Sele eller halsband?

Enny

Trådstartare
Vad tycker ni är bäst? Sele eller halsband? Jag har hört att halsband kan ge skador i nacken... Funderar på att köpa sele för första gången, men vet inte vilken sele (finns ju allt möjligt)... Tack på förhand! ☺️

Sele, alla gånger!

Jag har vardags-/promenadselar av spårmodell, för de går snabbast att ta på och av.
Sen har de en hel del andra selar också, som väljs utifrån aktivitet :)

Jag (eller rättare sagt min hund) föredrar halsband framför sele alla gånger, så därför kör vi mestadels halsband. Hade hon tyckt om att ha sele hade jag haft det på henne.
Enda gången vi kör med sele är när vi spårar/går eftersök.

Mitt tips är att köpa en sele (gärna prova några olika modeller) och testa, tycker hunden om den hade jag kört på den och annars fortsatt med halsband.

Som nullo-modo sa så är det inte själva halsbandet som ger skador utan den som håller i kopplet. Om hunden är den typen som slänger sig åt alla håll, drar och inte kan gå ordentligt så visst, då kan det uppstå skador.

Jag personligen använder halsband just nu. Har en 5 månaders valp som växer så det knakar så hade behövt köpa en ny sele stup i kvarten, dessutom är han av en ras som är måttligt svår att hitta saker till pga kroppsformen.

Använder halsband till i princip allt. Har till och med spårhalsband, men hade egentligen hellre haft sele, men min labrador hatar att ha sele och spänner sig något fruktansvärt så känner att det är bättre att skippa sele helt till honom. Sen har det bara blivit att unghunden också har halsband p g a det. Han har dock sele vid spårning.

Hade som sagt var själv hellre valt sele men man måste ju se till sin individ också :)

Jag har sådant där hemskt strypkoppel på min lilla tjej :eek: Hon är jätteduktig på att gå i koppel så det är aldrig några problem med att hon drar och därmed gör illa sig, och jag skulle lika gärna kunna ha sele. Men då är jag såklart även följsam på andra sidan och låter henne gärna nosa nere i diken etc.
Jag har dock mååånga gånger fått skäll, framförallt av äldre damer med diverse hetsiga terrier i sele, för mitt val av koppel, att det skulle skada halsen o.s.v. Detta medan min vovve sitter snällt vid min sida. :meh:
Min kontenta av det är: sele är superbra och skonsamt men inte en ursäkt för att slippa koppelträna.

Jag har sele på cockern som inte riktigt lärt sig att man inte får dra i kopplet. Han får ibland för sig att göra vansinnesrusningar och om jag inte hinner stoppa honom innan kopplet sträcks gör han bakåtvolt om han har halsband. Med selen blir det mest ett obekvämt ryck så han undviker det resten av promenaden.

Vanligt, icke-strypande halsband eller retrieverkoppel (Snörsnara med strypfunktion) på dom andra som lärt sig att man inte får dra. Har alltid retrieverkoppel med mig när vi är ute här hemmavid eftersom det tar minst plats i fickan.

Jag har tunna helstryphalsband av nylon i stil med detta

un8g0.jpg

Vad tycker ni är bäst? Sele eller halsband? Jag har hört att halsband kan ge skador i nacken..

Halsband ger inte skador på nacken, men husse/matte kan göra det och de rycker och har sig i kopplet och inte har lärt sin hund hur man uppför sig när man är ute och går.. :idea:

Mina hundar har således alltid halsband på vid promenader och sele endast vid eftersöksjobb och sådan träning.

Guns don't kill people...people do. And monkeys do too, if they've got a gun.

Nä, jag håller inte med. Har väl inpassade y-selar tills hundarna är 100% säkra med att gå lösa vid mig, först då kan jag ta till latvariant med enkla halsband/ retriverkoppel utan stryp.

• Gilla
Reactions: AW
Jag har ju en 8 månaders grabb som vid vissa tillfällen helt glömt hur man går i koppel och andra går han jättefint :angel: vi har oftast sele om vi ska promenera med andra eftersom han då gärna kan göra såna rusning och ryck som matte inte hinner med på, samt att han i början vill dra.
När vi går själv hemma går han fint så då får han ha halsband, men inte om det blåser för då ska han jaga löv..
Men vi tränar naturligtvis och målet är ju att han ska gå fint både lös, i sele och i halsband.

Använder helst av allt sele. Min vuxna hane drar i princip aldrig på promenader så där kan jag vara lite mer flexibel. Däremot min 6 månader gamla tik kan dra eller få "ryck" och därför har hon sele. Hon har nästan uteslutande gått lös så är inte direkt koppeltränad än. Dock väger hon endast 4 kg så det är inget som stör mig nämnvärt :D

Min hund är absolut mest lös och anser då att ett halsband känns säkrare i skog och mark då det är mindre att fastna i (och ska säga att jag är ett vanedjur så tycker det är bekvämt att inte ta av och på något när man springer in och ut hela tiden). Jämtarna som inte går lös har även dom halsband men det är husses beslut, för hundarna gör det nog inte till eller från. En hund som drar mycket mår inte bra verken med sele eller halsband och kan få skador av båda delarna om den som hanterar kopplet inte gör det korrekt så tror huvudsaken är att man använder det som känns bäst för både hund och förare

Hunden är uppfostrad och går fint i vad jag än använder, så av lathet (förutom i spårarbete eller liknande) så använder jag ett halvstryp i läder då det är enkellt att bara dra på och av, tar inte så mycket plats i fickan vid promenader, plus att det för den delen är superfint :love: Så ptja, ja använder hellre halsband vid promenader och sånt

Jag har alltid halsband på mina, breda nomehalsband, utom när vi spårar eller drar weightpull. Då är det spårsele eller weightpullsele som gäller. Om jag skulle ha s k promenadsele så skulle det vara wgw-sele.

Har två hundar - en halsbandshund och en selhund. ;) Så dom får ha det dom trivs bäst i. :) Själv föredrar jag nog sele när det kommer till promenader åtminstone, känns mest ergonomiskt.

Jag använder helst sele, men oftast får hunden välja. Hon ogillar selar, men har två halsband som hon godkänner och själv sticker huvudet igenom. Ett är ett extrabrett Ezydog, och det andra är Hurttas breda vinthundshalvstryp. Båda såpass lösa att de aldrig stryper.

Vid träning kedjehalvstryp, vid jogging nome.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska köpa en ny sele till min aprikosröda dvärgpudel som när solen lyser ser gyllene ut i pälsen. Jag har nästan bestämt mig för...
Svar
11
· Visningar
1 012
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 274
Senast: fixi
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 070
Senast: cili
·
Övr. Hund Numera verkar sele vara det första alternativet att leda hund i. Jag undrar varför? OK om stor hund rycker så man är rädd om hals och...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
15 429
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar