Selenbrist trots tillskott?

Oscar

Trådstartare
Köpte en häst i fjol våras, märkte ganska fort att hon darrade i musklerna, dessutom väldig ovilja till att göra något annat än vara i hagen, visserligen tog det ganska lång tid för henne att bli som hemma så tänkte inte först på det.
Muskeldarrningarna tilltog och selenbrist konstaterades och hade då inkluderat 1,5mg i tillskott, i mars hade det gått så långt att hon inte knappt kunde böja sig eller ens klia sig i sidan och var väldigt stirrig o så, visade sig vara ännu gravare selenbrist, selen ökades till 2mg.
Nu äter hon tillskott med 3mg selen i dygnet blir regelbundet masserad och det börjar gå framåt , MEN nu senaste veckan har hon igen börjat darra i musklerna samt verka stelare och nytt prov taget och ingen ger mig de svar jag vill ha, alltså varför hon har selenbrist trots tillskott??
 
Köpte en häst i fjol våras, märkte ganska fort att hon darrade i musklerna, dessutom väldig ovilja till att göra något annat än vara i hagen, visserligen tog det ganska lång tid för henne att bli som hemma så tänkte inte först på det.
Muskeldarrningarna tilltog och selenbrist konstaterades och hade då inkluderat 1,5mg i tillskott, i mars hade det gått så långt att hon inte knappt kunde böja sig eller ens klia sig i sidan och var väldigt stirrig o så, visade sig vara ännu gravare selenbrist, selen ökades till 2mg.
Nu äter hon tillskott med 3mg selen i dygnet blir regelbundet masserad och det börjar gå framåt , MEN nu senaste veckan har hon igen börjat darra i musklerna samt verka stelare och nytt prov taget och ingen ger mig de svar jag vill ha, alltså varför hon har selenbrist trots tillskott??
Vad säger veterinären?
 
Den kanske inte kan ta upp tillskottet av ngn anledning? Vad får den för tillskott?
Hoppas utredningen ger mer svar. Stackars häst!
 
Den kanske inte kan ta upp tillskottet av ngn anledning? Vad får den för tillskott?
Hoppas utredningen ger mer svar. Stackars häst!
Jo,det kan bra vara så. maghälsan är ju viktig för näringsupptag likaså tarmen. Hon har nog varit med om något i sitt liv som jag inte har en aning om...
 
Jo,det kan bra vara så. maghälsan är ju viktig för näringsupptag likaså tarmen. Hon har nog varit med om något i sitt liv som jag inte har en aning om...
Jag har för mig att man kan ge selen som injektion. Kanske fråga veterinären om det? Bör ju hjälpa om tex krångel i magen stör upptag från oralt tillskott.
 
Tänker direkt på PSSM, kan vara värt att kolla upp om det kan stämma in på flera symptom. Enkelt att testa för.
hmm, inget stämmer på det då annat än muskelkramperna.... men man kan ju testa för det på samma gång i varje fall, tack
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 537
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 506
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 120
Senast: shia
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 912
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp