Status
Stängd för vidare inlägg.

percival

Trådstartare
Jag har en otroligt seg valack vilket ibland är mkt jobbigt och kan vara mkt frustrerande. Jag undrar om någon här har några tips att ge. Ex bra foder som ger lite extra energi och som inte sätter sig i huvudet. Han får för närvarande hästekraft(vilket funkar bra) och oxå hel havre.
//cia

Senast ändrad:
Sv: Seg häst

Hejsan,

Jag ger min Frieser en müsli från Dodson & Horrel som heter Stay Power. Det ger energi men sätter sig INTE i skallen.
Det funkar på honom och jag vet flera andra hästar det funkat på också

Zeeke skrev:
Hejsan,

Jag ger min Frieser en müsli från Dodson & Horrel som heter Stay Power. Det ger energi men sätter sig INTE i skallen.
Det funkar på honom och jag vet flera andra hästar det funkat på också

Jag vill gärna inte byta kraftfodret då han mår mkt bra av detta. Där emot kan jag tänka mig nån sorts tillskott.
Min häst är ganska lat av sig i naturen dock men en lite piggare häst skulle inte skada. Sen tycker han iofs att det inte är så jättekul med träningspass i manege/paddock där emot är ridning i skogen väldig kul och då blir han ju naturligtvis lite mera framåt :smirk:

Eftersom han är pigg i skogen och tycker att det är tråkigt att arbeta i paddock/manege, kanske det inte har med utfodringen att göra. OMVÄXLING kan vara nyckelordet. Om du inte har provat så testa det först och se till att ni har kul tillsammans så kanske du slipper extra tillskott! :D

Coffeaclub skrev:
Eftersom han är pigg i skogen och tycker att det är tråkigt att arbeta i paddock/manege, kanske det inte har med utfodringen att göra. OMVÄXLING kan vara nyckelordet. Om du inte har provat så testa det först och se till att ni har kul tillsammans så kanske du slipper extra tillskott! :D

nja pigg är väl kanske lita att ta i men jag märker ju att han tycker att det är roligare att springa i skogen än en massa krav och jobb i manegen.. Jag försöker variera ridningen så gott det går. Tycker själv inte att det är så skoj med träning i ex manegen var å varannan dag ;)

Men om han (och du ) tycker att det är roligare att rida i skogen, så arbeta mer i skogen. Rid lite dressyr på grusvägar, serpentiner runt träd, hoppa stockar m.m. Så kanske pållen blir lite piggare och tycker att det är skojigare att arbeta. Att rida ut mkt brukar många gånger bidra till ökad framåtbjudning.

Har du en uträknad foderstat på analyserat foder?

Det behöver ju inte vara så att det bara är energimängden det är fel på. Det kan ju vara obalans eller andra brister som kan ge samma sak som du beskriver.

Jag läste om din "sega" häst. Vet du hur man gör roll-backs? Om man vill ha lite fart, men ändå en häst som lyder, så kan man göra roll-backs mot staketet på en ridvolt. Ta det hela försiktigt i skritt först så inte din pålle blir rädd och osäker. Gör helt enkelt så att när ni skrittar/travar längs med staketet så ta i ytter tygel och vänd helt om utåt mot staketet (det måste finnas plats att vända). Du själv ska titta bakåt när du vänder så att hela din kropp vänder före hästens. Sen gör du samma sak tillbaka igen. 3-5 gånger. Kanske det piggar upp lite.

rapsolja!
1 dl/ dagen, sen sänker du efter han, du märker hur mkt din häst behöver :)

Den här tråden är 3 år gammal!
Måste du leta upp så gamla trådar hela tiden.
Uppe till vänster i varje inlägg står det datum o tid för när inlägget skrevs.
// Linda

Den här tråden är 3 år gammal!
Måste du leta upp så gamla trådar hela tiden.
Uppe till vänster i varje inlägg står det datum o tid för när inlägget skrevs.
// Linda

Men! Vad är det för attityd du har? :eek: Det finns säkert de som letar info ang hur man bäst ska fodra en häst som är seg i år, 2008, och då är det väl bara positivt att man uppdaterar äldre trådar isf att skriva samma ämne om och om igen? :idea: Detta borde en moderator svara på (och om man inte ska kunna skriva i tre år gamla trådar borde de kanske låsas...).

Bästa tipset till dig Linda är att om du inte vill att det ska bli liv i gamla trådar så skriv inte i dem. Speciellt inte om du inte vill tillföra tråden något annat än "dumheter" :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 547
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 352
Senast: Ise
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 862
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka