se och göra i Skåne?

strawberrysylt

Trådstartare
Jag och pv har köpt sommarkort och tänker resa runt i Skåne så mkt vi hinner i sommar. Behöver massa tips på saker att se och göra! Tack!

//r
 
Sv: se och göra i Skåne?

Malmö är ju alltid trevligt, här finns det mesta. Emporia, centrum och ribersborgsstranden tycker jag är värt att besöka. Om jag minns rätt gillar du att shoppa second hand? Isåfall kan jag tipsa om Myrorna och Emmaus som båda ligger på Ystadvägen.

Ystad är en underbart fin liten stad, små gator med fina gamla hus. Fin strandpromenad också.

Sen gillar jag själv Kivik också, vet dock inte riktigt hur lätt det är att ta sig med kollektivtrafiken.
 
Sv: se och göra i Skåne?

Har bara ett tips, om du är i malmö så rekommenderar jag La Grappa varmt! Dit går jag tillbaka varenda gång jag är i Malmö, så gudomligt god mat, trevligt folk och mysigt ställe. Särskilt på sommaren när man kan sitta på uteserveringen på torget.
 
Sv: se och göra i Skåne?

Tack alla!

Ja, second hand gillar jag!

Ystad ska vi till på onsdag :).

Finns här några kul museum?

//r
 
Sv: se och göra i Skåne?

Jag är ju då lite enkelspårig så här är mina tips, vet dock inte helt hur man tar sig hela vägen med kollektivtrafik men det borde ju gå!

Stenshuvud naturreservat vid Simrishamn, nära till Kivik. Vacker natur, man kan bada i havet och vandra till Hatten (ska själv dit i helgen!). På natten kan man lyssna efter lövgrodor i reservatet, de har ett nästan öronbedövande läte för att vara så små... I Kivik kan man besöka musteriet där de gör cider och äta lite god (kanske för dyr?) mat. Nu har väl äpplena kanske slutat blomma, annars är det väldigt vackert! De har oerhört mycket äppelodlingar.

Söderåsens nationalpark vid Ljungbyhed/Skäralid. Storslagen natur, utsikt, raviner, bokskog, jättegod mat på deras restaurang vid Naturum!

Kullaberg naturreservat vid Höganäs. Inte varit där själv men det står högt på listan av ställen att besöka!

Var nyligen på Lomma strand, det var riktigt trevligt om man vill ha en stranddag. Det är även väldigt mysigt inne i Lomma hamn med fik, restaurang, glassbar och allmänt fint iordninggjort.
Om man vill göra lite annat än bara besöka städer. :)
 
Senast ändrad:
Sv: se och göra i Skåne?

Du skrev nästan alla tips jag kom att tänka på :p Men jag instämmer i ditt inlägg och fyller på!

Ales stenar är ju också en klassiker, på Österlen. Ligger vid en mysig liten fiskeby vid kusten.

Vid Kullaberg ligger ju också Nimis, som är rätt häftigt att besöka! Det är ju Lars Vilks "land" med en massa märkliga torn av drivved. Udda och märkligt, men riktigt kul ställe!

Skryllesjön, en liten pöl i naturreservatet Skrylle utanför Lund. En jättemysig plats i ett gammalt stenbrott. Perfekt för en promenad och en picknick!

Måkläppen är ett näs utanför Falsterbo (ligger vid en golfbana, så långt söderut det går att komma där) bor det en hel hög med sälar - kan nog vara riktigt kul att kika på! I Falsterbo finns det ju också gott om stränder om vädret är fint :)

Forsakar och Hallamölla (båda ligger i östra Skåne men det är ett par mil emellan) är vackra vattenfall som är väl värda ett besök båda två!
 
Sv: se och göra i Skåne?

Malmö har ju massor som händer nu på sommaren, tips är att gå in på http://www.malmotown.com/sv/

Annars tycker jag ju att mitt hörn har en del att erbjuda, dvs nordöst. Stranden i Åhus är den bästa! Är ni där så är glassen på glassbåten i hamnen obligatorisk. Där finns också en del hantverkare som har utställningar och lite små, fina affärer. Käkar gör man bäst på Åmund. Vill ni sova över och äta så boka in er på Kastanjelund i Yngsjö, maten är himmelsk och ni kan promenera till stranden!

Kristianstad är ju mysigt om ni vill shoppa!

Mina smultronställen går inte att nå med buss... Annars hade jag gärna rekommenderat lite strövområden och underbara platser för lite naturliv.
 
Sv: se och göra i Skåne?

Tack så jättemycket allihop för era tips!

Eftersom både jag och pv är naturdyrkare passar era tips väldigt bra! Det där med sälarna och vattenfallen lät toppen, ja, det gjorde allt! Ales stenar och Stenshuvud hör till sånt jag borde se, har ju ändå bott här i Skåne i fyra år nu... är nog dags.

Kullaberg var vi vid för ett tag sen, sjukt fint! <3

Mer tips på second hand och loppisar tar jag mycket tacksamt emot också!

Och som sagt, gärna nåt kul museum, som inte handlar om historia, teknik, motor och fordon eller mördare... finns det? =P

I Kivik och kollat på äpplen har vi varit innan :).


//r
 
Sv: se och göra i Skåne?

Marknadssäsongen drar ju snart igång om man vill kolla på folk (och gräddbullar, leksaker, strumpor osv....)

Annars har andra kommit med bra tips, Nimis som flixon sa är kul och annorlunda!
 
Sv: se och göra i Skåne?

Jag gillar i och för sig inte kaffe, men det skulle inte förvåna mig om till och med den är god där. Allt är en smaksensation på La Grappa, har abstinens nu eftersom jag inte varit där sen i höstas, får lura med mig någon ner till malmö bara för att äta lite ;)
Sen är det ju himla mysigt att strosa i den fina staden också.
 
Sv: se och göra i Skåne?

Va, allvar? Det är ju faktiskt känt för att vara halvsunkigt i restaurangkretsar :angel: Kanske får gå dit och bilda en egen uppfattning.
 
Sv: se och göra i Skåne?

Jaså? Jag är ju utböling och har inte hört nåt. Men vi har varit där massa gånger, minst 3 gånger om året de senaste två åren. Och vi har alltid varit jättenöjda allihop. Har verkligen inte haft något alls att klaga på, och jag är ändå väldigt kräsen av mig när det gäller mat. Känns ju inte som att vi bara har haft tur eftersom vi varit där så många personer och så många gånger. :)

Edit: Kom på en sak jag haft att klaga på, det luktade bajs på toaletten en gång, men det är ju inte riktigt deras fel :p
 
Sv: se och göra i Skåne?

Slår ett slag för fina Helsingborg med:
- Kärnan
- Fredriksdals friluftsmuseum
- Sofiero slott
- Helsingborgsfestivalen 25-27 juli (om jag minns rätt)
- Shoppingstråket Kullagatan i centrum
- Väla, Sveriges andra största köpcentrum, ligger utanför stan men går bra med bussar!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
9
· Visningar
770
Senast: SaraXX
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 017
Senast: Thaliaste
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 948
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp