Se om sadeln passar...

Sv: Se om sadeln passar...

jag har alltid beundrat de "sadelutprovare" och sadelförsäljare som med sin röntgenblick, och med säkerhet konstaterar att "den och den sadeln sitter som en smäck". Vill man med säkerhet konstatera att en sadel passar så ska man ha en naken sadelbom från det aktuella märket, och i varje storklek och prova den på hästryggen, annars måste man vara begåvad med Stålmannens röntgensyn för att se genom allt läder o fårskinn, och det hela blir bara en gissning i alla fall. Men - ett självsäkert uppträdande och en sadelhandlarskylt på väggen kan dölja avgrunder av ens okunskap och man blir trodd som auktoritet på området!

Lade ned en massa tid och energi på en sån där förb*&¤#* böjbar sadelmall som skulle fotas och skickas tillbaka och gud vet allt. Tror ni sadeln (obs, dyr!) jag fick passade? Nepp :mad: :devil: :mad:

Nähä:eek:
Vad hade dom för "ursäkt"?
Och du fick väll skicka tillbaka den?
Eller vad gjorde du?

Bill..håller helt o fullt m, att det borde vara garanterat det bästa sättet, ja....menmen...
Man kan inte lite på lik f...b att det är just den sadeln som väl kommer hem sen...så va det när jag fick min förra...
Bommen passade, men sadeln var inte 100%...
När jag ringde försäljaren och bad han komma med sina bommar för o kolla om det verkligen va rätt....
Påstod han att hästen ändrat sig så mkt...visst, det kan hända, men så mkt på en XfullQ-bom:eek: o 3mån...
Och där fick man då ingen hjälp till byte:mad:

Så kan det gå när man handlar av "seriösa" företag.;) I de allra flesta fall köper ju kunderna de budskap om passning som de får av "sakkunskapen".

Men som kund är det jätte svårt att veta om hur seriöst företaget är som man köper ifrån! Hur och vad ska man göra för att veta att dom verkligen kan nått om det dom gör???

jag har alltid beundrat de "sadelutprovare" och sadelförsäljare som med sin röntgenblick, och med säkerhet konstaterar att "den och den sadeln sitter som en smäck". Vill man med säkerhet konstatera att en sadel passar så ska man ha en naken sadelbom från det aktuella märket, och i varje storklek och prova den på hästryggen, annars måste man vara begåvad med Stålmannens röntgensyn för att se genom allt läder o fårskinn, och det hela blir bara en gissning i alla fall. Men - ett självsäkert uppträdande och en sadelhandlarskylt på väggen kan dölja avgrunder av ens okunskap och man blir trodd som auktoritet på området!

Gör du så när du provar ut sadel till din häst? Eller hur gör du?

JA, jag provar ut storleken på sadeln med en naken bom. Jag har ingen röntgensyn tyvärr, som så många sadelutprovare tycks ha! Annars blir det hela bara en gissning och om gissningen är fel, ja då får hästen ta konsekvenserna av det misstaget. Ibland sitter jag i sadeln 6-8 tim varje dag i 5-6 dagar i sträck o då har jag inte råd med en sadel som bara kanske passar. Hästen måste kunna jobba varje dag!
Sen är det en annan viktig sak som jag tar hänsyn till: När jag köper en häst så är en av urvalskriterierna att den har "ridhästrygg", och med det menar jag att den har en ryggprofil som passar en sadel. Westernsadelarna är gjorda med en quarterhästrygg som mall och det underlättar i sadelletandet om man håller sej till en exteriör som har ungefär de måtten o vinklarna. Hur många har inte torskat dit på en charmig häst, t ex ett grovbyggt kallblod med flashigt hovskägg o häftig teckning ( t ex Tinker), för att sen hamna i ett livslångt letande efter en westernsadel i en storlek som inte finns att köpa. Fast det finns ju arbetssele o en plog som passar till den hästen, och det är ju en tröst i allt elände, man får byta inriktning o anmäla sej till DM i plöjning, eller varför inte köra dyngspridarn !;)

Senast ändrad av en moderator:

Sen är det en annan viktig sak som jag tar hänsyn till: När jag köper en häst så är en av urvalskriterierna att den har "ridhästrygg", och med det menar jag att den har en ryggprofil som passar en sadel. Westernsadelarna är gjorda med en quarterhästrygg som mall och det underlättar i sadelletandet om man håller sej till en exteriör som har ungefär de måtten o vinklarna. Hur många har inte torskat dit på en charmig häst, t ex ett grovbyggt kallblod med flashigt hovskägg o häftig teckning ( t ex Tinker), för att sen hamna i ett livslångt letande efter en westernsadel i en storlek som inte finns att köpa. Fast det finns ju arbetssele o en plog som passar till den hästen, och det är ju en tröst i allt elände, man får byta inriktning o anmäla sej till DM i plöjning, eller varför inte köra dyngspridarn !;)

Charmigt inlägg :D Men jag förstår vad du menar....

JA, jag provar ut storleken på sadeln med en naken bom. Jag har ingen röntgensyn tyvärr, som så många sadelutprovare tycks ha! Annars blir det hela bara en gissning och om gissningen är fel, ja då får hästen ta konsekvenserna av det misstaget. Ibland sitter jag i sadeln 6-8 tim varje dag i 5-6 dagar i sträck o då har jag inte råd med en sadel som bara kanske passar. Hästen måste kunna jobba varje dag!
Bra att du faktiskt gör som du skriver att andra ska göra. Tyvärr verkar det finnas dåligt med möjligheter att prova sadel på det sättet.

Sen är det en annan viktig sak som jag tar hänsyn till: När jag köper en häst så är en av urvalskriterierna att den har "ridhästrygg", och med det menar jag att den har en ryggprofil som passar en sadel. Westernsadelarna är gjorda med en quarterhästrygg som mall och det underlättar i sadelletandet om man håller sej till en exteriör som har ungefär de måtten o vinklarna. Hur många har inte torskat dit på en charmig häst, t ex ett grovbyggt kallblod med flashigt hovskägg o häftig teckning ( t ex Tinker), för att sen hamna i ett livslångt letande efter en westernsadel i en storlek som inte finns att köpa.

Klokt! Eller som någon sa "Köp en bra sadel och köp sedan en häst som passar till sadeln. Sadeln kommer att hålla längre än hästen."

När det gäller att hitta sadel så hade jag snarare det omvända problemet när jag skulle ha en sadel till min dåvarande taniga 3-åring. Han hade bra rygg för engelska sadlar i smal-normal bomvidd så det var inget problem. Att hitta westernsadel var svårare eftersom flera handlare hade ett sortiment i min prisklass (ca 10000 kr) som var anpassat till quarter resp kallblod. Min häst är ingetdera.

Jag tycker att man alltid (om man inte är hemskt duktig själv) ska ta ut en sadelutprovare som kan sin sak, vid köp av sadel. Det känns liksom säkrast! :)

bill å kenneth; har ni massa sadelbommar liggandes hemma lr?

där jag bor finns det ingen möjlighet att köpa/beställa hem Xantal bommar, om man inte vill betala multum.

och sedan blir man ju nyfiken på vad ni allsmäktiga jobbar med egentligen då ni hinner rida era hästar över 5timmar per dag flera gånger i veckorna....

och oftast väljer man faktiskt hästen efter personlighet, och om då deras kropp inte är perfekt ... spelar väl inte så stor roll? huvudsaken är väl att man trivs å att den har ett bra lynne? alla har inte som mål att tävla på A-nivå.

bara en personlig åsikt här; ni har säkert skitstor kunskap, MEN varför presentera den på ett OMOGET sätt så man helt enkelt hoppar över era inlägg för mestadels står bara "trams".
och nybörjare ska visst inte få finnas. nu skickar jag detta "öppet" då säkert fler skulle vilja veta varför ni är så mkt bättre "än oss andra" istället för att dela med er av eran kunskap istället för "fjantiga" inlägg.

hoppas att jag inte förstör hela tråden.
vill inte tjafsa, bara ha ett kort konkret svar utan sarkasm etc.

När vi letade en ny sadel till vår QH i fjol (beg först) var det en himla massa provande hit o dit innan vi bestämde oss för att köpa en ny till ett vettigt pris som man kunde sälja vidare om hon växte ur den.
Hästen har breda bogar och en rak men mkt kort rygg och en mkt muskulös rumpa. Sådeln var inte lätt att hitta en sadel m 16" säte och vi ville ha close contakt m roundskirt reining modell (f bra benkontakt) Vi skickade till slut bilder på hästen fr sidan, bakifrån över ryggen och även en sadelbomsmall las över rygg o bogar. Den skickades sen till butiken och de använde mallen på sina sadlar o hittade till slut en sadel som passade.Trodde att hon behövde en Full QH bom men det blev en XF QH bom för att bogarna skulle få mer rörlighet. Men nu ett år senare är jag i valet o kvalet att byta sadel i gen, musklerna från denna broiler rumpa (kan man fettsuga hästar?) börjar att växa sig mot ryggen efter vinterns arbete o ev behöver vi en ännu kortare sadel om hon musklar sig mer. Leta sadel är inte kul i bland, phu

bill å kenneth; har ni massa sadelbommar liggandes hemma lr?

där jag bor finns det ingen möjlighet att köpa/beställa hem Xantal bommar, om man inte vill betala multum.

och sedan blir man ju nyfiken på vad ni allsmäktiga jobbar med egentligen då ni hinner rida era hästar över 5timmar per dag flera gånger i veckorna....

och oftast väljer man faktiskt hästen efter personlighet, och om då deras kropp inte är perfekt ... spelar väl inte så stor roll? huvudsaken är väl att man trivs å att den har ett bra lynne? alla har inte som mål att tävla på A-nivå.

bara en personlig åsikt här; ni har säkert skitstor kunskap, MEN varför presentera den på ett OMOGET sätt så man helt enkelt hoppar över era inlägg för mestadels står bara "trams".
och nybörjare ska visst inte få finnas. nu skickar jag detta "öppet" då säkert fler skulle vilja veta varför ni är så mkt bättre "än oss andra" istället för att dela med er av eran kunskap istället för "fjantiga" inlägg.

hoppas att jag inte förstör hela tråden.
vill inte tjafsa, bara ha ett kort konkret svar utan sarkasm etc.

:bow: Bra skrivet behöver man säga mer :bow:

Så kenneth o bill vad har ni att säga...ni som e "proffs" o alltid vet bäst...

Tror du att de gjer ett svar? man skrattar så kaffet nästan tippar i knät när man läser era roliga mot...:bow: :bow:

Tror du att de gjer ett svar? man skrattar så kaffet nästan tippar i knät när man läser era roliga mot...:bow: :bow:

oho, nagelbitningen här nere i blekinge tar sin början :D Det här är ett svar jag Verkligen vill läsa :banana:

Nån som vill ha en kaka till kaffet? ;)

Naej, men för att återgå till tråden, En sadelutprovare låter ju bra.. men med tanke på vilken s*itsadel en sadelutprovare här hade en grönis att köpa till sin arab så mje.. bättre att ta dig tiden att leta reda på en sadelmakare ist som VERKLIGEN kan. Jag väljer då femton gånger hellre en sadelmakare till att kika än jag tar en sadelutprovare som tycker på att en s*itsadel från *****s sitter bra.. Den hade säkert funkat på nån häst, nånstans, med en otroligt tjock pad under.. jag har bara inte sett hästen den skulle kunna passa på ännu..

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1...
2
Svar
27
· Visningar
2 271
Senast: Tossa90
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar