Seg väntan och några frågor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Mitt sto håller mig på sträckbänken! Inatt trodde jag det var dags, men inte då. Vid 23tiden när jag släckte och tittade till henne var springan mycket längre än normalt och mycket slapp/svullen så jag trodde det kunde vara nåt på gång. Och sen betedde hon sig inte som hon brukar. Strax efter 01 började hon gräva i bädden (halm) och la sig ner. Hon stånkade och pustade och lät konstig, men eftersom hon lagt sig med rumpan mot väggen gick jag ut och hon reste sig igen. Sen la hon sig inte ner mer! Däremot fortsatte hon ha ganska kraftiga värkar ett par timmar till. Så min natt blev helt förstörd och jag har en rungande huvudvärk.

Idag är hon som vanligt ute i hagen, pigg och glad. Springan är inte lika lång som i natt dessutom, ser faktiskt helt vanlig ut där bak (något svullen dock). Hon har fyllt juvret ordentligt sen en tid tillbaka (mer o mer för varje dag, ganska stort juver nu), dock inte *ända* ner i spenarna och hon varken rinner eller har pluppar.

Hon är ju beräknad till den 2/4, dvs om en vecka. Hur vanligt är det att de blir alldeles långa i springan där bak (o svullna) utan att det händer något? Hur långt i förväg kan de ha ganska kraftiga värkar egentligen? Kan de verkligen knipa ihop och vänta? Hon är sprickfärdig! Och så kraftiga värkar som hon hade i natt har hon inte haft tidigare, hon var ganska orolig, men hon svettades inte eller nåt. Kan hon verkligen hålla på så här i en vecka till???

Den som väntar på nåt......

Jodå, hon kan gå både 1 & 2 veckor till, det är inte ovanligt med förvärkar vid just dessa veckor innan.

Vulvan brukar 'slappa sig' också vid dessa tillfällen, men även just på kvällarna då hon slappnar av.. sen kan hon snabbt 'dra ihop den' då man lyfter på svansen för att titta, eller på morgonen då hon ska ut i hagen.. samma fenomen med juvret, dras ihop ute.. slappnar (ökar) inne.

Fortsatt vaka alltså... man vet aldrig, den kan födas idag - kommande natt - imorrn, eller om x dgr :D

Jisses, förstår att du inte kunde sova ;) Jag har planer på att ta föl efter min fröken men inte förrän till nästa vår tidigast. Efter att man själv har fött två barn vet man ju jobbig tiden innan kan vara med förvärkar etc.Jag vet att det är samma med hästar även om jag aldrig har upplevt det.
Lycka till och meddela vad det blir för något :love:

...väntar alltid för länge. Hihi. :)

Förvärkar har hon ju haft ganska länge nu, i början väldigt beskedliga, inatt de kraftigaste hitintills. Så pass att svansen åkte upp och ner.

Vulvan (har svårt att hitta rätt namn...vad brukar man kalla stonas yttre könsorgan? Är det vulva??) drog INTE ihop sig när jag lyfte på svansen! Det är ju en van gammal dam, som blivit seminerad de flesta gångerna i sitt liv, så hon bryr sig inte om man så slår knut på svansen. Man skulle förmodligen kunna utföra både rektal- och vaginalundersökning utan provspilta eller liknande!

Men jag var rädd för att du skulle svara precis så...närsomhelst från nu till om ett par veckor. Tur man är lite av en nattuggla då...men det är värre på dagarna efteråt. Men jag är ju ändå hemma, så jag får väl passa på att sova på dagarna istället. :D

Ska man göra en jämförelse...så har Huttan haft så kraftiga värkar 2-4 dagar innan varje fölning.Kanske olika på varje individ hur länge...men det rörde sej om ngt liknande på Vesslan med...hmden enda som knappt visade något alls var ponnyn. ;)

Jag undrar... och tror att dessa förvärkar var hennes första el. andra och ganska lägligt i tid räknat (ca 1 el. 2 v innan) enligt mina stons beteenden!?

Allt annat som vi tror är förvärkar, är nog mer en olust hos stoet (obekvämt, ont) över den sprattlande ungen som far runt som en jojo och slänger ut sina långa ben mot känsliga områden, den har ju lite trångt sista månaden!

Värkar är nästan osynliga på de flesta ston, knappt att man ibland ens ser krystvärkarna då de börjar komma (på vissa ston) 'suck', men man lär sig vartefter för var och en hur de 'brukar' bete sig!

Jameen.. herregud, vilket namn 'vulva' är, låter ju som nån slags varulv :rofl:.. hemma säger jag bara rätt & slätt *musen* (=gullig och gnager på allt) :o

De yttre genitalierna (?) kallas vulva (latin?) och de inre är vagina, heller inget roligt namn faktiskt.. men gulligare än vulva, tycker jag :D

Här är en till som väntar och längtar :). Mitt sto har gått några dagar över tiden. Jag har jag inte behövt vaka någon hel natt än....men nu börjar det dra ihop sig...om hon nu inte ska hålla på sig ytterligare ett tag för att se hur uthållig matte är:D
Lycka till med din fölning/Wera

Ja det låter ju typiskt ponnyer. De klara väl allt själv ungefär. :D

Jag fortsätter mitt (ändlösa känns det som) vakande i alla fall. Vill ju inte missa det här för hela världen! Har sovit några timmar idag så nu känner jag mig ganska pigg igen. :D

Hmmm, du kan naturligtvis ha rätt. Det är lätt att ta miste, speciellt om man inte sett det förut. Men jag tror nog ändå att jag har lite koll! :)

Jag har sett (eller tyckt mig se) samma slags kramper (väldigt speciella), fast inte lika kraftiga som nattens och gårnattens, åtminstone under (drygt) en vecka tillbaka.

Och jag har undersökt henne varje kväll, när vi tagit in dem, både med ögonen (pälsen, allmänt intryck, hur hon mår etc) och händerna...tittat kännt på hennes juver o spenar, korset/bäckenbanden, lyft på svansen och undersökt vulvan (längd, spänst, ev svullnad, färg). :o

Och så sist men inte minst, övervakningskameran! Jag tycker nästan det är roligare att titta på Francess-TV än nån film...vilket INTE min man håller med om! :D

Men du kan naturligtvis ha rätt, du har betydligt mer erfarenhet! Å andra sidan är ju alla ston olika och jag hade önskat att förra ägaren (tillika uppfödaren) hade haft vett att notera lite ang stoets dräktighet och fölningar. Trots 11 föl tidigare är det ingen som kan tala om för mig hur länge hon brukar gå dräktig! Eller vilka tecken hon brukar visa! Suck. Men man kan ju inte få allt heller. ;)

Jag tycker vulva låter så högtravande. Kanske för att man så sällan uttalar ord som vulva och vagina till vardags? Jag vet inte ens om man säger blygdläppar om hästar? För inte har de väl inre blygdisar som vi mäniskor? Hmmm...nu ska jag banne mig kolla i min avelsbok! Nej, det står bara slida = vagina och blygden = vulva. Jaja, vi får väl nöja oss med det!

Jag sa "musen" en gång (visste inte vad jag skulle säga) för ett år sen ungefär, till veterinären som behandlade stoet för livminfl. Veterinären tittade på mig som om jag var galen. Och jag skämdes som en hund. :D

Hej wera! Hur har du vetat vilka nätter du ska vaka eller inte? Eller du har bara chansat?

Igår var tredje natten för mig, men första gången jag var uppe ända till 0330. Har gått och lagt mig vid 01-0130 tidigare, då stoet ställt sig för att sova punktligt samma tid. Igår (inatt) var första gången hon inte gjorde som hon brukar, så jag var naturligtvis på helspänn! :D

Jag är så spänd inför det här, så jag kommer väl att få vaka varje natt i två veckor! :rofl:

Åh, jag glömde ju! Ikväll när vi tog in hästarna och jag undersökte stoet hade juvret fyllt ut halvvägs ut i spenarna med!!! Så nu kan det väl inte vara så långt kvar? :idea:

Självklart att du har koll på ditt sto.. jag kan ju inte se henne alls, bara försöka 'tyda' vad du ser (upplever).. inte helt lätt!

Men som du skrev nu om förvärkarna sedan drygt veckan tillbaks.. så kanske du bara behöver vaka 1 vecka till, då stämmer det ganska bra :)

Samtidigt som jag svarar dig så tänker jag även på andra som läser i tråden och förtydligar därför mina svar lite väl mkt kanske!?

Helt rätt att man inte kan dra alla ston över en kam.. inte ofta som ett sto följer exakt samma schema från år till år, om det ändå vore så enkelt!!!

Vad var det för en konstig Vet. förra året.. pryd, religös eller gammal, musen har väl använts (ordet alltså) i många år :D

Åh, jag glömde ju! Ikväll när vi tog in hästarna och jag undersökte stoet hade juvret fyllt ut halvvägs ut i spenarna med!!! Så nu kan det väl inte vara så långt kvar? :idea:
Trots det så blir mitt svar 0 - 2 veckor.. tyvärr! ;)

Och jag tycker du gör en mycket bra insats med att tolka! Det är naturligtvis inte lätt för dig (eller nån annan) som varken känner mig eller mitt sto att tolka "rätt". Jag fick tex beröm av hingstägaren förra året för att jag hade sån koll på mina ston, att när jag kom ner kunde de betäcka direkt, samma eftermiddag! (Lite skryt kanske :o )

Jag tycker iofs det är bra att du är (över)tydlig, det är ju kanske fler som följer våra diskussioner. :bow:

Men jag trodde faktiskt att ett sto följde samma mönster varje dräktighet! Ungefär lika långa (viss variation beroende på fölets kön möjligtvis) och med ungefär samma tecken inför fölning. Men det hade kanske varit för enkelt för oss! :D

Förra årets veterinär jobbar faktiskt dessutom på Helsingborgs Djursjukhus (förutom egen liten klinik)! Och h*n var inte särskilt gammal, yngre medelåldern ungefär (ca 45-50 vad jag kan minnas). Om h*n var pryd och/eller religiös kan jag inte säga däremot. Kanske "musen" bara brukar användas i anknytning till kvinnor och inte hästar? :D

Vad tror du föresten om utvecklingen av juvret? Att det nu är halvvägs utfyllt även i spenarna? Jag misstog mig innan, jag har ju envisats med att juvret varit fyllt ut i spenarna, men såg ikväll att jag hade fel. Nu vet jag hur det ser ut! Spenarna har däremot varit väldigt spända hela tiden, var väl det jag misstog mig på. :o

Vad tror du föresten om utvecklingen av juvret? Att det nu är halvvägs utfyllt även i spenarna? Jag misstog mig innan, jag har ju envisats med att juvret varit fyllt ut i spenarna, men såg ikväll att jag hade fel. Nu vet jag hur det ser ut! Spenarna har däremot varit väldigt spända hela tiden, var väl det jag misstog mig på. :o
Ett helt fyllt juver tränger liksom ner mot-/i spenarna, så spenarna blir kortare men desto bredare.. eeh, som uppochnervända pyramider ungefär fast runda i formen och inga veck syns, man kan knappt greppa tag upptill om spenen (mot juvret).. DÅ är spenarna fyllda till bristningsgränsen :)

Tusan så svårt att förklara.. man skulle ha en drös med bilder :idea:

Nej, nej jag förstår precis! Det är ju därför jag förstod att jag tog miste innan! :)

NU har de fyllt ut till häften? ungefär ner i spenarna. Så att de är mer trekantiga, precis som du beskrev det! Hittade en bra bild i Att bli med föl-boken (s 41). Alltså inte riktigt helt utfyllt ända ner till spetsen av spenarna, men inte långt ifrån. Väldigt breda upptill mot juvret, inte lika greppvänligt som innan, så att säga.

Så, vad tror du om det? Max en vecka? ;)

Uppdatering! Har precis varit ute och provmjölkat mitt sto. Passade på att tvätta av hennes juver med ljummet vatten och svamp. Hon var lite grinig, förmodligen lite öm såklart.

Men det var inte svårt att mjölka ur några droppar i ett dricksglas! Och det var helt genomskinligt, fast lite oljigt och svagt gulaktigt, som honungsvatten ungefär.

Enligt expertisen betyder det att vi kan sova lugnt i natt. :D

Så, vad tror du om det? Max en vecka? ;)
OK, jag drar ifrån 1 vecka från tidigare utsago.. kanske du får ett 1 April-föl ;)

Skämt åsido, det går inte att säga någon tid alls egentligen.. hon kan ju lika gärna föla närsomhelst.

Jag vakar hellre i 14 dgr på osäkra ston än att missa alltihop och kanske även mista både sto & föl!!!

Enligt expertisen betyder det att vi kan sova lugnt i natt. :D
Lita endast på dig själv.. men om jag var du skulle jag inte våga sova lugnt inatt eller kommande dygn, tror ju inte att du kommer göra det heller :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 665
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 162
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar