Sele för inkörning av ardenner

Mli

Trådstartare
Jag ska böra köra in min 2-åriga ardenner så smått nu (han kan ju få komma hem från säljaren först...:angel: ) och jag funderar på vad man ska ha för sele. Antar att det är lika bra att köpa en loksele direkt så han vänjer sig vid det från början. Så nu är ju frågan.. hur pass ställbara är dom eller hur många gånger ska jag få köpa en när han växer ur den? Han är relativt färdig och snygg i kroppen men visst kommer han ju att bredda sig en del.
Ska man satsa på en "ful"sele nu och en bättre sen? Huvudsaken är ju att den passar..
Sen det här med storlekar när man köper begagnat.. Ni som har ardennrar eller liknande, räcker full size?

Sv: Sele för inkörning av ardenner

Om "full size" innebär lokor på en 28-30 tum räcker det nog inte beroende på hur stor han blir:)
Men det är ju lika bra att sattsa på en sele som är gjord för en ardenner och sen spänna in lixom. Du bör väll räkna med 30-36 tum skulle jag tro.
Mät lokstaden, hur stor sele skulle han behöva nu tror du?:)

svarar alla

Tack för svar och länk! Jag har ingen aning om hur stor han är, har inte fått hem honom än. Kommer på torsdag :)
Kollade lite hastigt storleken på Hööks loksele och där låg full på 29" Tyckte att den såg stor ut men det är väl för att jag bara haft minishettisar hemma de senaste åren.

på tärnsjös sida finns en måttabell som kan vara bra att läsa i.lokor mäts på flera vis det intresantaste måttet är från övre lokremmen toll centrum på draglädret . låna selar tills han är färdigväxt om du kan .Slarvläste tråden tärnsjö sidan var redan tipsad

Senast ändrad:

29" bör definitivt inte räcka till en ardenner. Jag har en liten shire som drar ardennerstorlek och jag kan garantera att han inte skulle komma i en 29" sele...den skulle snarast sitta som en halsring på honom.

Nu är äntligen pållen hemma efter mkt trassel med transportören. Slutade med att vi fick köra själva.
Jag har mätt hans bogblad och får det till ca 56 centimeter. Han är ju en ganska liten ardenner, ligger nog knappt över ponnymåttet. Med det måttet borde han väl enligt tärsjö-tabellen ligga på runt 28/29" nu?
Om man köper en som kanske ligger runt 33" så är väl den alldeles för stor för honom nu? Det skiljer ju 5" och det är ju en hel del.

Svårt det här, men det lär bli ännu värre att hitta sadel.

Du ska inte köpa en loka till honom för att "växa" i. lokor ska vara gjorda på mått till en häst och inte köpta i "masstillverkning". En för stor eller liten loka skaver och trycker garanterat där den inte ska trycka och skava.
Kör in honom i en bröstsele av något slag. Se bara till att det är en bröstsele med separata delar, brösta/däckel/ baksele och draglinor. När han vuxit klart tar du och köper en loka som är måttad för honom.
Jag kan bara inte förstå diskutionerna här på forumet över lokor.... EN BRA LOKA ÄR ALLTID MÅTTANPASSAD EFTER HÄSTEN SOM SKA HA DEN!!!! Förr fanns det lokmakare som åkte runt och mått gjorde lokor och det borde alla komma ihåg när lokor rekomenderas. Ingen häst är lik den andra och lokor är inte fleksibla nog för att passa varje häst.
Lokor ska användas till hårt arbete och vara måttade efter hästen. I alla andra fall passar en välsittande bröstsele bättre./ Gunilla

Du kan leta efter en loksele som är mkt ställbar, dvs flera ögglor för övre lokremmen. Men det är ändå bättre att köpa en begagnad som passar honom nu och sen köpa en större när han växt ur den.
Draglädret ska alltid vara placerat på dragpunkten på bogbladet.
tillpass_oka.jpg

http://www.kuskringen.nu/om_korning/selar-text.htm

Ställbar loksele.
http://w1.515.telia.com/~u51507819/images2/25nov/artilleriselestor.jpg

Att köra in i bröstsele funkar ju oxå, men då måste du vänja om honom med en loksele sen, vet flera hästar som reagerat på en sån sele då den är större och skrammligare:)

Detta var inte det lättaste må jag säga..

Jag har mätt honom nu och bogbladet ligger på ca 55cm, och då borde måttet övre lokremmen - centrum på draglädret vara ca 36 cm om jag har fattat det rätt. Eller har jag fel? Enligt tärnsjötabellen ligger den då på typ 30". Om man läser vidare på måtten så är lokorna på den storleken 74 centimeter och draglädret 38 cm.
Jag är lite osäker på hur man mäter draglädret men jag antar att det bör vara framför bogbladet - sadelgjordsläget, iallafall på ett ungefär? Nog lättare att prova ut när man har selen på kan jag tro. Men jag fick det till dryga 40 cm.

Jag har hittat en sele på blocket.se som jag är lite sugen på, har mailat och fått måtten: Lokornas längd 85cm, Dragläder 45cm. Ligger enligt tärnsjötabellen på 33"...

Var nånstans mäter jag fel? Är min lilla ardenner så felbyggd att han måste ha ett dragläder som är 4 strl större än resten av selen?

Eller läser jag fel i tabellen?

I svaret på annonsen stod det att den passar nordsvensk, ardenner, islänning. Skulle vilja se den isisen som har samma sele som en bruksardenner! Anabola? :grin:

Om nån vänlig själ skulle vilja ge mig lite råd så pm:ar jag gärna över länken på selen så att jag kan få ett expertutlåtande.:)

Tärnsjös selstandard är inte komplett, alla hästar kan inte måttas in i en selstandard, det har jag själv fått erfara efter ett köp av en ny sele. Men om du tänker köpa en ny, kan du få delar ihopsatt som passar just din häst.

Njae, jag ska inte köpa en ny sele. Jag tänkte hitta en begagnad och denna jag hittade på blocket var ny. Så nån måttbeställd blir det nog inte, har en budget på ca 5000kr till sele just nu och det kommer man tydligen inte så långt som jag trodde med..:crazy:

Och förresten, ett par frågor till. Visst ska man satsa på en sele med dubbla gjordar? Varför finns det selar med bara en? Hur är kvaliteten på Börjes selar? Vad är det för läder?

Senast ändrad:

Jag har börjes loksele, shettisstrl.
Dom som sydde va nog fulla :rofl: för de e inte så snyggt på vissa håll:crazy: inget som direkt stör hästen kanske...
Lädret däremot är riktigt bra!:)
Svensktillverkat från ITE.
Deras största sele ligger på 31" ca 77,5 cm, dom skulle kanske passa, men den lär nog se rätt "vek" ut på en ardenner:D

Ja varför finns det dåliga modeller på selar:crazy: spara in på lädret? Va vet jag:angel:
Dubbla gjordar ska det va iaf:idea:

Njae, jag ska inte köpa en ny sele. Jag tänkte hitta en begagnad och denna jag hittade på blocket var ny. Så nån måttbeställd blir det nog inte, har en budget på ca 5000kr till sele just nu och det kommer man tydligen inte så långt som jag trodde med..:crazy:

Och förresten, ett par frågor till. Visst ska man satsa på en sele med dubbla gjordar? Varför finns det selar med bara en? Hur är kvaliteten på Börjes selar? Vad är det för läder?

Annars så köper du en ställbar armésele.

Jag har börjes loksele, shettisstrl.
Dom som sydde va nog fulla :rofl: för de e inte så snyggt på vissa håll:crazy: inget som direkt stör hästen kanske...
Lädret däremot är riktigt bra!:)
Svensktillverkat från ITE.
Deras största sele ligger på 31" ca 77,5 cm, dom skulle kanske passa, men den lär nog se rätt "vek" ut på en ardenner:D

Yes! Äntligen någon att fråga...kanske... Jag är smått grön vad gäller körning och har funderat ett tag på det här med däcklarna. Kan man dra tungt (timmer) utan däckelbåge eller blir en läderdäckel för "vek"? Jag har nämligen haft lite funderingar på att skaffa en "börjes-loksele".

Har du en stor häst och vill dra tungt med den, ska du ha en bra sele:idea:
Läderdäcklarna blir alles för veka. Även på en liten ponny tycker ja dom e fjuttiga:grin:

Håll utkik efter beg (arbets-loksele) ändå tycker jag, om du inte kan låna en sele av nån?:)

Det var det jag misstänkte... Vi har ju en arbetssele men den är så förbaskat tung! Jag orkar knappt sela henne, och jag är ändå inte särkilt klen av mig. Egentligen är det ju fadern som kör henne mest men jag tycker lite synd om hästen. :crazy: Det verkar jobbigt med ett så tungt åbäke på ryggen. Därför letar jag efter en något mer hanterbar sele men som ändå är "funktionsduglig" så att säga.

Jo jag förstår, jag är inte heller klen men det är inte så lätt att jonglera med 20 kg loksele:D
Värst tyngd tycker ja de är i lokorna, men nu har jag ju letat på lätta lokor och ska göra en sele av det...Nån gång när tid finns:angel: (o min nordis e ju inte inkörd än heller så;))

Så om du får tag e en sån sele, många olika namn:angel:
Finsele, kyrksele, vagnssele, artillerisele...
Kan även se ut olika! Va ja fattar var det inte ovanligt att vaje ort eller län hade sin modell på loksele förr:idea:
Några ex:
Nytillverkade, dom två översta (snackar ja om):idea:
http://w1.515.telia.com/~u51507819/selar.htm
Beg:
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04260000-04269999/640x480/4262690.jpg?0
http://hastutrustning.hastnet.se/produktbilder/91191.jpg
http://hastutrustning.hastnet.se/produktbilder/84600.jpg
http://hastutrustning.hastnet.se/produktbilder/82487.jpg

Dessa selar förekom ofta på parhästar, därför ser man tråkigt nog att folk säljer ena selen, vilket ofta innebär klen smal däckel... Men har man däckelunderlägg under, blir en sådan däckeln ändå bättre än en läderdäckel - kanske inte passar mkt breda ryggar...?
Men det finns även bågdäcklar till:)

Be folk mästa selen, kolla på bilden å tala om vilka punkter dom ska mäta ifrån. Tex från dragläder till övre lokrem, däckelns bredd osv.:idea:

Nu har jag köpt mig en sele! Den verkar som gjord för honom, sitter verkligen bra. Blidde en beg. tärnsjö, brun, ställbar, nånstans runt 20 år gammal. Riktigt bra skick, har nog aldrig kännt på så bra läder. Det enda som jag har att anmärka på är lite ytlig rost på ett spänne samt att lacken är sliten på några ställen på träet. Den kan nog bli riktigt bra! Jag har ingen aning om jag fick ge ett bra pris men det känns som om 2500:- var helt OK.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 560
Senast: Queen
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
19
· Visningar
1 192
Utrustning Vi ska köpa en ponny som hos nuvarande ägare enbart rids i dressyr och de har därför inte satsat på hoppsadel till honom utan köpt en...
Svar
13
· Visningar
4 122
Senast: Harbor
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 664
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka