Sele till rockard?

D

Dam

tänkte börja köra varmblodsdamen lite smått (hon har gått på travet, nu inriden), har en rockard som jag tror passar. Men vad ska jag ha för seldon till? Vilken typ av tömmar är bra? Bett, träns osv? Tackar för svar!:bow:

Sv: Sele till rockard?

Du ska ha en sele som passar just din häst, sen om det är en bröstsele, collersele eller loksele är ju svårt att svara på utan att ha sett hästen. Men eftersom travare är ganska smäckra och brukar ha högt ansatt hals så tror jag att en vanlig bröstsele skulle funka, det beror ju lite på hur mycket du kan tänka dig att lägga på en sele? Du kan få en jätte bra sele som är helt anpassad efter just din häst men det kostar ju lite. Är det en billigare sele du är ute efter så finns det helt ok selar på hos Börjes, på www.selar.se, www.drivrout.se och http://www.equilex.se/

Mycket snygga, bra och prisvärda selar finns även hos http://www.equus-driving.se/

Det viktigaste är ju att du har en sele med lös bred brösta (om du nu vill ha en bröstsele), lös däckel (sk silettdäckel) med högt skackelfäste (gärna snabbkoppling), baksele och draglinor, och att dessa inte är för klena eller i för dåligt läder. Köper du en bra sele så säljs denna komplett och du får med både sele, baksele, draglinor, tömmar och huvudlag (träns). Jag skulle rekommendera att köra på samma bett som du rider på, funkar det bra så finns det ingen anledning att byta. :)

tack för ditt svar! verkar mer invecklat än jag trodde... (Har inte själv kört så mycket i mina dar)... Men, snabbknäppen, hur då liksom?:bump:

Om du själv är ganska grön så skulle jag absolut rekommendera att du tar kontakt med en duktig kusk som kan hjälpa dig att komma igång med körningen och anpassa selen korrekt, det är många remmar ;)

Har ingen bra närbild på en snabbkoppling, tror "snigelfarmor" har det. Det är ett fäste för skacklarna som låter skacklarna ligga lösa i selen så det inte blir stumt för hästen, dom är oxå väldigt lätta att få upp om det skulle hända något samt mycket hållbara (om dom görs i bra läder), jag är verkligen super dålig på att förklara... På "bra" moderna selar så får du nästan alltid med det automatiskt, men fråga om det när du beställer så vet dom vad det är.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
494
Senast: yamyam
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 649
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb