Torill
Trådstartare
Jag hörde om en ridskola i trakten som inte ville sedera en av sina ridskole hästar för att klippa den så den fick gå med päls. Inget konstigt med det kanske men anledningen till att man inte ville sedera var att då kunde dom inte använda den i verksamheten på fem dagar. Då det var en av dom bästa ridskolehästarna dom hade så ville dom inte vara utan denne så länge.
Min fråga är om det verkar rimligt? Kan man verkligen inte rida hästen flera dagar efter sederingen?
Jag har ju fått mina hästar sederade vid olika tillfällen men det har alltid varit i samband med skador så jag har inte haft någon anledning att fundera över om dom har behövt vila från ridning efteråt. Jag har inte upplevt att dom skulle vara direkt påverkade mer än några timmar efter sederingen när jag har hanterat dom på andra sätt.
Vad har ni för erfareneheter?
Min fråga är om det verkar rimligt? Kan man verkligen inte rida hästen flera dagar efter sederingen?
Jag har ju fått mina hästar sederade vid olika tillfällen men det har alltid varit i samband med skador så jag har inte haft någon anledning att fundera över om dom har behövt vila från ridning efteråt. Jag har inte upplevt att dom skulle vara direkt påverkade mer än några timmar efter sederingen när jag har hanterat dom på andra sätt.
Vad har ni för erfareneheter?