Selen -vart?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Smultron92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 929
S

Smultron92

Håller på och filar på foderstaten lite efter att ha fått analysen nu.
det mesta är bra nu, men det är ett underskott på selen (-88.8 % ).
Står att jag ska ge ett selenrikt mineralfoder, men jag får inte fram något med tillräckligt hög kvot av selen. Nybörjare som man är:angel:
Så har ni något tips på mineraler/kraftfoder med mycket selen i ?
gärna med så lite energi som möjligt.

Sv: Selen -vart?

Om det enda som saknas i mineralväg är selen så är det billigast att köpa tokosel på apoteket. Det ger man en ggr/vecka.

De flesta mineralfoder jag stött på innehåller 30mg selen/kg. Menar du att det blir för lite för din häst??
Har också hört att man ska vara väldigt försiktig med doseringen när det gäller selen eftersom det kan leda till förgiftning.

De flesta mineralfoder jag stött på innehåller 30mg selen/kg. Menar du att det blir för lite för din häst??
Har också hört att man ska vara väldigt försiktig med doseringen när det gäller selen eftersom det kan leda till förgiftning.

Tycker också det verkar konstigt, men det är vad vi har fått fram,
Så är väldigt orolig nu för att jag sak ge för mkt. selen & hon ska bli förgiftad.
Men med lite hjälp på vägen å fick vi igår fram en vettig foderstat, får bara hoppas på att den fungerar nu.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 563
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 485
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
816
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka