seltungor och selstickor!

Sv: seltungor och selstickor!

på en skitbröstsele som du pratar om har man ju skaklarna lika långt ner som på en loksele men jag har du satt mina högre upp som på RIKTIGA bröstselar ju=P.
o du ska snacka om att ha en otrevlig/överlägsen ton haha.

Jag körde förr gärna med remmar eftersom jag som du tyckte det skramlade så annars men på en körning jag hade regnade det och efter några timmar sprack remmen (=mindre kul). Inget hände mer än att skakeln på ena sidan lossnade men det kunde ju gått illa.
Som tur var hade jag extra grejor med och kunde fortsätta
Nu för tiden kör jag ju så tungt och tror inte att remmar skulle hålla ändå.

jaha så du har alltså selstickor/tungor nu alltså...men varför skulle det hålla bättre igentligen? remmar kan ju gå av endå lr?....va du säkert på att remmen inte va torr/sprucken när den gick av? har du nån bild på hur det såg ut då(med remmar) och nu med selstickor/tungor?

Jag tror att den sprack (det var en nästan ny rem...typ 2-3 veckor gammal av god kvalitet) för att den utsattes för regn och stort tryck när han drog vagnen (trots draglinor).
Jag har inga bilder från då jag körde med rem och de bilder jag har på oss visar inte direkt skakelfästena utan är tagna mer från håll. Men ska försöka komma ihåg att ta en närbild nästa gång vi är ute!

okej toppen....men att den gick av va ju mindre kul....fy va dåligt då lr du har en så stark häst så du har en välddigt tung vagn lr? men de ska de ju håll för tycker man ju.

Den lättare vagnen till shettisarna kör jag med skakelremmar. Tungrockarden jag kör med nordisarna och lokselen har jag setungor/stickor i.

Ett varningens ord ang säkerheten: den ena nordisen blev skrämd och stack med vagnen för många år sedan innan jag hunnit upp i vagnen. Han lyckades välta rockarden och det blev bara kaffeved av den. När vi till slut fick fast på hästen var det ett h-vete innan vi fick loss rockarden, eftersom den ena seltungan blivit vind och selpinnen böjd. Ingen kul sits med panikslagen häst! Trodde till slut att vi skulle vara tvungna att ta av selen för att få loss vagnen men då gick det. Där hade det varit bättre med skakelremmar, de går åtminstone att skära loss om det är helt kört.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 876
Senast: Ajda
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
471
Senast: Fetaost
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 221
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon