Sele som inte skaver bort päls

niardasp

Trådstartare
Kära Buke, jag behöver tips på en sele som inte skaver bort päls vid manken på en liten, långhårig hund.

Upptäckte här om dagen att lilla hunden plötsligt har mycket kortare päls mitt uppe på ryggen vid manken och 5cm bakåt och kan inte härleda det till någonting annat än att selen skaver. Just nu har han bara en enkel, billig variant i nylon med reflex men det är ju dumt om pälsen fortsätter skavas bort så nu måste jag byta. Tacksam för alla tips! :)

Kära Buke, jag behöver tips på en sele som inte skaver bort päls vid manken på en liten, långhårig hund.

Upptäckte här om dagen att lilla hunden plötsligt har mycket kortare päls mitt uppe på ryggen vid manken och 5cm bakåt och kan inte härleda det till någonting annat än att selen skaver. Just nu har han bara en enkel, billig variant i nylon med reflex men det är ju dumt om pälsen fortsätter skavas bort så nu måste jag byta. Tacksam för alla tips! :)

Köp en sele som är fodrad. Enbart sån där vanlig nylon sliter mycket på pälsen!
Fleecefoder brukar vara snällt mot de flesta pälsar, men även bävernylon. Upplever att Hurttas är helt okej också när det kommer till skav men kanske lite olika beroende på typ päls.

Nu har jag inte längre en långhårig hund men jag hade en puppiasele med nylonrem när Sherlock var riktigt liten och den började snabbt skava av pälsen. Vi bytte då till en vadderad promenadsele från Björkis och den har inte skavt det minsta. :up:
Professorn var fullpälsad havanais och hade massor med olika puppia-selar (jag blev lite köpgalen där ett tag, de var ju så fina!) och de skavde inte. Det var av den modellen som inte har nylonband mot pälsen. De var oerhört bra för hans päls då de knappt orsakade tovor heller.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, hur gör ni hundägare? Kommer ni göra något speciellt? Hur reagerar era hundar på att det smäller? Bor ni i områden där det inte går...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
18 097
Senast: Viva
·
Övr. Hund Än är det ju inte riktigt dags ännu iallafall inte här uppe i norr men man kan ju lika gärna vara ute i god tid. Ni med långhåriga...
2
Svar
33
· Visningar
3 735
Senast: KrullTroll
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 234
Senast: Eina
·
  • Låst
Övr. Hund Så har det hänt. Något som jag vet att andra varit med om, men aldrig tidigare upplevt i den omfattningen. I fredags, runt 11.00...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 144
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar