astronaut

Trådstartare
Hur ofta/länge ska man vänja sina katter med en sele? Köpte en till min katt idag då jag tänkte gå ut med honom när det blir varmt fram till våren/sommaren. Men vill ju vänja den innan.

Just nu la sig ju katten på rygg och låg där.
Hur ofta och hur länge bör en katt ha selen på sig?
Mammas katt gick ju runt normalt medans min la sig på rygg som en soffliggare som inte orkar gå ut. Vill ju inte tvinga på honom den så det inte känns tryggt.

Idag skulle jag bara kolla om selen passade dom och det gjorde den så tiden i selen blev ju inte så lång.

Sv: Sele.

Är det en kattunge eller en stor katt? :) Min lilla skitkatt fick lära sig när hon va liten eftersom min mamma ville ut och promenera med henne när vi är på besök :p Jag satte bara på selen och sen fick hon springa runt med den i lägenheten en stund, i början trodde hon väl att det va nån slags orm som försökte äta upp henne, men efter nåra minuter sprang hon runt och lekte som vanligt. Försökte distrahera henne lite så hon inte funderade så mycket på selen men hon verkade inte bry sig om den ändå.

Så för mig funkade det med att bara sätta på den och så fick hon gå runt och förstå själv att den inte kommer lossna och att den inte är farlig. Men sen är min kisse av det snällare släktet också, hon gör aldrig nått "dumt". Nu kommer hon springade om man tar fram selen och går bredvid en som en liten hund när mor min är ute och promenerar med henne :p

Annars kan du ju prova med att sätta på han den och sen låta den va på tills han inte bryr sig om den, och ta av den när han accepterat den för stunden. Men vissa katter lägger sig ju platt på marken och vägrar röra sig tills man tar av selen hur mycket man än "övar".. :p

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
186
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 763
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 221
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar