Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har man en häst med bra sadelläge är det rätt lätt för då lägger sig sadeln smäck, faller varken fram eller bak och man kan känna att den ligger med ett jämt tryck över hela ryggen samt ger bogfrihet.
En häst med sämre sadelläge (ibland obefintligt) är svårare. Syrrans Funny (den jag haft till i våras) är en sådan häst. Lyckades med hjälp av sadelutprovare från Tyskland och USA att hitta en hyfsad sadel som låg hyfsat med paddning...nu har hon byggt om sig lite och det är dags för ny utprovning. Vi lånade hem en Equiflex XXL och den såg ut att ligga perfekt...men vis av erfarenhet ville syrran ha henne jobbad i den och rider i värmen ca 20 minuter...efter en stund börjar hästen rycka i hårremmen syrran sitter av och när vi tar av sadeln ser vi att den legat fram och bak men inte mitt på ryggen.
Ja...nu har vi plåtat damen med en speciell sadelutprovare som åter gått till Tyskland och vi väntar nu på besked om det finns en sadel som kan ligga bra på henne... Min specialsadel för runda hästar faller framåt på henne men med paddning funkar det att jobba henne i den. Ger alltså inga tryckproblem men den passar alltså inte ultimat. Dock ligger den perfekt på min Welsh Cob.
Så här ser syrrans häst ut:
Undrar om jag kan ta ett kort på mina fötter och få en skomakare att sy boots åt mig efter att titta på kort??!!
Nämen!! Den har ju lika underbart sadelläge som min dam...
You got a point there, kenneth! Du kan säkert få kvalificerad hjälp här på forumet, som det verkar! Så bara brassa in en bild på dina fötter o fråga!Undrar om jag kan ta ett kort på mina fötter och få en skomakare att sy boots åt mig efter att titta på kort??!!
Efter att ha skickat sadelprovare till Tyskland tillsammans med kort på damen i fråga så skall det bli mycket intressant att se vad de rekommenderar för sadel åt min häst. Ännu mer intressant skall det bli och se vad priset på sadeln i fråga hamnar på...
Men om det fungerar och jag hittar en passande sadel så skall jag lägga in en tråd här om hur jag gick tillväga och hur resultatet blev... I så fall kan du göra samma sak.....
Kenneth och bill:
hade ni läst den här tråden hade ni förstått att den inte handlar om någon "här är en bild på min häst-vilken sadel passar-tråd". :smirk:
Trådskarparen undrar om hur man provar ut en sadel, vad man ska titta på osv.. Ni som verkar kunniga hade ju kunnat ge något tips istället.