Sele eller halsband?

Jag använder oftast halsband, helst mitt breda halvstryp men ibland även kedjestryp eller ett vanligt fast halsband. Har sele om han ska gå i långlina eller vid spår (och drag).
Efter att han backat ur sele i panik när det smällde vågar jag inte längre ha honom i sele, förutom i skogen, det är helt enkelt en för stor säkerhetsrisk. Det och att det är förjävla jobbigt att hålla imot när 36kg hund rivstartar i sele.

Jag varierar lite beroende på om vi ska gå längre koppelpromenad eller gå där hundarna är mer lösa. Den ena trivs även bättre i sele än i halsband och den andra är tvärt om:)

Använder halvstryp (i sådan storlek att de inte har strypeffekt) för att jag tycker de är smidigast att ta av och på. Föredrar halsband framför sele på promenader då hundarna är relativt väluppfostrade därmed går med slaka koppel, men det är lättare att styra eller avbryta hundarna om de skulle bli "stissiga". Har sele när jag cyklar, dock springer de då alltid med slakt koppel bredvid mig så de skulle klara sig lika bra med halsband på så sätt. Väljer sele när jag cyklar av säkerhetsskäl, om jag skulle krascha med cykeln eller liknande så fördelas ryck över större yta istället för bara halsen.

Jag använder sele då mina hundar trivs mycket bättre i det än i halsband. Min första tik och min yngsta dåre var båda sådana som drog helt hysteriskt när de kom till mig. När jag satte på sele slutade de dra på en gång, för de trivdes så mycket bättre i selarna. Tycker själv det är skönt med sele, för att slippa att kopplet trasslar in sig i frambenen på promenader eller för att jag har flexikoppel och inte vill att hunden går och har ett konstant drag i halsen. Halsband har jag dock om vi går promenader där jag vet att hundarna kommer vara lösa mycket (lättare att ta av halsband snabbt jämfört med sele, framförallt när jag kör på halvstryphalsband) samt ibland vid korta rastningsrundor.

Vad gäller modell på selen: ta den som passar din hund bäst. Olika selar sitter olika bra och själv måste jag köpa specialsytt för att det ska bli bra. Av de som finns i affärer skulle jag dock börja med att titta på H-selar, de är som Y-selar men där bandet runt magen sitter lite längre bak på kroppen.

Såhär ser en av mina selar ut, de går att köpa lite överallt och är bra till vinthundar:
En_dag_gick_Aysu_pa_en_mur.jpg

En av mina specialsydda ser ut såhär:
Wahidah_tittade_pa.jpg

Jag använder helst sele. Mina ena hund har alltid sele, jag tycker han drar mer i halsband. Plus att han har korta ben och trasslar alltid in sig i kopplet om han har halsband och det driver mig till vansinne. Min basenji tycker selar är skit och går som en ostbåge när hon har sele på sig. Så hon har bara sele när hon har långlina på eller när vi springer.

Tidigare har jag använt Hurttas y-sele men tycker inte att passformen är särskilt bra alls faktiskt, så numera använder jag H-sele från Rukka.

Vad tycker ni är bäst? Sele eller halsband? Jag har hört att halsband kan ge skador i nacken... Funderar på att köpa sele för första gången, men vet inte vilken sele (finns ju allt möjligt)... Tack på förhand! ☺️

Halsband, alltid kedja. En kedja blir aldrig smutsig, håller hur länge som helst, riskerar inte att dölja reflexhalsbanden under den mörka årstiden och är dessutom det enda halsbandet som är godkänt att tävla i (ipo). Enda hunden som är undantagen från kedja är corgin och det är bara för att hennes långa, silkiga, opraktiska päls tovar in sig i kedjan. Hon får ha ett vanligt halvstryp i tyg. Sele använder vi bara vid drag eller spår. I sele får och ska man dra. I halsband ska man gå ordentligt.

Har hundarna koppel på sig är kedjan kopplad i stryp-läge. Den äldre Schäfern skulle förvisso kunna gå i icke-stryp, då han sällan sträcker kopplet, men eftersom han ändå inte gör det påverkar inte strypfunktionen honom heller. Det gör varken till eller från hur jag än kopplar det. Unghunden kan få för sig att leka bulldozer och då ser jag det bara som en fördel att kedjan drar åt och korrigerar henne. Direkt hon ger efter ger kedjan efter, så timingen blir bättre än om jag själv skulle hålla på. Segdra får ingen av dem göra.

Halsband, alltid kedja. En kedja blir aldrig smutsig, håller hur länge som helst,

Tidigare använde jag kedja, plötsligt en dag när gammeltanten blev busig så gick koppelringen på kedjan sönder ;) Mycket sämre hållbarhet på den kedjan än något annat halsband jag använt.

Tidigare använde jag kedja, plötsligt en dag när gammeltanten blev busig så gick koppelringen på kedjan sönder ;) Mycket sämre hållbarhet på den kedjan än något annat halsband jag använt.

Dålig kvalitet på kedjan. Jag har en kedja som nu är 13 år gammal. Ser helt ny ut. Annat är det med halsbanden i tyg som Corgin använder. De är skitiga efter tre dagar och efter ett år ser de så anskrämliga ut att jag slänger dem. Mina hundar är inte direkt renliga av sig. De hoppar glatt i varenda dypöl som finns.

Jag har i och för sig två fina läderhalsband som också verkar hålla hur länge som helst, men de måste knäppas när de ska tas av och på, vilket är en jäkla krångel. Kedjorna dras bara över huvudet.

Jag använder oftast halsband, helst mitt breda halvstryp men ibland även kedjestryp eller ett vanligt fast halsband. Har sele om han ska gå i långlina eller vid spår (och drag).
Efter att han backat ur sele i panik när det smällde vågar jag inte längre ha honom i sele, förutom i skogen, det är helt enkelt en för stor säkerhetsrisk. Det och att det är förjävla jobbigt att hålla imot när 36kg hund rivstartar i sele.

Jag har aldrig fattat vitsen med sele om inte hunden skall dra eller alternativt gå före föraren som vid spår.

Vi har halvstryp på hundarna och det är för at jag tycker att det är snyggast och mest praktiskt. Rottweilern hade en kedja som i och för sig höll hela livet, men som ju "bara" vara en kedja.

Har båda. Selen är generellt för längre skogspromenader, lite friare, har även reflex vilket är jättebra. Halsband för prudentlig stadsvandring och kortare promenader. Då har hon nu ett läderhalsband med halvstryp. Har även två gamla i fleece, och två-tre kedjor med olika länkar.

Jag tycker det är smidigt att kunna växla. Gammelschäfer hade dock aldrig sele då han inte gillade att ha något runt kroppen och bara surnade till då.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska köpa en ny sele till min aprikosröda dvärgpudel som när solen lyser ser gyllene ut i pälsen. Jag har nästan bestämt mig för...
Svar
11
· Visningar
1 012
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 274
Senast: fixi
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 070
Senast: cili
·
Övr. Hund Numera verkar sele vara det första alternativet att leda hund i. Jag undrar varför? OK om stor hund rycker så man är rädd om hals och...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
15 429
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar