se hit alla chihuahua-fans

mylisen

Trådstartare
jag tänkte köpa mig en chihuahua-hane.
använda den i avel för den som vill.
men vad är det för sort som är mest attraktiv på marknaden?
lång eller korthår?
vilken färg är mest poppis?
själv gillar jag alla :love:
men om man ska satsa på att ha en fin hane att "låna" ut, vad ska man ta då?
nån som är i svängen och vet vad som går mest?
valparna..... vad ärver de mest av?
ny på avel men inte på djur:rofl:

Sv: se hit alla chihuahua-fans

jo vad får man som haneägare?
vad en valp kostar eller?
måste man reg sig nånstans?
hur går det till????

Vet inget om vavvor, men det gäller ju att antingen köpa en redan meriterad hane antingen en importhane om du är intresserad av att plocka in ngt nytt spännande blod eller en SKK reggad svensk hane.
Alt köpa en lovande hanvalp och meritera själv.
Som hanhundsägare behöver du inte va reggad, det är tikägaren som ska ha ett reggat kennelnamn.

Hanhundsägaren tror jag brukar få ersättning motsvarande antingen en valp eller 10% av kullpriset eller ngt sådant, men det där vet andra bättre än jag...

För min hanes kull fick jag 1200:- i språngavgift och 10% av valppriset.

Vad jag funderar på är dock varför du planerar redan nu att köpa en hane att använda i avel när du inte är mer insatt i rasen?
Enligt mig känns det som att börja i lite fel ände.

För min hanes kull fick jag 1200:- i språngavgift och 10% av valppriset.

Vad jag funderar på är dock varför du planerar redan nu att köpa en hane att använda i avel när du inte är mer insatt i rasen?
Enligt mig känns det som att börja i lite fel ände.

Håller med och framförallt när trådskaparen vill "låna" ut till vem som vill... För mig låter det bara som att trådskaparen bara vill försöka tjäna pengar på hundkraken.

nej så är det inte.
jag älskar djur och vill ha en sån ras.
och nånstans måste man ju börja.
därför ber jag om råd av erfarna här.
helst vill jag ha en valp och meritera själv, men det är nytt allt detta för mig så jag vill veta hur man går tillväga.
är uppväxt med alla slags djur så dessa kan jag.
bara inte hur man gör för att meritera och hur det går till när man vill anv sin hane i avel.
tänker inte låna ut min vovve till vem som helst om ni trodde det, utan självklart till en seriös uppfödare eller liknande.
måste man vara övertydlig :confused:

jag vill inte ha en massa knäppa kommentarer utan jag är endast ute efter tips och råd hur man gör.
som sagt nånstans måste man ju börja och man kan inte veta allt eller vara expert i början.
alla har vi väl varit nybörjare på nåt.
kommer endast läsa och ta till mig de tips och råd ni erfarna har att komma med.
ni andra kan skapa en egen tråd att tycka i och fälla dumma kommentarer då jag vet att det är vanligt här på buke.
men snälla lämna min tråd ifred då den bara är till för fakta och info från dem som varit med i branchen ett tag och vet vad de pratar om.

Senast ändrad:

Men frågan kvarstår, varför planerar du redan nu att köpa en hane att använda i avel när du inte är mer insatt i rasen?
Varför inte koncentrera dig mer på att köpa en trevlig individ än att fokusera på vilket hårlag och färg som är populärast?
Skulle det sedan bli en väldigt bra hund är det väl bara en bonus, men jag tycker fortfarande att det känns som att du börjar i fel ände baserat på vad du skriver i dina inlägg.

Du börjar lite i fel ände tyvärr.
Det är inte många av alla valpar som föds varje år som har det som "krävs" för att bli en bra avelshund.
Så innan en uppfödare verkligen kan starta uppfödningen så kan h*n få ha köpt många hundar innan man träffar rätt!
Meritera en vavva betyder väl framför allt bra utst. resultat.
Ska du vända dig till seriösa kennlar så har dessa ofta höga krav på hanar, alltså Cert, SUCH (svensk champion), eller gärna bra resultat utomlands med.
Så, som du förstår så har du en förbannat bra tur om du som första hund har öga och kunskap att se att denna valpen kommer bli något. Det är ytterst få jag vet som ofta har någorlunda rätt i gissningar om vilka valpar som blir bra. Oftast är det ett rent lotteri.
Det är orättvist mot både dig och hunden att gå in med den inställningen vid valpköp.

Satsa på att köpa en hanvalp från en seriös och bra uppfödare som vart med i många år med rasen. Föräldrarna bör vara välmeriterade för att ge större chans på en exteriört bra valp, diskutera gärna med uppfödaren om planerna så kanske de kan hjälpa dig. Räkna med att en sådan valp blir dyr! Inget du köper på blocket där "föräldrarna är jättsöta"...

Sen är det bara att åka runt på utställningar o kämpa. Om det blir en eftertraktad hane i avel eller inte kan man inte veta, men du kan försöka. Räkna dock inte med att det är enkelt om du vill göra nåt seriöst av det! Det finns nog många pengahungriga som kan tänka sig att para med "en söt hane" utan meriter men det verkar ju inte vara vad du vill, så kämpa på om du bestämt dig.

Hanhundsägarna har det enkelt, de tjänar en massa pengar utan att göra mer än låna ut hunden till dennes högsta nöje *fniss* Vi med tikar har ju 4 månader avsatt åt omhändertagande, bajsstädande och huvudbry med att få sålt alla valpar i tid...

jag tänkte köpa mig en chihuahua-hane.
använda den i avel för den som vill.
men vad är det för sort som är mest attraktiv på marknaden?
lång eller korthår?
vilken färg är mest poppis?
själv gillar jag alla :love:
men om man ska satsa på att ha en fin hane att "låna" ut, vad ska man ta då?
nån som är i svängen och vet vad som går mest?
valparna..... vad ärver de mest av?
ny på avel men inte på djur:rofl:

mylisen skrev:
vad en valp kostar eller?
måste man reg sig nånstans?
hur går det till????

Det fetstilta ger iaf mig intrycket av att du är oseriös och pengakåt. Alternativt 14 år gammal :cool:

Det fetstilta ger iaf mig intrycket av att du är oseriös och pengakåt. Alternativt 14 år gammal :cool:

nej men du verkar inte veta vad du pratar om.......
jag ber ju om råd och det har jag fått ett par jätte bra.
du känner mig inte och vet ingenting om vad jag har för drömmar med detta.
är egenföretagare, djurpensionat och hunddagis samt hundmassör.
alla måste vi leva av nåt och att utöka företaget med avel är bara en bonus om det går vägen.
nu råkar jag vara frälst i just ch.
träffar mååånga olika hundraser om dagarna och haft nöjet att jobba med flera under många år.
men just denna lilla ras är jag väldigt intresserad av.
avel är för mig alldeles nytt och därför vill jag ha så många tips och råd som möjligt.
några 14 år är jag inte och inte är jag pengakåt heller och definitivt inte oseriös.
du har isf helt misstolkat det skrivna ordet.
är bara intresserad av vad alla andra vet och har för erfarenheter.
jag anser att ingen fråga är en dum fråga, det fick jag lära mig i skolan iaf på min tid.
frågar man inte får man inte veta

Senast ändrad:

Hanhundsägarna har det enkelt, de tjänar en massa pengar utan att göra mer än låna ut hunden till dennes högsta nöje *fniss*

Jag förstår att det är skämtsamt skrivet men jag vill ändå inflika/förtydliga att det nog är mycket få hanhundsägare som tjänar några stora pengar. Det finns ju en gräns för hur mycket en hanhund bör användas och procentuellt sett så är det ju ytterst få hanhundar som blir utav ett sådant intresse att de blir använda MYCKET i SERIÖS avel (de som släpper sin hane på allt på fyra ben och rätt kön vill jag inte räkna in :crazy:)

För att en hane öht ska bli intressant i seriös avel så ska han ju bidra med något - intressanta blodslinjer och/eller meriter vanligtvis - och att meritera är allt annat än gratis och givetvis inte heller att hålla hanhunden under hela hans livstid - så slår man ut de parningspengar man får in över några år så kan jag garantera att de snabbt äts upp utav utgifterna...

Att fundera över vilket hårlag/färg som "går bäst" och vad man kan få betalt innan man ens har någon hane värd att gå i avel är som sagt att börja i helt fel ände.

Är du seriöst intresserad av rasen, vilket är vad all avel SKA grunda i, så får du väl läsa på, titta runt, åk på utställningar och etablera kontakt med någon seriös uppfödare vars hundar tilltalar dig. Med dennes hjälp kanske du kan komma över en lovande hanvalp - som du kommer att få föda upp, ställa ut, hälsoundersöka osv. för en väldig massa tusenlappar innan det KANSKE visar sig att han kan vara av intresse som avelshane - eller kanske inte...

Även OM så förutsätter hans användande ju att det finns någon som vill använda honom vilket inte alls är någon garanti. Även om någon vill använda honom till några lämpliga tikar så förutsätter hans fortsätta användande att avkommorna faktiskt också blir BRA - en bra hane är inte automatiskt en bra nedärvare.

Slutsats; hålla avelshane i tron om att man kan dryga ut kassan är i 99 fall av 100 dömt att misslyckas... Sannolikheten att man som ny inom en ras dessutom ska ha turen att plocka ut en hanvalp som växer upp till att bli en avelshane utav de mått som krävs för att inbringa några pengar värda att nämna samtidigt som man gör något bra för rasen och inte bara "skitavlar" är nog ännu mindre.

Som sagt så är det det intrycket jag får av dina inlägg. Det är ju iof möjligt att du har svårt för att uttrycka dig i skrift.

Om du nu är så himla insatt i hundvärlden så tycker jag att det är konstigt att du verkar ha sådan absolut noll koll på hur uppfödning egentligen går till.

Hur har du fått för dig att man tjänar pengar på att ha en hanhund? Varför undrar du vad som säljer mest och vilken färg som är poppis!? Är man seriös så undrar man inte över sådana saker.

Jag förstår att det är skämtsamt skrivet men jag vill ändå inflika/förtydliga att det nog är mycket få hanhundsägare som tjänar några stora pengar. Det finns ju en gräns för hur mycket en hanhund bör användas och procentuellt sett så är det ju ytterst få hanhundar som blir utav ett sådant intresse att de blir använda MYCKET i SERIÖS avel (de som släpper sin hane på allt på fyra ben och rätt kön vill jag inte räkna in :crazy:)

För att en hane öht ska bli intressant i seriös avel så ska han ju bidra med något - intressanta blodslinjer och/eller meriter vanligtvis - och att meritera är allt annat än gratis och givetvis inte heller att hålla hanhunden under hela hans livstid - så slår man ut de parningspengar man får in över några år så kan jag garantera att de snabbt äts upp utav utgifterna...

Att fundera över vilket hårlag/färg som "går bäst" och vad man kan få betalt innan man ens har någon hane värd att gå i avel är som sagt att börja i helt fel ände.

Är du seriöst intresserad av rasen, vilket är vad all avel SKA grunda i, så får du väl läsa på, titta runt, åk på utställningar och etablera kontakt med någon seriös uppfödare vars hundar tilltalar dig. Med dennes hjälp kanske du kan komma över en lovande hanvalp - som du kommer att få föda upp, ställa ut, hälsoundersöka osv. för en väldig massa tusenlappar innan det KANSKE visar sig att han kan vara av intresse som avelshane - eller kanske inte...

Även OM så förutsätter hans användande ju att det finns någon som vill använda honom vilket inte alls är någon garanti. Även om någon vill använda honom till några lämpliga tikar så förutsätter hans fortsätta användande att avkommorna faktiskt också blir BRA - en bra hane är inte automatiskt en bra nedärvare.

Slutsats; hålla avelshane i tron om att man kan dryga ut kassan är i 99 fall av 100 dömt att misslyckas... Sannolikheten att man som ny inom en ras dessutom ska ha turen att plocka ut en hanvalp som växer upp till att bli en avelshane utav de mått som krävs för att inbringa några pengar värda att nämna samtidigt som man gör något bra för rasen och inte bara "skitavlar" är nog ännu mindre.

tack tack för ditt goda råd! :bow::bow:

jag sa inte att jag skulle tjäna pengar på hunden, jag sa att det blir en fin bonus om det går vägen vilket det inte alls gör.
jag jobbar med massage på hundar och har pensionat.
det är låååångt ifrån avel så därför har jag noll koll på det just nu innan jag lärt mig mer.
varför inte fråga vilken färg och päls som är mest gångbar?
det ökar väl chanserna för honom och mig om det nu blir nån bra hund.
blir det inte det jag då har jag iaf börjat och försökt, hellre det än att sitta här om tio år och ångra att jag inte chansade.
blir han inte bra...... ja då har jag iaf en bästa vän :)
tycker inte att jag börjar i fel ände när jag frågar om färg och päls.
jag frågar om allt jag kan komma på som kan vara relevant, på så sätt får jag mest fakta;)

Jag tycker att du ska lära dig mer om chihuahua innan du köper valp. Gå med i rasklubben, ta kontakt med uppfödare och åk runt på utställningar liksom någon tidigare nämnt. Sätt dig in i rasstandard och stamtavlor. Ta reda på vilka sjukdomar som finns i rasen och läs hur dessa nedärvs för att hitta en frisk hund.

Som tidigare nämnts är det väldigt svårt att hitta en bra hund redan som valp. Det är mycket som hinner hända innan valpen är färdigutvecklad.

Ska jag tala av egna erfarenheter gäller det att båga sig fram genom hundvärlden för att märkas. Som "ny" i en ras kan det vara svårt att komma in i gänget. Eftersom det är så många vavvor som är anmälda på utställning gäller det nog att man besitter ett riktigt guldkorn för att ha något att bidra med till avel.
Vad du än gör - ha inte för höga förhoppningar, utan läs in dig på rasen först och främst. Skaffa dig en hund till sällskap så länge och samla kunskap i några år, sedan kanske du kan hitta den där hanen som är något "extra". Det är ju inte bara att sätta igång med avel, utan det är mycket man ska veta och känna till för att det ska bli bra valpar. Ta med i beräkningen att det kostar mycket tid och pengar att meritera en hund.

Jag är inne i avelssvängen på chihuahua och jag måste säga att som ny inom rasen och ny inom avel så har man inte mycket att komma med bland de som håller på med rasen. Det är mycket som ska till för att någon ska bli erkänd seriös!!

Dessutom kryllar det av chihuahua-hanar som redan har allt det där. Det behövs liksom ingen ny hane som ska bli en ny stjärna. De flesta chihuahuauppfödare (kennlar) har fler än 10 st hundar. Många har ännu fler. Och alla de har i alla fall 3-4 st hannar som används aktivt i avel.

När jag letade hanhund sist letade jag efter en långhårig med mycket hår, en utan öppen fontanell, en som fanns inom rimligt avstånd och en som inte var massproducerad med stort äppelhuvud. Dessutom ville jag ha en nättare hanhund och inte dessa cm-tjocka ben! Jag ville inte ha någon import från Tjeckien eller liknande heller, utan svensk eller västimporterad. Det var inte så svårt att hitta en faktiskt. Landet är fullt med chihuahua-hannar att tillgå. Tyvärr, skulle jag vilja säga, för det är många fina hundar som man inte ens tittar på eftersom deras ägare är nya inom gamet. Det tar lång tid att arbeta sig upp inom svensk chihuahua-avel!

Men är din tanke att hålla på med renrasavel när du skriver "låna ut" din hane...?
Inom hundavel tjänar man generellt sett inga pengar, jämfört med vad som läggs ut på vetrinärkontroller, rötgen inom de raser det behövs, utställningsmetriter, mat och kontroller till valpar... Det är väldigt lite som är ren inkomst.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 551
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej alla, ny här på hundforumet på buke. Jag har ett problem. Min sambo köpte för lite mer än ett år sedan en vorstehvalp, en hane...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 872
Hundavel & Ras Frågat med glimten i ögat, men detta tycker jag är lite filosofiskt intressant. Vem är det som ska vara tacksam i en hundaffär...
Svar
12
· Visningar
1 476
Senast: Hyacinth
·
Hundavel & Ras Av det jag läst mig till så ärvs det här problemet även(bara?) på mödernet. Vilket borde innebära att om man vill utrota problemet så...
Svar
12
· Visningar
1 833
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka