Se om sadeln passar...

Kickis

Trådstartare
De är så mycket frågor hela tiden om "Kan denna sadel passa min häst" vilket är omöjligt att säga. Man måste ju helt enkelt prova sadeln på hästen. Men sen är ju frågan - hur ser jag om sadeln passar? Vad har ni för tips och råd och hur gör ni för att se om en sadel passar?

Sv: Se om sadeln passar...

Har man en häst med bra sadelläge är det rätt lätt för då lägger sig sadeln smäck, faller varken fram eller bak och man kan känna att den ligger med ett jämt tryck över hela ryggen samt ger bogfrihet.

En häst med sämre sadelläge (ibland obefintligt) är svårare. Syrrans Funny (den jag haft till i våras) är en sådan häst. Lyckades med hjälp av sadelutprovare från Tyskland och USA att hitta en hyfsad sadel som låg hyfsat med paddning...nu har hon byggt om sig lite och det är dags för ny utprovning. Vi lånade hem en Equiflex XXL och den såg ut att ligga perfekt...men vis av erfarenhet ville syrran ha henne jobbad i den och rider i värmen ca 20 minuter...efter en stund börjar hästen rycka i hårremmen syrran sitter av och när vi tar av sadeln ser vi att den legat fram och bak men inte mitt på ryggen.

Ja...nu har vi plåtat damen med en speciell sadelutprovare som åter gått till Tyskland och vi väntar nu på besked om det finns en sadel som kan ligga bra på henne... Min specialsadel för runda hästar faller framåt på henne men med paddning funkar det att jobba henne i den. Ger alltså inga tryckproblem men den passar alltså inte ultimat. Dock ligger den perfekt på min Welsh Cob.

Så här ser syrrans häst ut:
hast06d5.jpg

Har man en häst med bra sadelläge är det rätt lätt för då lägger sig sadeln smäck, faller varken fram eller bak och man kan känna att den ligger med ett jämt tryck över hela ryggen samt ger bogfrihet.

En häst med sämre sadelläge (ibland obefintligt) är svårare. Syrrans Funny (den jag haft till i våras) är en sådan häst. Lyckades med hjälp av sadelutprovare från Tyskland och USA att hitta en hyfsad sadel som låg hyfsat med paddning...nu har hon byggt om sig lite och det är dags för ny utprovning. Vi lånade hem en Equiflex XXL och den såg ut att ligga perfekt...men vis av erfarenhet ville syrran ha henne jobbad i den och rider i värmen ca 20 minuter...efter en stund börjar hästen rycka i hårremmen syrran sitter av och när vi tar av sadeln ser vi att den legat fram och bak men inte mitt på ryggen.

Ja...nu har vi plåtat damen med en speciell sadelutprovare som åter gått till Tyskland och vi väntar nu på besked om det finns en sadel som kan ligga bra på henne... Min specialsadel för runda hästar faller framåt på henne men med paddning funkar det att jobba henne i den. Ger alltså inga tryckproblem men den passar alltså inte ultimat. Dock ligger den perfekt på min Welsh Cob.

Så här ser syrrans häst ut:
hast06d5.jpg

Nämen!! Den har ju lika underbart sadelläge som min dam...:D

Lika bred bog?...Här är en till bild som visar att det inte är alldeles lätt att hitta sadel åt "Madame";)
kicki_funny05_2.jpg

Undrar om jag kan ta ett kort på mina fötter och få en skomakare att sy boots åt mig efter att titta på kort??!!

Nu var det ju inte enbart korten som var avgörande .... Hästen fotograferades med en sadelprovare på ryggen...

Sadelprovaren är kort beskrivet en stålställning som du formar efter hästens rygg. Hela sadelprovaren har sedan skickats till Tyskland tillsammans med korten...

Så om du fotograferar dina fötter och tar en gipsavgjutning av samma fotpar så kan nog skomakaren få fram ett passande par.....

Nämen!! Den har ju lika underbart sadelläge som min dam...:D

Efter att ha skickat sadelprovare till Tyskland tillsammans med kort på damen i fråga så skall det bli mycket intressant att se vad de rekommenderar för sadel åt min häst. Ännu mer intressant skall det bli och se vad priset på sadeln i fråga hamnar på...:cool:

Men om det fungerar och jag hittar en passande sadel så skall jag lägga in en tråd här om hur jag gick tillväga och hur resultatet blev... I så fall kan du göra samma sak.....

Undrar om jag kan ta ett kort på mina fötter och få en skomakare att sy boots åt mig efter att titta på kort??!!
:rofl: You got a point there, kenneth! :rofl: Du kan säkert få kvalificerad hjälp här på forumet, som det verkar! Så bara brassa in en bild på dina fötter o fråga! :rofl:

Efter att ha skickat sadelprovare till Tyskland tillsammans med kort på damen i fråga så skall det bli mycket intressant att se vad de rekommenderar för sadel åt min häst. Ännu mer intressant skall det bli och se vad priset på sadeln i fråga hamnar på...:cool:

Men om det fungerar och jag hittar en passande sadel så skall jag lägga in en tråd här om hur jag gick tillväga och hur resultatet blev... I så fall kan du göra samma sak.....

Tack, men jag har en sadel som passar.

Kenneth och bill:

hade ni läst den här tråden hade ni förstått att den inte handlar om någon "här är en bild på min häst-vilken sadel passar-tråd". :smirk:
Trådskarparen undrar om hur man provar ut en sadel, vad man ska titta på osv.. Ni som verkar kunniga hade ju kunnat ge något tips istället.

Kenneth och bill:

hade ni läst den här tråden hade ni förstått att den inte handlar om någon "här är en bild på min häst-vilken sadel passar-tråd". :smirk:
Trådskarparen undrar om hur man provar ut en sadel, vad man ska titta på osv.. Ni som verkar kunniga hade ju kunnat ge något tips istället.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Jag kan bara det "grundläggande", löpa med handen undertill och se om det tar "stopp", kolla så sadeln inte tippar framåt eller bakåt, kolla så det finns tillräckligt med plats över manken, hur den känns för mig o hästen att rida i och hur ryggen ser ut efteråt osv...

Nu har jag tur och har tillgång till en massa olika bommar och färdiga sadlar att prova med, samt någon som är kunnig i ämnet som kan hjälpa mig.

kl..

:banana: hehe tack tack

TS: Jag gör ungefär som wrangler skriver. Känner efter så att sadeln ligger jämnt över ryggen, dvs inte "bryggar", trycker osv. kollar att bogbladen "får plats". inte tippar. Det hade varit väldigt intressant att se nakna bommar på häst, men jag bor lite olägligt för det just nu..

Hehe, dom är inte så vackra vill jag lova...;) :D
Men det var mkt lättare att se, att o varför vissa sadlar/bommar inte passade...
Jag köpte min sadel så, förra året...visst kostar det, speciellt när man efter ett halvår kommer på att den inte passar länge:(
Nu hade jag sån tur i oturen, att jag fick inte den sålt under hennes vintervila, så den passade igen efter 2mån...
Tänkte att jag blir väll tvungen o sälja den så fort hon musklat sig, men än har jag inte behövt det:banana:
Tack o lov...den är såååå skön o rida i..

Puttar på denna tråd lite....
Kanske har något nytt på "sadelfronten" kommit....
Ja, jag hade tur, som kunde anv min sadel ytterligare ett år...men nu går det inte länge:cry:
Så idag har jag tagit bilder o gjort "provet", som sen skall skickas till Tyskland...
Vad tror ni om det här:
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/Sadelutprovning009.jpg
Kan det bli nåt vettit av det?
Nån som har erfarenhet?

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1...
2
Svar
27
· Visningar
2 271
Senast: Tossa90
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar