Sederad häst går inte att rida på flera dagar?

Torill

Trådstartare
Jag hörde om en ridskola i trakten som inte ville sedera en av sina ridskole hästar för att klippa den så den fick gå med päls. Inget konstigt med det kanske men anledningen till att man inte ville sedera var att då kunde dom inte använda den i verksamheten på fem dagar. Då det var en av dom bästa ridskolehästarna dom hade så ville dom inte vara utan denne så länge.

Min fråga är om det verkar rimligt? Kan man verkligen inte rida hästen flera dagar efter sederingen?

Jag har ju fått mina hästar sederade vid olika tillfällen men det har alltid varit i samband med skador så jag har inte haft någon anledning att fundera över om dom har behövt vila från ridning efteråt. Jag har inte upplevt att dom skulle vara direkt påverkade mer än några timmar efter sederingen när jag har hanterat dom på andra sätt.

Vad har ni för erfareneheter?

Det är väl självklart att du kan rida en häst efter sedering. Jag hade en häst som jag efter en skada var tvungen att sedera (mycket låg dos, mest som avtrubbning) när den skulle sättas igång för att inte flyga av hela tiden.

Dom kanske tänker på karenstiden för tävlingsstart som är 96 timmar?!?

Jag rider helst inte samma dag eftersom man inte riktigt vet hur hästen känner sig men om man sederar på morgonen så borde det inte vara några problem att rida på em om man nu måste.

Karenstiden kanske är 96 timmar? Det är skillnad på att rida hästen lätt och använda den i verksamhet. Karenstiden gäller inte bara tävling utan även träning för tävling m.m.

Aldrig hört att man inte skulle kunna rida en häst på flera dagar som blivit sederad..däremot brukar man ju oftast låta dem vila den dagen då det ändå är ganska jobbigt för en häst att bli sederad.

Men 5 dygn låter väldigt överdrivet för att ha sederat en häst för klippning och oavsett som i detta fallet om hästen mår dåligt av sin päls anser jag att det då kanske är motiverat/värst isf att ta den ur verksamheten för en behandling den senare mår bättre av?

Är det inte så att detta blivit förväxlat på något sätt, iom att de flesta blir sederade ffa vid skador, tandbehandling etc som kräver ett par dagars frånvaro?

Fast har man ett regleverk man förbundit sig till, så måste man ju hålla sig till detta. Oavsett om det är klippning eller behandling, sedering är ju sedering oavsett skäl.

Fast har man ett regleverk man förbundit sig till, så måste man ju hålla sig till detta. Oavsett om det är klippning eller behandling, sedering är ju sedering oavsett skäl.

Men gäller inte det när det kan uppfattas påverka prestation på tävling eller inför tävling/träning för tävling?

Vilket regelverk hör detta till?

Hur gör verksamheter isf som måste sedera hästar vid skoningar etc?

Senast ändrad:
Hej!

När min sederats brukar kliniken säga att hon
1. ska vakna innan vi åker hem
2. inte får äta på 2 timmar
och
3. inte ska ridas samma dag.

Så så gör jag, har inte hört nånting om att inte rida dagen efter eller ännu värre 5 dagar efter. På ridskolan jag jobbade reds en av hästarna samma dag som han sederats för att kunna skos.

/Lavinia

Tack för alla svar. Det var mest en nyfiken fundering från min sida.

Det är ju onekligen så att det är skillnad på att rida sin egen häst som man känner väl efter en sedering jämfört med att ha den i en ridskoleverksamhet med ovana ryttare som inte känner hästen. Jag förstår om man vill ta det lite mer försiktigt i det läget. Kan ju även vara så att man som bunden till ridsportförbundet eller liknande förbinder sig att följa karensreglerna även när det gäller ridlektioner (inte bara tävling).

Hej!

När min sederats brukar kliniken säga att hon
1. ska vakna innan vi åker hem
2. inte får äta på 2 timmar
och
3. inte ska ridas samma dag.

Så så gör jag, har inte hört nånting om att inte rida dagen efter eller ännu värre 5 dagar efter. På ridskolan jag jobbade reds en av hästarna samma dag som han sederats för att kunna skos.

/Lavinia
Exakt detta är min erfarenhet också. Vi brukar sedera i samband med tandkoll/tandvård och har det inte varit något särskilt i munnen som förhindrar ridning (typ sår eller så, men det brukar det inte vara), skickas vi hem med ett glatt: "Rid som vanligt imorgon".

Det är stor skillnad att rida, och att använda i verksamhet. Verksamheten är styrd av en rad lagar och förordningar som inte har med själva ridningen att göra.

Det är stor skillnad att rida, och att använda i verksamhet. Verksamheten är styrd av en rad lagar och förordningar som inte har med själva ridningen att göra.

Fast i så fall måste detta vara något nytt, min ridklubb har en häst som måste sederas för att klippas och sådär och han har då aldrig vilkat några 5 dagar.

Det kan ju också vara så att man inte är ansluten till förbundet eller helt enkelt struntar i eller inte känner till reglerna.

Men vilken lag styr då att sederad häst måste vila i 5 dagar? Jag har aldrig hört den lagen eller sett någon verksamhet bry sig om den (å andra sidan är jag uppvuxen på stall där man fick dispens för både det ena och det andra så...)

Ett väldigt enkelt exempel på regler ridskolor är bundna av är tex reglerna om lägsta ålder på häst som används i verksamheten. Det är inte på minsta sätt olagligt eller förbjudet att rida 3-åringar, men ridskolor anslutna till ridsportförbundet får i alla fall inte använda dem i lektionsverksamheten.

Jag är utbildad ridlärare (level 2) färdig 2009, och har sedan dess hunnit jobba på tre ridskolor anslutna till Svrf. Jag har inte någon gång, varken under utbildningen eller senare, hört att det skulle finns regler som jämställer ridlektioner med tävling vad gäller karenstider. Tex vilar inte hästarna en hel vecka (gäller alla tre ridskolorna) när de har blivit vaccinerade, utan man försöker lägga det under tex ett lov när många är bortresta så att det blir färre lektioner/dag för varje häst.

Kl

Oavsett diskussioner osv så undrar jag specifikt vad för reglering enligt lag och allmänt som skulle föranleda att en häst som sederats inte skulle kunna arbetas/jobbas under 5 dagar . Känns otroligt märkligt rent allmänt utifrån sammanhanget och inget som har med karens att göra öht . De som argumenterat får ju gärna förklara .

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 980
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp