Sele och vagn funderingar...

pulkaskurk

Trådstartare
Jag är inne på att försöka köra in min häst nu under våren.
Jag har dock väldigt dålig koll på utrustningen som kommer att behövas :o

Vilka selar använder man till vad?
Vilka selar är skit och vad är bra?

Vad ska jag ha för vagn? Jag vill att den ska vara 2 sitsig och jag kommer att köra på skogsvägar och banvallen/stora stigar.
Vad finns det som är rejält och bra? Vilka märken ska jag blunda för och vilka ska jag titta på?
Krav som jag har i nuläget att det ska vara en mjuk sits och bra ryggstöd..

Hästen ifråga är en ganska klent byggd islänning som är 134 i mkh med relativt kort kropp om det spelar ngn roll vad gäller val av sele och vagn.

Kommer såklart ta hjälp för att köra in hästen, men det är alltid bra att ha lite eget på fötterna innan :)

Sv: Sele och vagn funderingar...

Det beror ju mycket på hur mycket pengar man vill lägga. Det finns jättefina kvalitetsvagnar men de kostar ju också därefter.

ett tips är att läsa tråden här överst, här står en del om vagnar och selar. Jag köpte först en billig bröstsele från hööks och den var smidig att tömköra med och även köra in med, men nu har jag köpt en bättre sele från driveout.

Jag köpte också en enkel sulky (rockard) beg som jag körde in i, den såg inte mycket ut för världen och har endast cykelhjul så den är väl ingen höjdare egentligen men jag gillar den mycket! Den är nätt och lagom tycker jag. Jag har fixat till den lite med ny färg och sittdyna och dyna på ryggstödet och kommer sätta svängel på den så den blir kanon.

Men jag ville ändå ha en "bättre" vagn så det blev mycket surfande...köpte till slut en oxer från jäboruder som jag tycker är väldigt prisvärd, rejäla hjul, man sitter bekvämt, broms. Men har ännu inte provkört den med ponnyn då skaklarna var lite väl långa så det var lite att ordna på den.

Vet inte om du blev klokare av mitt inlägg, jag är också nybörjare :angel:

men googla och du kommer hitta hur mycket info som helst.

Kul att du vill köra in din pålle!

Hmm jag har skummat igenom den tråden å tyckte inte jag blev så mkt klokare faktiskt..
Trodde den tråden skulle vara mer faktatråd än tjabbeltråd som den är...

Jag har inte tänkt att lägga ut några hysteriska summor på vare sig vagn eller sele, men jag lägger hellre lite mer pengar och får vettiga grejer som jag sen kan ha utan att behöva byta ut dom inom kort.
Men det kommer bara att handla om körning ca 1 max 2 ggr i veckan som variation till ridningen som kommer i första hand :)

Budget är ca 10-20000kr beroende på vad som behövs, kan tänka mig att lägga lite till om det gör stor skillnad på vad jag får för pengarna.

Men vilken sele kan tänkas vara lämplig till den sortens körning jag planerar att utöva?
Fungerar en bröstsele eller ska man ha en loksele eller något annat?
Gör islandshästens exteriör att en viss sele är mer lämplig än någon annan?

Har tittat på den vagnen du har köpt faktiskt :)
Men jag tycker att den ser lite klen ut, men det är den kanske inte?
Vad är den gjord av?

Har lyckats vurpa när jag körde en annan häst med en klen aluminiumvagn och den blev det bara skräp av trots att det inte var någon jättestor grej egentligen :(
Så jag vill ha en vagn som håller för lite iaf...

Om du kan sträcka dig så långt som till 20000 så kommer jag med lite tips här.

Kolla om nhs b-ponny sulky kan passa, den är ju bara nån cm högre än b-ponny, i så fall kostar den strax under 14000 och då kan du ju köpa en bra sele oxå om du vill. Vagnen finns på westerdal.se. Då har du en riktigt bra vagn som även är tävlingsgodkänd om du skulle vilja det. Har en kompis som har den och den är väldigt skön att åka i.

Driveouts boxer (vagn) för din hästs storlek kostar runt 17000, optimalen kostar ca 18000. Kolla på driveout.se.

Sen om du inte bryr dig så mycket om vagnen och inte ska tävla kan du ju leta begnagnat som ser rejält ut och arbeta om lite, sätta på svängel, bakseleöglor och ev höja sitsen.

Vad det gäller sele så finns det flera prisvärda för några tusenlappar. Tycker definitivt att du ska satsa på en riktig bröstsele med lös brösta och draglinor samt baksele. Jag har driveout start och är mycket nöjd med den!

Hoppas att jag skrivit nått vettigt :D

Tack för tips :)

En eller två funderingar rättare sagt...

Jag har blivit lärd att det ska/bör vara ngn stålgrej framför hjulena så att det leder bort grenar å skit om man kör där det kan komma sånt...
Det hade ingen av de vagnarna du rekommenderade.
Behövs det eller ej?
Jag kommer att köra så det kommer kunna komma grenar mot hjulen..

Sen har jag tittat lite på selar på Drive Out.
Jag har en bekant som köpte Diplomatselen och den är ju onekligen trevlig.
Men sen tittade jag på Zilco Classic selen och såg att man kunde välja en annan brösta som såg mycket bekvämare ut än den raka.
Är det värt att betala de extra 1000-lapparna för att ha den andra varianten eller ej?
Eller går det att köpa en lös sån brösta fast i läder till Diplomatselen?

Avbärare (om jag minns rätt nu) såna som du säger hindrar saker att åka in vid hjulen kan på de flesta vagnar beställa till tycker jag mig se.

Angående selval har jag inga tips. Men diplomatselen är ju fin och har man en häst som vanlig brösta ligger bra på så är det ju en smaksak bara om man vill ha den andra.

Okej, vad bra. Då var det ju inte alls ett problem :)

Hmm jag har ju ingen aning om en vanlig sele sitter bra eller ej..
Men det lär ju märkas..

Någon som har erfarenhet av syntet-selarna?

Det lockar att bara kunna spola av...

Jag har också köpt en startsele från Driveout nu, tycker den verkar riktigt bra, ska få hjälp att passa in den imorgon!

Ok jag tycker inte att oxersulkyn är klen, snarare tvärtom... jag hade velat ha en klenare då det här blir lite mycket vagn. Men till en c ponny tror jag vagnen är kanon. Men det finns ju bättre vagnar om du nu kunde tänka dig att lägga lite mer pengar på det.

Spännande :) Kan du inte lägga upp en bild på din sele när du fått den inpassad?

Okej, jag har ju aldrig sett den irl, bara på bild.
Alltså jag kan tänka mig att lägga mer pengar om det behövs, men kan jag hitta något som är billigare men ändå duger så köper jag hellre det billigare alternativet.
För vi ska ju som sagt bara ut å lufsa lite i skogen å så, är ingen träning eller tävling inplanerad som kräver en herrejösses vagn.
Men samtidigt vill jag inte ha en odämpad plankvagn...

Utan jag är väl ute efter en prisvärd, bekväm vagn som håller.

Vad är din vagn gjord i? Vanligt stål eller aluminium?

Jag tror den är gjord i stål, haha där ser du hur insatt jag är.

Jag ska fota ponnyn framför vagnen imorgon! Tjejen som ska hjälpa mig var väldigt nyfiken på min oxervagn, hon hade läst mycket om den men inte sett den irl så det ska bli intressant att se vad hon har att säga, hon har tävlat en del vad jag har förstått.

Jag kan rekommendera Pfiff´s standardsele också. I mitt tycke mkt sele för pengarna, jag har den till min B-ponny och är mkt nöjd :)

Haha okej, personen som ska hjälpa dig kanske kan avgöra vad vagnen är gjord i?

Åh men du får jättegärna lägga upp bilder då! Är supernyfiken på både sele å vagn :)

Jensa har prisvärda vagnar.

När det gäller selar tycker jag bra om Ideals. De finns med svängd brösta.

Min kära make säger att den är gjord i stål. Jag har meckat en hel del med den nu när vi gjort om skaklarna och den hade inte tålt min behandling om den varit i aluminium :angel:

Spraylackade skaklarna idag och det blev inte så tokigt, bilder kommer imorgon.

Åh det svaret gillade jag :D

För en stålvagn är lätt att rikta å lätt att svetsa om det skulle behövas :p
Priset är ju dessutom väldigt tilltalande...
Ska höra med min inkörningshjälp imorrn om hon tror att den vagnen kan passa :)

Åhh jag vill ut å köra NU NU NU!
Är så taggad så jag är som ett litet barn på julafton..
Så nu ikväll tog jag ut å tömkörde min lilla herre för första gången på nästan 1 år.
Å bara för att göra det lite mer avancerat så hängde jag på en kätting på varje sida som slog mot benen å han bara tittade ned å såg ut att tänka "Vad tusan e det där som grejar å slår runt mina ben?"
Men sen gick han vidare som ingenting i både skritt å trav, så det kanske kan bli en liten körponny av honom så småning om :love:
Så nu längtar jag ihjäl mig tills imorgon för då ska instruktören komma ut för första gången å se om det går att få fason på oss två :)

Jo vissa dagar är han ko-lugn, andra dagar är han som ett nervigt fullblod så jag hade ju lite tur med sinnesstämningen idag :)
Men å andra sidan brukar det fortsätta bra om det bara har börjat bra även om han kan vara lite mer nervig andra dagar.
Men han är aldrig dum som tur är och inte speciellt rädd av sig på riktigt, mest påhitt...

För påhitt det kan han hitta på, mer eller mindre genomtänkta...

Mitt tips är att prata med din instruktör.

Ett annat är att tänka över vad du vill med körningen - är det promenadkörning och kommer alltid att vara så eller är det promenadkörning med sikte att kanske tävla, eller är det mer bruksinriktat. Beroende på vilken inriktning du väljer väljer du grejer därefter. Oavsett inriktning skall man nog välja grejer som inte är allt för enkla för då vill man snabbt byta upp sig.

Har du kollat sidan "korningforalla"? Där kanske det finns någon som vill visa sina grejer så du kanske får någon idé om vilken nivå du skall lägga dig på.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 541
Senast: Stekspaden
·
Ekonomi & Juridik Hejsan! Jag är medryttare till ett häst och rider/kör några gånger i veckan. Det är en unghäst som sparkat i vagnen med ägaren flera...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 549
Senast: Shaggy
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 645
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka