var lite spännande :smirk:
men hon har ju bara en gammal loksele (säkert haft hela livet).....men vad ska man göra.....

tror inte man kan köra par när mankhöjdarna skiljer sig så åt. och bredden! hehe. annars är det inga problem...dem går med på ALLT! skulle inte tveka en sekund om nån sa att det var fritt fram. men nu tror jag dt skulle se rätt kul ut så därför tvekar jag. haha :D
tänk er bastanta fjordingdamen hilda 150, med parhästen bellman smäcker welsh cob partbred 143....haha... :devil: vad ska folk tro!!

fast herregud ja har ju en inkörd islandshäst också. vi kan ju köra par med dropi och thengill. gulligt :love:

ja ska nog ha seltungor o sånt till finremmarna på bellman :)
är trött på skakelremmarna. fast dem är bra att ha ibland också. men det andra går fortare och är smidigare och "på plats" hela tiden.

föressten så vill ja ha ett par andra selpinnar än dem som visas på bild här i inlägget! har nån slags "nypa" till hilda som man låser fast seltungan med och det är skitbra! kan ta kort nån dag om du inte förstår vad jag menar.

Vad är det för vagn du har?? jag har selpinnar och seltungor till min shettis när jag kör. Men nackdelen är att det låter extremt mycket, och skramlar. Så jag kommer byta ut dom mot skakelremmar istället. Men ur säkerhetssynpunkt är ju selpinnarna bättre, bara att "klicka" av...

jag har en rockard(westbyvagnen) men har kommit fram till att de e bättre me skakelremmar (tror jag=)

Du ska väl inte ha skaklarna som man har på lokselar, utan högre upp som på en bröstsele. Då har man ju dem i läderskakelhållare.

Eller ska du ha loksele nu, kanske sy en egen? :)

/jenny

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 876
Senast: Ajda
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
471
Senast: Fetaost
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 221
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar