Segar ihop på banan

Kaktusblomma

Trådstartare
Jag har en 8 val som för det mesta är fin, alert och lyhörd på framridningen, men när jag har gjort första halten och ska rida upp mot domarna står han emot och segar sedan ihop totalt i hela programmet. Han är loj och ouppmärksam, vi genomför programmet utan så stora misstag men det händer ju ingenting. Alternativt har han blivit stressad någon gång och för sökt springa sig genom programmet.

Jag tror att det är hans sätt att reagera när det blir mycket. Istället för att flippa ut så segar han ihop. Har ni några tips på vad som kan hjälpa? Vi kommer ju fortsätta tävla så mycket som möjligt, men det känns lite tungt när det nästan alltid segar ihop sig. Det är bara en tävling av knappt 10 med honom som har känts riktigt bra, då var han med mig hela vägen.

Kan det kanske vara jag som påverkar honom negativt på banan? Tips på vad jag kan tänka på?

Sv: Segar ihop på banan

Vet inte om du försöker att rida med mera tryck än i vanliga fall?
Det KAN vara så att den knyter sig om du driver mer o hästen kanske är spänd.
Försök att skritta in o när du rider programmet, rid små tempoväxlingar inom ramen för ex. vis arbets tempot.
Det är ett ganska brett register.
Sen är det oxå ganska vanligt att man åker runt, istället för att rida varje moment.

Min valack gör likadant :smirk:
Fast jag tror till 98 % att det är jag som rider annorlunda inne på banan och 2 % på att det är för att jag lägger ifrån mig spöet.
Försöker jobba bort det men det är inte lätt :crazy:

Rider på banan gör jag, det kan dock vara att jag försöker få mer tryck i honom. Enligt folk som tittar på så syns det ingen skillnad i min ridning nu på banan jämfört med framridningen och jag tänker mest under programmets gång på att andas och hur jag sitter osv. Tempoväxlingarna går tyvärr inte fram, han blir liksom låst och har i princip bara ett tempo, i ökningarna händer det i princip ingenting. I princip alla domare verkar gilla honom, men han går ju inte fram och därför blir det inga poäng. När han låser sig försvinner lösgjordheten och han formar sig inte i sidorna osv.

Den senaste kommentaren var:
Trevlig häst som tyvärr inte bjuder riktigt framår. Blir fin när den bjuder på! Rid mer nogrannt i volter, hörn etc. Bitvis bra form.

Jag ska försöka göra lite andra saker dagen innan och se om det kan hjälpa. Jag brukar tömköra, men tänkte prova hoppa och rida ut i skogen med lite tempo istället. Har du några bra uppladdningstips dagarna innan?

Jag har haft exakt samma problem som du när jag red ponny! Hästen går inte fram, de på läktaren säger att jag rider som på framridningen osv...

Men, tyvärr måste jag nog säga, i mitt fall så låg problemet hos mig. Pudelns kärna har jag lärt mig av min kära tränare (och en DEL blod svett och tårar) det är inte lösgjordheten som försvinner när han segade ihop. Det var precis tvärt om! Jag hade tappat lösgjordheten och hästen gick därför inte fram.

Detta kanske inte gäller i ditt fall men en tankeställare eller hur?
Läs gärna om utbildningsskalan så förstår du tankegången...

Jag är helt öppen för att det är mycket möjligt att det är hos mig det sitter. Jag har dock inte lyckats komma med på några utetävlingar, där tror jag att han skulle göra sig bättre och behålla sin bjudning mer. För tillfället känner jag mig lite nere då jag känner att det händer grejjer hemma och på framridningen men när jag kommer in på banan försvinner allt...

Men om du behåller lösgjordheten så behåller du ju samtidigt framåtbjudningen ;)

Bryt ihop, bit ihop och kom igen! Lycka till!

Det är tråkigt med hästar som tappar bjudningen på tävling för det innebär så mkt jobb innan man får rätt på det... Men det hela handlar om att du som ryttare måste hitta lösningen. I ditt fall finns det två alternativ att pröva:

1. Det räcker inte med att du rider som på framridningen. Du måste rida 10ggr mer inne på banan. Om han inte svarar så måste du drämma till med skänkeln och sen måste du rida aktivt i varenda j-kla steg han tar. Överdriv böjning och ställning så att han känner att han inte kommer undan. (men akta dig noga för att klämma eller dövskänkla)
För att lyckas med detta krävs det att du har så mkt rutin/nerver så att du klarar av att bara sitta och koncenterar dig på detta (vilket kan ta tid). Det bör då helst inte heller vara ett allt för lätt program utan ett där det händer lite och finns lite rörelser.

2. Bli helt oaktiv, mjuk och bara glida med honom. En del hästar surar och tappar bjudningen ännu mer om ryttaren försöker sätta lite press på dem. På en del av dem så räcker det med att ryttaren sitter still och passiv ett tag så hittar de plötsligt bjudningen och börjar rulla på igen. (problemet är då oftast att ryttaren har överridit och ridit för starkt, hårt och främmande vilket hästen reagerat på)
Det lättaste är ju att börja med att prova detta och helst då i ett väldigt lätt program med bara transportsträckor så att han får tid att komma igång.

Vilket som är lösningen för er går inte att svara på men är man som ryttare medveten om problemet och verkligen anstränger sig för att inte tappa fokus inne på banan (och bli smått paralyserad) så brukar det kunna lösa sig efter ett tag. Men det gäller att tävla, tävla, tävla....

Glömde att säga att hur du gör dagen innan spelar ingen som helst roll. Det hela handlar enbart om hur du som ryttare lyckas lösa problemet inne på banan.

Tack för riktigt bra svar!

Jag ska prova båda sätten, jag börjar med att vara lite passiv då han har en del humör så är det mycket möjligt att jag försöker överrida direkt när jag känner att han inte bjuder. Funkar inte det får jag prova det andra sättet.

Jag ska starta 2 lätta klasser på ett KM om två veckor så jag börjar prova redan då. Jag kände mig lite uppgiven men nu när jag har några konkreta tips så känns det bättre och suget kommer tillbaka.

Tack!

jag har EXAKT samma problem med den häst jag rider nu. grön 8åring, i princip bara skogsmulleriden tidigare, fått göra som han vill.
jättestora framsteg i ridningen, har både gång och kapacitet plus en enorm utstrålning. på träning har han hela tiden varit framåt och i början av passen varit på tok för pigg och på alerten.
när vi debuterade i söndags var därför tempot det minsta jag hade bekymrat mig om, jag var mer orolig för att han skulle flippa ur och "springa bort sig".
framridningen reds med spö och jag kände visserligen redan där att han stod emot - men det är ingenting mot vad han gjorde när vi kom in på banan. som att starta en stendöd bil utan startkablar.....
båda klasserna, LC och LB, gick likadant, stendöd häst utan någon som helst bjudning och jag var väldigt besviken igårkväll.
hade det varit något annat som krånglat, något av de problem haft på träning, hade det varit en helt annan sak. bjudning har aldrig varit något problem innan och därför blev jag så överraskad.
inför LB:1an fick jag låna ett par kraftiga och rejäla kingsize-sporrar för att komma åt honom bättre - och visst gick han lite bättre men att sitta och borra in sporrar i sidorna på en häst som är stendöv för skänkeln med liten eller ingen reaktion känns inte rätt...
:(

Men som saigon skrev handlar det om uppvisningsridning....och om du vill kunna rida ett program framför en domere ska du lösa sitvationen.
Tror nog ej att hon menade borra in sporren utan att snabbt kicka till så du får en reaktion.
Eftersom vi nu ej får andvända spö kan en lösning vara att träna på att kicka med skänkeln samtidigt som man ger en förstärkning med spöt och ge mycket beröm när reaktionen blir den rätta..
Förhoppningsvis kan hästen förknippa hjälpen och den träningen inne på banan sedan.

jo, absolut. när jag tänker efter så förstärker jag skänkelhjälp med spö snarare än att "kicka till" när jag tränar. det är ju så mycket lättare att toucha litegrann på baken med spöet än att tjonga till med sporren och rubba skänkelläget när man vill göra hästen uppmärksam, känns det som iallafall...
ska helt klart börja med att befästa skänkelhjälperna, så att han reagerar kvickt utan spöhjälp.:bump:

Jag har samma problem som er andra, hästen är kanon på framridningen, lyssnar på minsta lilla vink men så fort man kommer in på banan segar han till.

Tipset jag fick av min ena tränare var att jag ska rida mkt mera aktivt och engagerande på framridning. Innan har jag endast ridit max 15 min på framridningen, gått in på banan och bara runnit genom programmet utan missar. Men nu när man börjar gå uppåt lite mer i klasserna mådte man kräva mer av hästen, även på framridningen.

Prova att göra såhär:
Börja skritta på lång tygel en stund, nöj dig inte med en lat och seg fri skritt utan skänkla på så att bakdelen aktiveras redan då, detta förbereder hästen på att den ska jobba, den blir mer uppmärksam på dig.
Ta sedan och trava igång hästen i halvlåg form så att den får sträcka ut och värma upp, byta varv ofta och böj ordentligt så att hästenblir loss i nacken.
Skritta sedan igen något varv på lång tygel, men aktivera bakdelen!
Sen övergår du till mellanskritt, gör även här övergångar till skritt-halt-skritt-trav-halt-skritt etc. för att få hästens uppmärksamhet. Börja sedan lägga in galoppfattningar på samma vis.
Trava sedan i kort tarv, gör tempoväxlingar till samlad trav-mellantrav-samladtrav. Gör volter, serpentiner, ått-volter mm.
Se även så att hästen lyssnar på ryggning, galopp, halt mm.
Skänkelvikningar, öppna, sluta i trav o galopp är alltid bra.
Gör tempoväxlingar i galopp också likadant som i trav.
Ha även korta skritt pauser så hästen får sträcka ut då och då!

Variera formen til låg-hög, se så att hästen ej knäpper av, den ska lyssna på dej, även inne på banan sen.

(glöm ej den förvända galoppen, otroligt bra för att se så hästen ej själv bytar galopp)

Lycka till!

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
897
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tränar tydligen hela tiden på att hitta balansen mellan aktiviteter och vila, och verkar fortfarande ha en del kvar att lära. Efter...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ I natt var jag med om något jag upplevde som väldigt skrämmande, och jag kan inte riktigt släppa det... Vad fan hände? Under kvällen...
2
Svar
25
· Visningar
4 120
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar