Se om sadeln passar...

Sv: Se om sadeln passar...

NEJ!!!
Jag köpte en sån för ett år sen. Tänkte ha en enklare westernsadel att ha på längre uteritter. (användas ibland bara) Men den sålde jag igen så fort jag kunde. Lädret är som pressat papper. Hemskt. Fendrarna är väldigt korta, så de passar inte om du har långa ben. Passformen på sadeln är väldigt underlig. På min häst var den för smal men låt kraftigt i framvikt. (Min häst är ganska bred, så jag visste att risken fanns) Jag provsatt i den och då fick jag inte lämna den tillbaka därför sålde jag. När den skulle säljas provade jag den på många olika typer av hästryggar för att kunna skriva i annonsen vilken rygg den skulle passa, men trots att jag provade så många olika ryggar så hittade jag ingen som ladeln låg bra på. Den låg i framvikt på precis alla jag provade den på. Spelade ingen roll om det var raka, svängda ryggar, stor eller liten manke. Den låg inte bra ändå.
Sadeln enda plus var att den var ganska mjuk att sitta i jämfört med alla dyra kvalitetssadlar jag provat, men det är inte mycket att komma med. Hellre en bra men hård sadel än en sån här.
Mitt råd är: Köp inte. Det finns säkert någon begagnad kvalitetssadel som är ett betydligt bättre köp.

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1...
2
Svar
27
· Visningar
2 271
Senast: Tossa90
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar