Selenrika marker i Sverige

milly

Trådstartare
Har min unghäst inackorderad på lösdrift i ett stall där de säger att deras marker (som också silaget slagits på) är selenrika och de behöver sällan ge några mineraltillskott alls. Hur vanligt är detta här i Sverige?

Hur brukar markerna se ut då de är selenrika? Eller det kanske inte syns utanpå så? (jag tänkte om det var sandiga, leriga, mossiga t ex)

Sv: Selenrika marker i Sverige

Sverige har överlag selen fattiga marker, både vad gäller grovfoder och spannmål. Orsaken till att våra marker är selen fattiga beror på att våra bergskedjor veckade sig för så länge sedan, med länge sedan så pratar vi forntiden.

Sverige har överlag selen fattiga marker, både vad gäller grovfoder och spannmål. Orsaken till att våra marker är selen fattiga beror på att våra bergskedjor veckade sig för så länge sedan, med länge sedan så pratar vi forntiden.

har inte vi "förstört" våra marker med konstgödning, därav urlakning på mineraler överlag? Eller tänker jag på ngt annat nu omtro?

Det du skrev i första meningen var jag medveten om, därav min fråga här i tråden. Om det verkligen FINNS selenrika marker på vissa ställeni Sverige??
Det är mycket kunniga människor som föder upp halvblod med framgång som äger gården och det är inte så att jag inte tror på deras ord men ville bara kolla upp lite...
Analysrapporten brukar inte innehålla Se -innehåll va? Analys av silaget har nämligen kommit o skulle tydligen sättas upp på tavlan i stallet de närmsta dagarna...

Det går att beställa selenanalys om man vill, har dock för mig att det är ganska dyrt!

Det finns selenrikare ställen, men inte tillräckligt för att täcka behoven.

Det finns selenrikare ställen, men inte tillräckligt för att täcka behoven.

Hmm, okej. Vad skulle ni göra? Försöka ge Tokosel ett par ggr i veckan?
(jag besöker inte honom dagligen och de har bara fri tillgång på silage och inget mer, om man inte absolut vill det, men jag tycker inte de ska behöva ta in bara min häst av alla dagligen om de säger att mineralbehoven täcks och deras egna, som han går med, inte får tillskott).

1 gång per vecka räcker, kan du ju ge i handen med lite godis.

1 gång per vecka räcker, kan du ju ge i handen med lite godis.

Just det, 1gg per vecka räcker med tokosel, nu minns jag! Ska nog ta o fixa det då. Han är dock svår att få att äta nåt annat än morötter/äpplen! Har prövat betfor, havre för att blanda i vitamintillskott men han vägrar äta det. Bara luktar på det o går därifrån (och detta är en foodoriented häst liksom)

Jag får hitta på nån metod att gömma pelletsen (som jag gissar att det är) i ett äpple eller nåt! Haha.

Tokosel är ett fint vitt pulver. Fastnar garanterat på äpplen. Sen om pållen äter det är en annan femma...men du kan alltid hoppas. JAg tror inte det smakar så mycket men vissa kräsna hästar kan ju rata det bara för att det SER pulvrigt ut.

Tokosel är jättegott - det smakar kolasås.
Så det skall nog inte vara något problem med det.

Tokosel är jättegott - det smakar kolasås.
Så det skall nog inte vara något problem med det.

Okej. Men när han inte ens ville äta shyfeeder (heter den så?) som ju ska smaka gott så undrar jag..... Jag får hitta på nåt! Hade helst velat ha i honom foderjäst också men det verkar va hopplöst.

Tokosel smakar ingenting enligt mina. Bara blanda i en slatt betfor eller lucern och även Herr Kräsen äter utan att märka något. Det gäller dock att blanda det så noga att maten inte är 'pudrig', då är det klippt.

är det inte på gotland det är selenrikt därför som hästar kan få gräsjukan där eller?

Grässjuka har inget med selen att göra.

Gotland är kalkrikt, vet dock inte hur det är med selen

Blanda i grovriven morot eller äpple, brukar jag göra till hästar som inte äter kraftfoder.

Inte mer selen på Gotland än vad man kan finna i Mälardalen, kalk som sagt men grödan tycks inte bli mer kalkberikad för det. Analyserna verkar just inte innehålla mer Ca än på något annat ställe.

Ca i foder beror av vilka växter det innehåller.
Och de Ca rika växterna växer bättre på Ca rik mark.
Så en viss betydelse har det ju.

Jag köpte hö på kalkrika öland (lika som på gotland) för några år sedan, det fanns en bra energi-proteinanalys men inte mineraler. jag tänkte först att det ju borde vara mycket kalk eftersom det vuxit i kalkjordarna på öland, men bestämde mig ändå för att göra en mineralanalys - vilket jag efterråt var glad för - det var lågt kalkinnehåll och högt fosfor (kvot under 1,0!!)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 752
Senast: svea
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka