Seg och loj

Sv: Seg och loj

Jag hade nog faktiskt börjat med ett blodprov, om du inte varit med om samma hängighet förut o vill prova låta honom vila.

På ett blodprov får du veta hur han har det med hemoglobinet(järnet), protein etc. Brist på järn i blodet ger hängighet, håglöshet och sämre ork. Det kostar några hundralappar och ett vet.besök men det kan vara värt det. Järnbrist kan man ju aldrig vila iordning. Visar blodet sig vara ok kanske det bara är lite vila han behöver.

Kämpa på!

Ja, okej. Jo kan ju även vara något sådant. Måste nog kolla upp hela hästen överhuvudtaget känns det som. Sambon ska rida på onsdag, alltid nyttigt att se hästen ifrån marken tycker jag. För kan ju bero på mig att han är som han är också. Även jag är less och loj ibland nämligen när man bara lullar på i samma gamla stigar och alltid själv.

Hej
Jag känner igen mig. Min unghäst på 6 år har "lagt av" nu när min andra häst är skadad och vi alltid rider själva.
Jag har som du funderat på om något är fel eller om det är mentalt han är trött. Det känns som att rida en seg åsna och galopp orkar han max 10-20m.
Vad gör man?
Jag varierar ridningen, låter han vila ibland. Han är inte fet. Nu funderar även jag på att ta prover men han är ändå lycklig när han får komma ut, vill ut, går själv till grinden när jag kommer med grimskaftet, vill om vi bara lunkar...........suck.
Var är energin som fanns tidigare?

Hej
Jag känner igen mig. Min unghäst på 6 år har "lagt av" nu när min andra häst är skadad och vi alltid rider själva.
Jag har som du funderat på om något är fel eller om det är mentalt han är trött. Det känns som att rida en seg åsna och galopp orkar han max 10-20m.
Vad gör man?
Jag varierar ridningen, låter han vila ibland. Han är inte fet. Nu funderar även jag på att ta prover men han är ändå lycklig när han får komma ut, vill ut, går själv till grinden när jag kommer med grimskaftet, vill om vi bara lunkar...........suck.
Var är energin som fanns tidigare?

Ja, visst är det irriterande!?
Det är ju flockdjur och självklart tycker dom oftast att det är roligare när man rider ut tillsammans med andra.

Man börjar ju undra om något är fel, men så fort man rider med någon annan i mer än skritt så vaknar han till. dock händer det väldigt sällan, då alla i mitt stall bara skrittar hela tiden och knappt rider överhuvudtaget.

Jag varierar också ridningen, longerar och tömkör även litegrann, inte tjock eller så. Men ändå försvinner energin!

Häromdagen var han dock piggare, då blåste det ute så han trodde väl han var hemma på Island igen :D

Idag hade vi en bra ridtur, äntligen. Jag red bara 40 min runda i alla gångarter och han bjöd fram och tyckte det var kul.

Jag läste även en del i alla mina hästböcker: Att man ska berömma så fort hästen bjuder till, istället för att bestraffa när han inte gör det.
Att man ska driva med sätet och inte bli för tjatig med andra hjälper, vilket lätt händer när hästen inte vill.

Jag tror att vissa hästar/individer är mer svårstimulerade än andra vilket gör att det lättare blir uttråkade. Då blir det svårare för oss ryttare att hålla motivationen uppe både för hästen och sig själv.

Det stod i en bok att ibland kan man bara gå in i padocken och ställa sig med hästen. Inget krav, och ingen händelse. När hästen börjar bli uttråkad av att ingenting göra så ska man försiktigt peta på den så han rör sig och då berömma kraftigt och avsluta. Varje gång gör man mer och mer till hästen själv vill att något mer händer. Detta från Klaus Ferdinand Hempflings bok.

Korta intensiva pass tror jag är bra.
Får se hur min lilla pålle är imorgon????

Hoppas det går bra och framåt för oss båda med våra sega pållar. Vi kan ju uppdatera om ett tag och se om vi gjort framsteg.

Vad roligt att höra! =)

Ja, alla är ju olika. Vissa lessnar fortarare än andra, helt klart.

Ska uppdatera senare om det blivit någon förändring, nu ska han vila lite för han har vaccinerats idag

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 716
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Nu skulle jag behöva lite råd. Jag har då en -98 född islandshäst, sto. Förra hösten segade hon till sej, var inte lika fartfylld som...
Svar
11
· Visningar
1 673
Senast: skuggi
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 538
Senast: Shenzi
·
Hundhälsa Hunden är sex år gammal och har aldrig haft minsta magproblem förutom att han är opererad för magomvridning i feb-13, och att han (redan...
2
Svar
24
· Visningar
11 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18