Selenrika marker i Sverige

Sv: Selenrika marker i Sverige

Får jag fråga vart man köper tokosel? Har oftast gett något vanligt selentillskott från fodertillverkarna med tokosel verkar ju bättre.Hur viktigt är det med selen egentligen? Det är ju långt ifrån alla som ger det.Själv är jag noggrannast med det på dräktiga ston.

- det var lågt kalkinnehåll och högt fosfor (kvot under 1,0!!)

Var det bara gräs i det då?
Inga baljväxter alls?

Mitt silage har kvot på 2,7 - kalkrika Mälardalen och klöver.
Kvoten sjunker på samma vall vartefter klövern går ut.
Och klövern håller längre på kalkhaltig jord.

Var det bara gräs i det då?
Inga baljväxter alls?

Mitt silage har kvot på 2,7 - kalkrika Mälardalen och klöver.
Kvoten sjunker på samma vall vartefter klövern går ut.
Och klövern håller längre på kalkhaltig jord.
Inget klöver eller lusern. *funderar på vad sjutton det var han sa, bonden*
Jo, det var nog hundäxing han framhöll att det bestod av. Säkert annat också, men hundäxing var det han nämnde.

KL

Hur mycket ger ni när ni bara ger en gång i veckan.

Jag förstår att det är olika och beror på resten av fodret samt hästen, men på ett ungefär?

Man ska ge 1 dosmått (11gram) per 400kg häst. Enda undantaget är om du redan ger ett annat mineralfoder - då ska du räkna med det selenet som finns i det och troligtvis behver du inte ge Tokosel i sånt fall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 752
Senast: svea
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka